The Elder Scrolls Online: Thieves Guild

De MMO Elder Scrolls Online heeft ondanks de gemengde gevoelens bij gamers toch een aardige userbase. De ontwikkelaar Zenimax Online Studios is druk bezig om de online ervaring beter te maken en het een daadwerkelijke online Elder Scrolls te maken. Er is alleen een probleem: de bestaande content kun je niet weggooien en opnieuw beginnen. Of er moet een flinke investering gedaan worden zoals Square Enix met Final Fantasy XIV: A Realm Reborn heeft gedaan. Dat gaan ze niet doen, maar met de Thieves-DLC laat Zenimax ook zien dat het niet nodig is. Wij zijn het dievenpad opgegaan om te kijken of de misdaad loont in The Elder Scrolls Online.

Waarom weet ik niet, maar in elke RPG, of het nu online is of niet: ik ben vrij snel op het slechte pad. Stelen, in de schaduwen een slot openbreken om een huis binnen te dringen, dat soort dingen overkomt me vreemd genoeg al snel. Normaal kun je al stelen in de wereld van Elder Scrolls Online, maar op zich is dat niet spannend: wees er zeker van dat je uit het zicht van iedereen bent en jat een waardevol potje of wat dan ook. Is er een huis op slot, probeer dan het slot open te maken en jat dan de boel ongestoord bij elkaar. Dat verkoop je in een Outlaws Refugee en dat was het wel zo’n beetje.

The Elder Scrolls Online: Thieves Guild

Heb je het toch een keer aan de stok met de wet, dan treedt het zogenaamde Justice-systeem op. Bewakers vallen je maar voor een tijdje na het vergrijp aan. Daarna is het wachten, want zo lang er een bedrag op je hoofd staat, zullen ze je arresteren. Pakken ze je, dan kost het je wat geld en de gestolen goederen. Met de Thieves Guild-uitbreiding worden je opties uitgebreid om het dievenpad te kiezen en door de mazen van de wet te glippen. Sterker nog, de MMO wordt een ander spel als je het door de ogen van een dief gaat spelen. Het focust meer op het sneaken zoals in Assassin’s Creed dan op de gevechten in de tot nu bestaande The Elder Scrolls Online.

De Thieves Guild in Tamriel is vrij simpel te bereiken: je rent een Outlaws Refuge in, de plek waar je normaal je gestolen goederen verkoopt. Daar staat na het installeren van de DLC namelijk de dief Quen, die je vraagt of je meegaat op zoek naar een item in een bewaakt landhuis. Dit is je eerste heist, iets wat je meer zult doen als dief. Tenminste, als je ervoor kiest lid te worden van de gilde natuurlijk. Deze eerst heist geeft je een voorproefje van wat komen gaat. Daar valt op dat het verdomd leuk is om te sneaken in plaats van altijd maar in gevechten verzeild te geraken. Je moet eerst door een stuk landgoed heen om het landhuis te bereiken en dat betekent, als je tenminste in je rol als dief wilt blijven, zorgen dat je niet gezien wordt. Als Rambo naar binnen proberen te gaan kan ook, maar je wordt al snel overmeesterd door een flinke hoeveelheid bewakers.

The Elder Scrolls Online: Thieves Guild

Er is een flink minpunt te ontdekken in het sneak-systeem. Er zijn nu schuilplaatsen waar je in kunt duiken om te verstoppen. Op zich prima, maar als je gesnapt bent en de bewakers je achterna rennen, dan kun je in hun zicht in zo’n mand duiken. Ze lopen met z’n allen weg, alsof ze je niet kunnen vinden. Ik had verwacht dat mijn personage à la Assassin’s Creed weer uit de mand zou kruipen als je toch al gezien was, maar nee. Het is een vrij simpele manier om te ontsnappen aan een dood en haalt je uit je dievenrol. Natuurlijk kun je ervoor kiezen deze optie niet te gebruiken tijdens de opdrachten, maar het feit dat de AI zo reageert is natuurlijk treurig. Het is alsof de makers dachten dat het niet te moeilijk moest worden, maar kom op, er zijn al genoeg casual games.

Eenmaal de heist gedaan is, begint het pas. Als je lid wordt van de Thieves Guild dan krijg je vooral wat nieuwe passieve vaardigheden. Een paar ervan zijn er om de wet te slim af te zijn. Je kunt eenmaal per dag een bewaker overtuigen dat je zo’n zwaar leven had, en het nooit meer zult doen. Kortom, je kunt je uit een arrestatie lullen. Handig, maar op zich moet je niet eens gepakt worden natuurlijk. Timely Escape is een andere handige skill. Mocht je namelijk op de vlucht zijn voor aanvallende bewakers, dan verschijnt er soms hulp. Deze hulp laat je een pad zien waardoor je meteen in een Refuge komt en dus veilig bent. Swiftly Forgotten helpt je losgeld snel te verlagen en om je beruchtheid snel te laten verdwijnen. De wachters zoeken niet meer lang na je vlucht.

The Elder Scrolls Online: Thieves Guild

Maar er zijn ook wat andere skills. Je kunt meer verdienen aan gestolen goederen bijvoorbeeld. Haggling zorgt er namelijk voor dat iemand in een Outlaws Refuge je meer geld biedt voor gestolen waar. Er zijn nu ook verborgen kistjes, die alleen voor dieven te zien zijn, waarin items liggen. En als laatste: de wachters en mogelijke getuigen zien je iets minder snel zakkenrollen of een huis binnen dringen, want hun kijkradius wordt verkleind. In combinatie met de al bestaande Legerdemain-skilltree kun je het jezelf nog iets makkelijker maken. In deze tree vind je vaardigheden die je kans op ongemerkt zakkenrollen vergroten bijvoorbeeld.

Deze vaardigheden heb je vooral nodig bij de vele quests die beschikbaar komen. Er staan drie prikborden waarin vage figuren vragen om bijvoorbeeld de zakken van mensen te rollen, op een ander bord weer om roofovervallen te plegen. Dan zijn er nog overal in Tamriel speciale items te vinden die een mededief graag wil zien als trofee. Je bent dus wel even bezig als dief, al is het hoofdverhaal rondom het gilde nog best kort te noemen. Heb je die uitgespeeld krijg je een hulpje dat voor jou de goederen witwast. Maar het maximum op gestolen goederen blijft gelden: dus je kunt niet onbeperkt dingen jatten en meteen verkopen, na een x aantal items moet je toch wachten tot de volgende dag.

De quests zoals de heists zijn er leuk. Speciale itemverzoeken kun je maar een keer per dag doen, dus daar word je niet erg rijk van. De makers hadden nog wel wat meer mogen doen aan de variatie van het zakkenrollen, want dat wordt al vrij snel saai. De eerste quest die ik kreeg was zakkenrollen in Abah's Landing, de nieuwe stad in de DLC. De tweede opdracht was zakkenrollen in Stormhaven, en de derde, je raadt het al, in weer een andere al bestaande stad. Nu weten we het wel…

In Thieves Guild kom je in Hews Bane, een omgeving waarin je je meteen in Egypte langs de Nijl waant. De omgeving is er prachtig en ik mis alleen de brandende zon op mijn huid. De stad Abah’s Landing vraagt om bestolen te worden met de vele pakhuizen in de haven. Het is wel een verboden gebied om als speler rond te lopen. Hier moet je dus goed gebruikmaken van je skills, want anders komen de wachters je al vrij snel oppakken.

De stad Abah’s Landing in het nieuwe gebied Hew’s Bane is prachtig vormgegeven. Het is in vergelijking met andere gebieden wat kleiner, maar dat zorgt er wel voor dat je de de weg beter leert kennen om als dief te kunnen vluchten. De grafische details zijn dan wel weer schitterend en vallen meer op omdat je in een kleiner gebied rond sneakt. Er zijn ook twee dungeons waarin vaak items liggen voor een zij-quest. De een is een tombe, zoals we die al zo vaak hebben gezien, de ander een soort piraten-schuilplaats in een baai. Voor de verzamelaar: Skyshards zijn er ook, maar niet veel. Met maar zes shards kun je nog twee skillpoints extra verdienen.

Is de Thieves Guild-uitbreiding voor The Elder Scrolls Online die 2000 crowns in de ESO Store waard? Als je niet uren per dag speelt dan zeker wel, maar steek je heel veel tijd in de MMO, dan worden sommige terugkerende quests waarschijnlijk al snel saai. Het is namelijk niet enorm variërend om in elke stad in Tamriel tien mensen te bestelen. Ben je een vechtersbaas en heb je niets met het stelen, dan wordt het een ander verhaal, want deze uitbreiding levert weinig echte gevechten op, al zijn er wel twee nieuwe wereldbazen en een trial voor twaalf spelers. Maar dan zal de nog uit te komen Dark Brotherhood misschien meer voor je kunnen betekenen. Hopelijk gaan de ontwikkelaars meer variatie in de dievenopdrachten toevoegen middels content-patches, want de slechterik in me wil meer schimmige dingen gaan doen in Tamriel.

Pluspunten
Minpunten
  • Nieuwe gameplay in Tamriel
  • Mooie nieuwe omgeving
  • Heists
  • Hiding spots zijn overpowered
  • Zakkenrollen-quests zijn erg eentonig
  • Weinig nieuwe content voor niet-dieven
Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor pc en Xbox One.