Blu-ray: The Hobbit - The Battle of the Five Armies (Extended Edition)

Er is enorm veel over gezegd, over die Hobbit-filmreeks. Sommigen haatten het, anderen waren enorm fan. Het meest gebruikte argument om te haten was dat het het niet haalde bij de Lord of the Rings-reeks en het argument om er van te houden was dat het er allemaal wel heel groots en mooi uitzag. Ook de cast werd geroemd. FOK! bekeek het allerlaatste deel, in zijn verlengde uitgave. Aan extra's dus geen gebrek.

Het is voor Bilbo in het laatste hoofdstuk erop of eronder. Het gevecht van de vijf legers staat op het punt van beginnen en het is dan ook aan het dwergengezelschap om de keuze te maken aan welke kant ze zullen gaan staan: meevechten of terugkruipen in de schulp nadat zij hun thuisland weer hebben veroverd van de draak Smaug? Ondertussen gaat Thorin's jacht op de Arkenstone onverminderd door en drijft dit hem langzaam tot waanzin. Weet hij nog wel vriend van vijand te onderscheiden en zal hij niet uiteindelijk net als zijn voorgangers ten onder gaan aan hebzucht?

De film zelf is inmiddels al tweemaal gerecenseerd op FOK!; in zijn bioscoopuitgave en de eerste keer dat hij uitkwam op blu-ray. Bij deze uitgave is het daarom meer zaak om de focus te leggen op de extra's, want dat is immers waar men al vanaf de tijd van de Lord of the Rings deze uitgaves voor aanschaft. Telkens weer die uren aan productievideo's, kijkjes achter de schermen en interviews die nooit lijken te stoppen. Ook bij deze uitgave is dit weer het geval. De verlengde uitgave is bijna 20 minuten langer dan de versie die in de bioscopen getoond werd en geeft meer inzicht in sommige keuzes van personages, en verdiept de keuze van Gandalf om afscheid te nemen van het gezelschap in een eerder deel. Ook is op diezelfde disc de uitgave met het commentaar van de makers te vinden, waarin ondermeer Jackson zelf uitlegt waarom hij sommige scènes op een bepaalde manier heeft neergezet. Interessant, ook voor degene die nou echt wel eens wil weten waarom er drie films gemaakt zijn uit een boek van nog geen 300 pagina's. Ook is het laatste deel van de documentaire New Zealand: Home of Middle-Earth aanwezig. Er wordt een mooie afsluiting gemaakt aan de reeks die heeft laten zien hoe mooi Nieuw Zeeland eigenlijk is. Een must voor kijkers die al hun ogen uitkeken bij de eerdere films.

Op de tweede disc is het elfde deel te vinden van de Appendices, een traditie die gestart werd met de home video uitgave van de Lord of the Rings. Uren aan extra materiaal, en die belofte wordt opnieuw waar gemaakt. Er staat, tevens op de derde disc, genoeg materiaal om bijna een volledige dag te vullen. Vierentwintig uur aan extra's; waar wordt het tegenwoordig nog gezien? De tweede disc focust zich vooral op het opkomen van de storm, en dat wil zeggen dat er achter de schermen gekeken wordt bij de opnames van de stunts. Ook is er veel aandacht voor herinneringen. Hoe was het voor de cast en crew om zo'n lange tijd met elkaar zo'n groot avontuur te delen. De productieperiode van de Hobbit-films is namelijk aanzienlijk langer geweest dan de meeste filmreeksen. In die tijd is iedereen werkelijk vrienden met elkaar geworden en blijkt het dan ook moeilijk als er het besef komt dat het er dan echt op zit.

De derde disc is volledig gewijd aan het gevecht, The Battle of the Five Armies. En dat blijkt een lastigere klus geweest te zijn dan de makers hadden gedacht. De kijker wordt meegenomen op de reis die de crew heeft af moeten leggen om bij sommige locaties te komen, en wordt daarbij aan de hand meegenomen door de cast, die maar al te graag laat zien waar zij hun kunsten moeten inzetten. Nogmaals 12 uur aan materiaal om de ogen mee uit te kijken en te genieten van filmmaken op grote schaal. Het emotionele afscheid van Middle-Earth zal bij bijna iedereen wel een traantje op het gezicht brengen, het einde van een tijdperk is dan echt daar.

Fans van de filmreeks zullen zich gegarandeerd vermaken met deze uitgave en het is dan ook een must voor in de collectie. Maar voor de niet-fans is er ook genoeg te beleven, en dat zit hem vooral in de extra's. Het proces van het maken van een film trekt immers ook een groot publiek aan en de kijk (kijkje voldoet niet meer) die achter de schermen gegeven wordt is ongelooflijk. Jackson weet hoe hij een home video-uitgave interessant kan maken voor een groot publiek en is met dit exemplaar opnieuw geslaagd in zijn missie.