Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Mensen die Naruto niet kennen zullen er een kluif aan hebben om het verhaal in Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 te volgen. De oplossing daarvoor kost ook flink wat moeite, want er zijn al heel wat manga’s en afleveringen verschenen en laat het spel nu heel kort een kleine samenvatting geven en dan verder gaan met het laatste stuk van de saga. Dit wordt dan ook de laatste game in de reeks, want het verhaal van Naruto Shippuden is afgesloten.

CyberConnect2 staat weer aan het roer van deze titel en zoals altijd doen ze erg hun best om de fans niet teleur te stellen. Zeker met een slotstuk wil je als studio niet de boel verkloten. In de verhaalmodus speel je de laatste gevechten uit de saga, maar als proloog speel je eerst het gevecht tussen de twee legendarische shinobi’s, Hashirama Senju en Madara Uchiha. De toon wordt meteen gezet, de twee gaan all-out, dus je krijgt meteen als speler te maken met veel technieken. En dan is het jammer dat je niet meer dan een klein knoppenschema te zien krijgt en dat was het. Geen oefen-modus met een tutorial, geen hints, zoek het maar uit. Later in het spel leer je met zo’n veertig geschreven tips hoe het wel moet, maar die ga je natuurlijk niet in één keer onthouden.

Het verhaal wordt vaak door middel van tekeningen verteld en soms kun je er even voor gaan zitten, want dan duurt het soms erg lang voordat je daadwerkelijk weer mag vechten. Nu duurt de verhaalmodus zo’n tien uur, maar reken maar flink wat uur meer als je alles wil S-ranken met je ondertussen opgedane vechtkennis. Je kunt alle missies steeds weer opnieuw proberen om aan alles te voldoen om een S-rank te halen. Dan komt de uitdaging pas echt naar boven, want het moet in een bepaalde tijd, zonder dood te gaan, met vaak één percentage van je levensmeter over en dan zijn er nog allerlei zij-opdrachten per missie om je nog meer te laten zweten.

Het vechten zelf gaat zoals je van CyberConnect2 mag verwachten:snel, groots en als je last hebt van epileptische aanvallen, dan moet je dit vooral niet spelen. Tijdens het vechten vallen vooral de details van de omgevingen en personages op. Deze zijn schitterend én vloeiend. De game heeft niet alleen een grafische update gehad, het vechtsysteem is ook onder handen genomen. Dit keer heb je altijd toegang tot ‘ ultimate jutsu’-technieken, awakenings en hulp van teamgenoten. Door deze mogelijkheden heb je meer in de gaten te houden en meer om te kiezen tijdens het vechten, wat meer diepgang geeft. Als bijvoorbeeld jouw levensmeter bijna op is, krijg je de optie om je awakening in te zetten: je verandert tijdelijk in een sterker persoon of beest om zo toch nog een kans te maken het gevecht te winnen.

De grootste verandering zit ‘m in de teamgenoten. Je kunt ervoor kiezen om tijdens het gevecht te wisselen van leider. Hierdoor kun je mooie combo’s maken, maar ook je speelstijl aanpassen aan je tegenstander. Het is te vergelijken met de tag-teams van Marvel vs Capcom 3. Je kiest dus niet alleen maar de teamgenoten die handige ondersteuning bieden, maar personages die andere aanvallen kennen, zodat je snel kunt schakelen om zwakke punten op te vangen door een andere teamleider. Om het eerlijk te houden delen ze de levensmeter, zodat je online niet snel kunt wisselen van personage om zo weer een volle levensmeter te hebben.

Als je denkt dat Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 weer een zoveelste vechtspel is, dan heb je het mis. Bij veel vechtspellen draait het om combo’s leren, maar bij dit spel is het bewegen juist belangrijker. Normale combo’s zijn namelijk vrij makkelijk te pareren door substitutions, waarmee je eigenlijk weg teleporteert. Dan is er nog de mogelijkheid om tegenstanders die teveel blokken te straffen met een guard break, of een aanvaller te counteren. Juist je special-meter, de chakra, moet opgeladen worden, dus elk moment dat je kunt vinden doe je dat. Veel bewegen, veel aanvallen mijden door weg te stappen, enzovoorts zorgen voor steeds 'n beetje tijd om je chakra op te laden. En dan voelt het mooi als je na een tijdje het juiste moment hebt afgewacht om je tegenstander te straffen met een chakra-special, zodat je zijn levensmeter schade toebrengt.

In de verhaalmodus bepaalt het spel met wie je een gevecht speelt. Gelukkig zijn er tig andere modi om met jouw favoriete personage te spelen. Free Battle Modus is erg uitgebreid, je kunt er van alles doen. Toernooien met acht spelers, survival en meer varianten zijn er uit te vechten. Prima modus dus om uit te zoeken welk team voor jou werkt, zodat je in de multiplayermodus kunt laten zien dat je beter bent dan de ander, of niet. Daar kun je meedoen met toernooien, of gewoon een casual match doen. Ranked battles zijn er natuurlijk ook, of als je genoeg online vrienden met het spel hebt, kun je je eigen league starten.

Online was er, voor het spel uitkwam, nogal veel lag, maar gelukkig wist uitgever Bandai Namco via een bijgesloten brief al te melden dat er een day-one patch uit zou komen om dat te fixen. Dat klopt dan ook en de lag is zo goed als weg. Het is nog even afwachten hoe het online zal verlopen voor het spel, want succes staat of valt met stabiele verbindingen, maar ook of de personages goed gebalanceerd zijn en of er geen glitches zijn waardoor een personage of beweging te krachtig wordt. Het spel is net uit, dus er zullen vast mensen op zoek zijn naar dit soort foutjes. Maar voor nu is er nog niets aan de hand. Naast eeuwige roem kun je in elke modiingame geld verdienen om zo allerlei aanpassingen aan je visitekaartje te doen. Van titels tot achtergronden, je kunt het helemaal persoonlijk maken. Het klinkt als totaal nutteloos, en dat is het ook, maar toch wil je van alles vrijspelen, gewoon voor de heb.

Ben je niet van het online spelen, dan is er nog de adventure-modus, waarin het verhaal verder gaat na de gebeurtenissen in de verhaalmodus. Dit lijkt een beetje op een RPG, waarin je fetch quests hebt en meedoet aan gevechten in elk dorpje dat je bezoekt. Het voelt wat erbij gehaald, zeker als je ziet hoeveel moeite er in de verhaalmodus en multiplayer is gestoken. Dat CyberConnect2 zo’n modus beter kan weten we door bijvoorbeeld One Piece Pirate Warriors 3, waarin ik vele uren gestoken heb.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 is een waardige afsluiting van de serie. De verhaalmodus is misschien lastig te volgen voor niet-kenners van Naruto, maar de gevechten zijn van prima duur en vooral erg groots. Online opties zijn er genoeg, het is alleen jammer voor de niet-online spelers dat de adventure-modus nogal afgeraffeld aanvoelt. Maar zo gauw je offline of online aan gevechten begint wordt het eigenlijk pas echt leuk, want het vechtsysteem zorgt ervoor dat het makkelijk op te pakken is, maar openingen zoeken en aanvallen goed timen oefening vergt. Tegen menselijke tegenstanders van gelijk niveau zorgt dat voor intense gevechten.

• Grafisch prachtig en draait vloeiend
  • Verzorgde verhaalmodus
  • Veel offline en online mogelijkheden