Unravel

"lycka blommar ur smá enkla ting." Dat staat op een zitkussen in het spel zo gauw je je in de wereld van Unravel begeeft. En na het verhaal uit te hebben gespeeld kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.

Unravel draait om de wollige Yarny. In de intro zien we een oude vrouw uit het raam kijken en een fotolijstje goed zetten, voordat ze zucht en de trap op gaat met een mandje wol. Een bolletje valt uit de mand de trap af en *plop*, opeens is daar Yarny. Volgens de makers staat hij symbool voor liefde. Hij gaat op avontuur om te vinden wat de vrouw mist maar omdat hij aan draad vast zit wordt hij steeds dunner. Weer een mooie metafoor van de makers: hoe verder je van liefde af gaat, hoe minder je je voelt.

Unravel Gamescom (Foto: Electronic Arts)

Goed, genoeg metaforen, spelen maar. Unravel draait om herinneringen en het is aan Yarny om op avontuur te gaan om deze te zoeken. In het huisje van de vrouw staan fotolijstjes met herinneringen, elke foto is een level. Variatie genoeg, want we gaan van de achtertuin naar onder andere de zee, de bergen, een drassig gebied en hoe kan het ook anders in Scandinavië: een gebied vol sneeuw. De omgevingen zijn in één woord prachtig. Dit helpt de sfeer van het spel zo enorm, maar ook de zon, de wind, het water en andere elementen zorgen voor de nodige mooie Kodak-momenten. Heel af en toe zie je een herinnering op de achtergrond tot leven komen, zodat je weer naar het verhaal getrokken wordt.

De muziek zorgt voor de rest. Muzikale folklore die bij het Noorden hoort begeleidt je tijdens je flinke wandeling, terwijl allerlei dieren ook zo af en toe wat aan het geluid bijdragen. Een specht die zich op een boom aan het uitleven is bijvoorbeeld, al is het geluid helaas alleen bij dat moment volledig out-of-sync. Een klein detail dat waarschijnlijk simpel te patchen is. De muggen in het drassig gebied zoemen om je hoofd, en irriteren je zoals in het echte leven. Kleine dingen die de details af maken.

Gelukkig is het spel meer dan alleen wat wandelen alleen. Je gaat puzzelen met de omgeving en je eigen beperkte touwlengte. Mocht je letterlijk in de knoop raken dan kun je simpel herstarten van dat stukje gebied, maar over het algemeen zijn de puzzels vrij goed te doen. Er zijn veel puzzels die met de natuurwetten spelen, en waarin jij met touw en knopen leggen kunt zorgen dat objecten anders reageren. Yarny kan niet zwemmen, dus verwacht bijvoorbeeld wat puzzels met objecten die kunnen drijven. Of je knoopt je vast aan een wat hoger punt en gaat aan je touw als een erg wollige en magere Donkey Kong slingeren naar de overkant. De puzzels worden nooit echt heel moeilijk, het blijft een kwestie van goed naar de omgeving kijken, wat helemaal geen straf is.

Zoals het zitkussen al zegt “Geluk bloeit door kleine eenvoudige dingen”. Unravel is klein, zeker qua tijdsduur, maar het zijn enkele mooie uren waar ik gelukkig van word. Er zijn per level nog vijf geheimen te vinden en natuurlijk is er de uitdaging om elk level uit te spelen zonder dood te gaan. Niet heel lastig, want dood ga je alleen door onvoorzichtige stappen bij grote hoogtes, bij water of bij een wel erg sterke wind. Een paar vijandige dieren kunnen je uit elkaar trekken, maar die zijn op een hand te tellen. Het is een vooral sfeervol puzzelavontuur met wat beter springwerk erin. Unravel grijpt je als speler en laat je zien dat klein ook zeker fijn kan zijn.

• Prachtige beelden en sfeer in levels
  • Mooi verhaal
  • Leuke puzzels