Need for Speed

De reboot van Need for Speed kan worden gezien als de herkansing voor Need for Speed: Rivals. Niet alleen de rare besturing en de vele bugs en glitches werden bekritiseerd, maar ook de vastgezette framerate van 30 frames per seconde was veel pc-gebruikers een doorn in het oog. Genoeg redenen voor ontwikkelaar Ghost en uitgever EA om zich even flink achter de oren te krabben. We zijn nu inmiddels drie jaar verder en met de reboot van Need for Speed is het tijd voor de tweede ronde. Hebben Ghost en EA geleerd van hun fouten?

Deze review zal niet zozeer ingaan op de gameplay - die is al uitgebreid beschreven in de review van Pheno voor de console - maar zal voornamelijk bespreken in hoeverre EA geslaagd is om Need for Speed goed over te zetten naar de pc. Dit zal dus voornamelijk technische aspecten betreffen zoals framerates en de speelbaarheid van de game met een toetsenbord.

Needforspeed1
In-game screenshot met een 1920x1080 resolutie, textures, gebouwen, effecten en shadows op ultra, TAA anti-aliasing en HBAO ambient occlusion

Het eerste wat opvalt is dat de besturing via het toetsenbord, op zijn zachtst gezegd, raar in elkaar zit. Indirect geeft Ghost ook wel aan dat deze game het beste met de controller is te spelen, want tijdens de laadschermen krijg je alleen maar de besturing voor de controller te zien, en je krijgt ook als eerste de controllerbesturing te zien als je naar de opties gaat. Wanneer je de standaard-keymapping voor het toetsenbord gebruikt, geef je gas met W, rem je met S, stuur je naar links met het linkerpijltje en stuur je naar rechts met het rechterpijltje. Dit is de eerste race-game waar ik dit ooit heb gezien en ik ben er geen groot fan van. Wanneer je besturing gebruikt van het toetsenbord, maak er dan WASD of de pijltjestoetsen van, maar niet een rare combinatie van beiden.

Wat ook een zekere mate van irritatie opwekt is dat de map geopend wordt met O, en niet met M zoals vrijwel iedere redelijk denkende speler zou verwachten. Na een hoop frustratie besloot ik maar mijn Xbox 360-controller in te pluggen: het is een verschil van dag en nacht. Met een controller speelt Need for Speed juist heel soepel en het is dan ook aan te raden dat als je een controller hebt, je die dan ook gebruikt. Mocht je geen controller hebben, dan zijn alle toetsen opnieuw in te stellen maar zelfs dan speelt een toetsenbord en muis niet bepaald fijn. Vooral bij het aanpassen van je auto in de garage gebeurt het dat je regelmatig op de verkeerde toets drukt en dan je fout moet herstellen.

Need for speed
Als je besluit via toetsenbord te spelen, reken er dan maar op dat je je muis niet hoeft te gebruiken. De enige keer dat de muis werkte was voor een ander camerastandpunt tijdens het bestickeren van mijn auto in de garage, maar voor de rest geeft de muis geen sjoege. Dit is geen groot gemis als je aan het racen bent, maar als je wilt navigeren door de map of toch die ene keer de auto van de zijkant wilt bekijken is het irritant dat dat niet kan.

Omdat een pc meer rekenkracht heeft dan een console, hebben EA en Ghost Games beloofd om de graphics een beetje op te poetsen. Ikzelf heb een monitor met een resolutie van 1920 bij 1080, maar voor de fanaten die echt prat gaan op graphics is de game ook te spelen in 4K. Het resultaat is, in vergelijking met de specificaties die je moet hebben om de game op hoge settings te draaien, matig. Vooral de details bij de kleine stickers, wanneer je buiten je garage bent, en de omgeving laten wat te wensen over (zie de plaatjes hieronder). Aan de andere kant zijn de weerseffecten wel een lust voor het oog. Om de weersomstandigheden echt goed tot hun recht te laten komen is HBAO ambient occlusion een vereiste, maar persoonlijk vind ik het beeld dan te korrelig.

Needforspeed3

Wat opvalt is dat hoewel de game grafisch niet zo indrukwekkend is als gehoopt, het altijd wel erg lang duurt voordat het geladen is. Wannneer je vanuit het hoofdmenu de game opstart duurt het ongeveer twee minuten voordat je het laadscherm uit bent, en dan kom je in de garage terecht. Wanneer je vervolgens de garage verlaat moet je vervolgens nóg een minuut wachten voor je eindelijk de weg op kan. Voeg daar aan toe dat je voor het begin van elke race nog eens dertig seconden moet wachten voordat de game klaar is met laden en je snapt dat dit behoorlijk op de zenuwen kan gaan werken. Op een gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat ik afwegingen begon te maken of ik het beste naar een race kon rijden of er het beste heen kon teleporteren, puur omdat het laden zoveel tijd kost.

Naast de grafische verbeteringen hadden Ghost en EA ook beloofd de framerate omhoog te gooien van 30 naar 60 frames per seconde. Wat dat betreft hebben EA en Ghost woord gehouden: over het algemeen krijg ik een solide 50-60 fps op ultra, maar er komen ook regelmatig framedrops voor, zelfs tot onder de 10 frames per seconde. Opvallend is dat bij de eerste twee keer dat ik de game opstartte deze framedrops eerder regel dan uitzondering waren, maar sinds ik de game voor de derde keer heb opgestart krijg ik een solide framerate waarbij ik nauwelijks last heb van framedrops, zonder aan de settings te hebben gezeten.

Needforspeed4

De laatste twee screenshots zijn genomen op dezelfde settings, maar dan met met SSAO ambient occlusion

Maar wat me het meest verbaasde was dat Need for Speed een aantal game-brekende glitches en crashes had die ik zelden in een game heb gezien van dit budget. Toen ik bezig was met de tweede race van de game verdwenen in een keer de gebouwen aan de zijkanten en hoppa, ik viel door de map. Ik geef bijna elke game het voordeel van de twijfel bij een glitch zoals deze, maar in de opeenvolgende races viel ik nog een keer door de map. En nog een keer. En nog een keer. Welgeteld ben ik in twee uur tijd vier keer door de map gevallen, wat als gevolgd had dat de race werd gereset en ik weer opnieuw kon beginnen. Dit is iets wat ik verwacht bij een slechte indiegame op Steam Greenlight, niet bij een racegame van een bekende uitgever die ik weet niet hoeveel duizenden dollars heeft gepompt in de ontwikkeling van dit spel. Ook gebeurde het regelmatig dat het spel zonder enige opgaaf van reden crashte, een keer bij het opstarten en een keer toen ik een scherpe bocht nam. Crashes en glitches zoals deze zijn bij een bekende franchise zoals Need for Speed onaanvaardbaar.

Als ik de pc-port van Need for Speed zou mogen omschrijven met één woord, wat zou het dan zijn? Woorden zoals pijnlijk en triest komen in mij op, maar het beste laat de pc-versie van Need for Speed zich samenvatten als beschamend. Als je om te beginnen al geen controller of racestuur hebt, dan kan je deze game meteen passeren als je geen hardcore-racefan bent, omdat de keymapping waardeloos is. Deze is wel aan te passen, maar zelfs dan blijft besturing met een toetsenbord irritant. Grafisch is de game wel beter dan de Xbox One- en de PlayStation 4-versie, maar als je kijkt naar wat je dan in je pc moet hebben zitten om dat te kunnen draaien en hoe minimaal de verbeteringen eigenlijk zijn, kun je je afvragen of deze game het wel waard is om een krachtige pc voor te hebben.

Needforspeed5
Maar het meest bedroevende gedeelte zijn wel de technische aspecten van de game. Game-brekende glitches, onverklaarbare crashes en een framerate die op en neer gaat als een jojo is niet goed te praten voor een game met dit budget. De game haalt de beloofde 60 frames per seconde, maar het is niet ongebruikelijk dat de framerate af en toe een flinke dip heeft, soms zelfs dat de game voor een halve minuut onspeelbaar is. Ghost heeft overduidelijk niet genoeg liefde gestopt in de port die een game zoals Need for Speed verdient, wat alleen maar zuur is voor de fans die met smart hebben zitten wachten op de pc-versie. De reboot van Need for Speed voor pc is misschien niet de rotzooi die Rivals was, maar met deze reboot legt EA de lat niet heel veel hoger.

• 60 frames per seconde - in de meeste gevallen
  • Grafisch is het oké...
  • Maar grafisch kan het er ook maar nét mee door