SteamWorld Heist

SteamWorld Heist is voor mij een mooie verrassing geweest. In december had ik niet verwacht nog echt leuke en verslavende titels voorbij te zien komen, maar blijkbaar is niets minder waar. Na ruim twintig uur ben ik nog steeds bezig met de game en hij verveelt niet.

SteamWorld Heist bar

Je volgt het verhaal van Kapitein Piper en haar groep. Na de vernietiging van de aarde volg je haar in de zoektocht naar waardevolle wapens, water en spullen om te verkopen. Typische avonturiers / premiejagers dus. Het duurt niet lang voordat je een slechte groepering tegenkomt (en nog een, en nog een). Het verhaal is vrij vlak, maar daar speel je de game mijn inziens niet voor. De leuke personages, charmante stijl en strakke gameplay maken SteamWorld Heist een ware parel.

Het spel speelt als een 2D turn-based shooter. Bijna elke missie kent een random generated map, waardoor weinig potjes hetzelfde zullen spelen. De ene keert kent een missie extra verdedigende elementen, de andere keer een deur minder en de andere keer zijn vijanden weer anders gepositioneerd. Dit werkt allemaal prima en zorgt ervoor dat missies geen grindfest zijn met maar één werkende aanpak. Om het geheel interessant te houden is er in elke missie loot te vinden, genaamd 'swag'. Vraag me niet waarom er voor die naam is gekozen, maar so be it. Deze loot geeft je een extra ster per missie (waarmee je bijvoorbeeld nieuwe levels en crew kunt vrijspelen), maar ook wapens en water (de valuta in de game). Een goed idee om deze 'swag' te verzamelen dus.

SteamWorld Heist Combat

Zoals gezegd is het een turn-based shooter. Jouw eenheden kunnen lopen, sprinten en een actie uitvoeren. Door te sprinten kun je verder rennen, maar geef je de mogelijkheid om een actie uit te voeren op. Een actie kan zijn schieten met je wapen of een vaardigheid gebruiken. Denk hierbij aan het gooien van een granaat, jezelf helen of een vaardigheid van een specifiek personage. Piper kan bijvoorbeeld zichzelf en twee personages die naast zich staan volledig genezen. Deze zijn meestal maar één keer per missie te gebruiken, dus daar moet je tactisch mee omgaan. Elk personage (negen in totaal) kan maximaal level 10 worden en krijgt per level een nieuwe vaardigheid of andere bonus.

SteamWorld Heist Rekt

Eén van de leukere elementen is het plannen van je schoten. De meeste schoten (tenzij anders aangegeven) kunnen namelijk afketsen tegen muren. Staat iemand verscholen achter een ton? Schiet in zijn hoofd via het plafond. Nog leuker is om dit te doen met sniper rifles. Deze hebben namelijk erg vaak een laser bevestigd, waardoor je precies kunt zien hoe je schot zal gaan. Iemand in zijn rug schieten na de kogel vier keer te hebben laten afketsen is uiteraard erg leuk om te doen. Het maakt, zeker in de early game, de game wat makkelijk, maar het geeft een erg goed gevoel.

Over de moeilijkheidsgraad verder niets te klagen overigens. De game kent een goede opbouw, steeds sterker wordende vijanden en je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen wanneer je wil. Het is zeker aan te raden de game te doorspelen om de hoogste moeilijkheidsgraad. Dit geeft verreweg de meeste uitdaging (uiteraard), maar haalt ook de mogelijkheid tot run-and-gun weg. Je moet echt je uitrusting, crewleden en stappen tijdens een missie goed plannen, anders ga je het einde niet onbeschadigd halen.

De game kent genoeg body om voor de meeste zeker een tien tot vijftien uur plezier te bieden. Neem dit samen met de prettige sfeer en eenvoudige (maar uitdagende) gameplay en het is een prettige ervaring voor de nog geen twintig euro die je ervoor betaald. Spreekt de game je ook maar een beetje aan, gun jezelf de game dan voor Kerst. De game is het waard.

• Prettige sfeer
  • Eenvoudige gameplay
  • Uitdagend