CD: Jeff Lynne's ELO - Alone In The Universe

Veertien jaar na hun vorige album Zoom ligt er eindelijk weer een nieuwe plaat van de groep Electric Light Orchestra in de schappen. Alone In The Universe is het dertiende studioalbum van de groep die tegenwoordig luistert naar de naam Jeff Lynne's ELO. De naam mag dan enigszins veranderd zijn, de muziek is nog net zo goed als vele jaren geleden.

Jeff Lynne's ELO - Alone In The Universe

Toen Electric Light Orchestra in 1986 werd ontbonden hadden weinigen nog hoop dat de band ooit nog eens op zou treden, laat staan dat er nog nieuw materiaal zou worden uitgebracht. In 2001 verscheen nog wel het album Zoom maar de bijbehorende toernee werd afgelast omdat er te weinig animo was. Onbegrijpelijk maar echt waar. Toen bekend werd dat de band Electric Light Orchestra op 14 september 2014 in Hyde Park zou gaan optreden waren de 50.000 tickets binnen negentig minuten verkocht. Na het immense succes van dat optreden kreeg Jeff Lynne de smaak van het musiceren weer te pakken en besloot dat het tijd was voor een nieuwe studioplaat.

Aan de totstandkoming van Alone In The Universe werd 18 maanden hard gewerkt in Bungalow Palace, de thuisstudio van Lynne. Het resulteerde dan ook in een zeer indrukwekkend album waarop we de nodige sporen uit het gehele oeuvre van ELO terug kunnen horen. Met Alone In The Universe heeft de groep dan ook een plaat afgeleverd die we in één adem durven te noemen met klassieke albums van de band, zoals A New World Record (1976), Out of the Blue (1977) en Discovery (1979).

Alone In The Universe werd geproduceerd door de 67-jarige perfectionist Jeff Lynne, die ook alle instrumenten inspeelde op de plaat, op wat percussie (Steve Jay) en achtergrondzang (Laura Lynne) na. Heb je het oude werk van Electric Light Orchestra in de kast staan of wil je wel eens weten waar al die symfonische rockbands hun inspiratie vandaan haalden dan kunnen we je zeker aanraden om Alone In The Universe bij je lokale platenboer een luisterbeurt te geven. Dit is een zeldzaam mooi album dat zeker in vele eindejaarslijstjes op zal gaan duiken.