DVD: Community (seizoen 3-5)

Het is alweer bijna zeven jaar geleden dat Community zijn debuut maakte op NBC. Het laatste seizoen van de nog altijd populaire sitcom eindigde halverwege vorig jaar, en er zit misschien nog een verfilming aan te komen. Met langlopende series als Community is het altijd de vraag of het de makers lukt om de aandacht van de kijker vast te blijven houden.

Community-bedenker Dan Harmon, ook medeverantwoordelijk voor het populaire Rick & Morty, baseerde de serie op zijn eigen ervaringen aan het Glendale Community College in Californië. De serie kenmerkt zich door het vele gebruik van popcultuurreferenties, metahumor en bizarre situaties waar de hoofdpersonen in belanden. Ook seizoen drie, vier en vijf staan garant voor een boel maffe en soms ingenieuze fragmenten.

Seizoen 3 trapt af met de introductie van een aantal nieuwe gezichten. Zo is John Goodman te zien als Vice Dean Laybourne, decaan annex zakenman met mafiosotrekjes die ook verantwoordelijk is voor het succesvolle loodgietersprogramma binnen Greendale, waarin Troy later in de serie nog verzeild raakt. Ook Michael Kenneth Williams (The Wire) maakt zijn debuut als biologieleraar in Biology 101, de eerste aflevering van het seizoen. Met tenslotte Chang als nieuwe toegewezen beveiligingsambtenaar is de toon gezet voor een turbulent seizoen.

Community weet ook in het derde seizoen weer te verrassen met een aantal bijzondere episodes. Zo is er in de derde aflevering, Remedial Chaos Theorysprake van een verloop in verschillende tijdslijnen. Iedere worp van de dobbelstenen tijdens een potje Yahtzee vertegenwoordigt een tijdslijn, waarbij er steeds een aantal gebeurtenissen terugkomen en een aantal compleet anders lopen, met alle gevolgen van dien. Het zijn dit soort afleveringen die laten zien hoe zorgvuldig en pienter de serie kan zijn. Scriptschrijver Chris McKenna werd voor zijn werk aan deze aflevering genomineerd voor de Emmy 'Outstanding Writing for a Comedy Series'.

Er zitten ook afleveringen tussen waarin weinig gebeurt. Die moeten het dan vooral hebben van de gesprekken aan de welbekende studeertafel, en hoewel de dialogen tussen de hoofdpersonen meestal best pienter in elkaar zitten, is er het risico dat sommige dingen gaan vervelen. Alle personages hebben bepaalde trekjes, zoals het nonchalante van Jeff, het preutse van Annie, de dean-woordgrapjes, of de Gilmore Girls-achtige manier waarop Abed praat, al kan dat laatste ook komen omdat Danny Pudi daadwerkelijk in Girlmore Girls gespeeld heeft. Het punt is dat zodra de serie te veel moet leunen op alleen onderlinge interactie van de cast, het gevaar dreigt dat de serie gaat vervelen. Het zal ook niet eenvoudig zijn om een serie, die bij seizoen 5 al tegen de honderdste episode aanloopt, zo lang fris en interessant te houden.

Gelukkig zijn ook seizoen 4 en 5 weer doorspekt met bizarre en soms volslagen idiote situaties. Zo speelt in seizoen 4 bijvoorbeeld de 'Changnesia'-running gag, waarin Chang iedereen overtuigt van het feit dat hij lijdt aan geheugenverlies, een grote rol. Memorabele fragmenten zijn ook te vinden in Foosball and Nocturnal Vigilantism, waarin Jeff en Shirley een oude, langlopende vete uitvechten via een potje tafelvoetbal. Shirley had vele jaren eerder op de basisschool onder het pseudoniem 'Big Cheddar' gehakt gemaakt van Jeff in tafelvoetbal, iets waar Jeff pas jaren later achter kwam. De stoere Jeff kreeg als bijnaam Tinkle-Town, vanwege het in zijn broek pissen na het pak slaag van Big Cheddar. De ultieme tafelvoetbalwedstrijd die vervolgens tussen de twee hoofdpersonen gespeeld wordt, verandert in een typisch manga-tekenfilmfragment.

S03E09: Foosball and Nocturnal Vigilantism

Soortgelijke 'draaien' die gegeven worden aan sommige afleveringen zijn talrijk, zoals degene waarin de hoofdpersonen veranderen in gamepersonages en het in-game moeten opnemen tegen Giancarlo Esposito (Breaking Bad). Los van het feit dat de serie op deze momenten op unieke wijze gepresenteerd wordt, zijn ook deze scenes altijd zeer goed verzorgd qua oog voor detail en verstopte grappen. De aflevering in game-setting (Digital Estate Planning) heeft bijvoorbeeld weer een heleboel referenties naar andere games zoals Mega Man, Pokémon, Super Mario en Sonic. Het zijn dit soort scènes waarmee Community zich op unieke wijze distantieert van soortgelijke sitcoms.

S03E20: Digital Estate Planning

Toen seizoen 4 net uit was kreeg het aardig wat kritiek te verduren, deels vanwege vermeende continuïteitsproblemen. Dit zijn nou net zaken die bij een serie als Community vergeeflijk zijn, omdat veruit de meeste afleveringen op zichzelf staan. Het is niet nodig om 'het achtergrondverhaal' van Community te kennen om de serie op waarde te kunnen schatten. Community werd zeer lange tijd uitgezonden op Comedy Central en leende zich daar perfect voor; je kunt gewoon inschakelen en een aflevering kijken zonder de achtergrond te kennen.

Liefhebbers van het personage Pierce Hawthorne (Chevy Chase) zullen het vijfde seizoen waarschijnlijk de minste vinden. Pierce is namelijk niet meer; zijn positie is vanaf dit seizoen min of meer overgenomen door docent Buzz Hickey (Jonathan Banks). Banks had een ijzersterke rol in Breaking Bad als de bikkelharde Mike, wiens persoonlijkheid wel een beetje te herkennen is in Buzz Hickey. Het kan ook gewoon een associatiedingetje zijn, zo zal het voor die-hard fans van The Wire moeilijk zijn om bij Michael K. Williams niet aan Omar te denken. Desondanks zal niet iedereen in Buzz Hickey een waardig opvolger van Pierce Hawthorne zien.

Dan Harmon en scriptschrijvers als Chris McKenna en Andy Bobrow slagen erin om in het derde, vierde en vijfde seizoen van Community met genoeg originaliteit te komen om de kijker niet te hoeven vervelen. Wel zijn er in het verloop van alle drie seizoenen af en toe dipjes, waarbij vooral het begin van seizoen 4 en in het algemeen seizoen 5 hun mindere momenten hebben. Nieuwe aanwinsten in de cast en de dwaze momenten zorgen er voor alle drie seizoenen ruim voldoende scoren.

Het is nu te hopen voor fans dat de Community-mantra 'Six seasons and a movie' uit seizoen 2 inderdaad werkelijkheid wordt. Berichten over een verfilming doen al lange tijd de ronde, maar het is onduidelijk of er momenteel daadwerkelijk ergens aan gewerkt wordt. Dan Harmon heeft in meerdere interviews te kennen gegeven dat hij absoluut een voorstander is van een verfilming, maar dat het probleem schuilt in het opnieuw samenbrengen van de cast. Een groot gedeelte van de acteurs is inmiddels alweer betrokken bij andere projecten, een probleem dat vaker de kop op steekt bij dergelijke reünies.

De dvd's van seizoen 3, 4 en 5 bevatten geen extra's.