Blu-ray: Entourage

Een film naar aanleiding van een succesvolle serie. Het kan een zeer succesvolle zet zijn, als het op een goede manier gebeurt. Zo'n manier houdt alleen meestal wel in dat mensen die de serie nooit keken ook wel enigszins moeten kunnen lachen om de grappen die gemaakt worden, er een redelijk losstaand verhaal moet zijn en de film  ook niet bol staat van de terugverwijzingen naar de originele serie. Dat had regisseur Doug Ellin waarschijnlijk niet doorgekregen tijdens de meeting voor deze film.

Er is een hoop gebeurd na het einde van de serie en de filmsterren zijn allemaal doorgegaan met hun leven. Ari Gold is niet langer talentscout maar heeft het tot studiobaas weten te schoppen. Daardoor heeft hij de touwtjes in zulke verre mate in handen dat hij zijn eigen film Hyde kan gaan produceren, inclusief Vince Chase als hoofdrolspeler en regisseur. Dat die net iets over het budget heen zal gaan, is iets wat Ari niet helemaal voorziet en hij moet dan ook bij de geldschieter aan gaan kloppen om de financiering überhaupt rond te krijgen. Wanneer dat een ontzettende strijd wordt, is het de vraag wiens kop eerst gaat rollen, die van Ari, de geldschieter, of misschien zelfs van Vince Chase?

Allereerst valt er op te merken dat de sfeer die altijd aanwezig was in de serie goed overgebracht wordt. Er wordt nog steeds dezelfde taal gebezigd en dat is dus nog steeds grover dan de Amerikanen gewend waren van de HBO-series, waar de serie geboren werd. Dat er hetzelfde team achter de film zit dat ook de serie maakte, is ook iets wat duidelijk te merken is door de film heen. Daardoor kan het zeker aanvoelen als een verlengde aflevering, al helemaal omdat de film maar krap zich over de grens van anderhalf uur weet te slepen. Of dit echt helemaal de bedoeling was van de makers, valt zeker vraagtekens achter te plaatsen. Ironisch is dus dat de bemoeienis van de studio, zoals die ook te zien is in het verhaal van de rolprent in deze film, misschien zelfs de hoofdfilm de nekslag heeft gegeven die wordt toegebracht aan de getoonde film.

De hoofdrollen kunnen dus hilarisch zijn voor degene die de achtergronden kent vanuit de serie. Wanneer dit niet het geval is, zal door de hele film heen een sfeer van verwarring de overhand hebben. Adrien Grenier zal voor velen nooit echt meer ongeassocieerd met de rol van Chase door het leven kunnen gaan, iets dat opnieuw kracht wordt bijgezet door de benadrukking in de film. Vincent Chase en de groep zijn erg makkelijk om van te gaan houden, mits de film wordt beschouwd als een hele simpele comedy, die eenmaal opgezet wordt en daarna zomaar eens kan verdwijnen uit het collectieve geheugen. Eveneens de extra's bevestigen dit, het beeld van makkelijkheid. Alhoewel er een aardig lijstje aan materiaal te vinden is, het bestaat vooral uit het ophemelen van de film en parallellen trekken naar de serie die de film het bestaansrecht oplevert.