Starcraft II: Legacy of the Void

Het eerste deel van Starcraft II, Wings of Liberty, werd op 27 juli 2010 uitgebracht. Wings of Liberty focuste zich op de Terrans en hun leider, James Raynor. In 2013 kwam Heart of the Swarm uit, waarbij de hoofdrol was weggelegd voor Kerrigan, de Queen of Blades en leider van de Zerg. Nu, na Wings of Liberty en Heart of the Swarm, is het tijd voor de finale van de Starcraft II-triologie: Legacy of the Void, waar de Protoss en hun leider Artanis hun plaats in de spotlight mogen opeisen.

Aan het begin van Legacy of the Void staat de Protoss Artanis samen met zijn oorlogsvloot, de Golden Armada, klaar om Aiur binnen te vallen. Even een korte geschiedenisles: in het eerste deel van Starcraft moesten de Protoss noodgedwongen hun thuiswereld Aiur verlaten nadat de wereld overrompeld werd door de Zerg. De Protoss zijn uiteraard uit op wraak en na al die jaren is het eindelijk tijd om Aiur terug te winnen. Er loert voor de Protoss echter een groter gevaar dan de Zerg op Aiur: Amon, een Xel’naga die van plan is al het leven in het universum te vernietigen om het vervolgens naar zijn beeld te herscheppen. Artanis, gewaarschuwd door de dark templar Zeratul, zal de hulp van alle Protoss-stammen en de andere rassen nodig hebben om de plannen van Amon een halt toe te roepen.

StarcraftII

Dit scenario – een jonge leider die een groot kwaad moet zien te overwinnen en daarvoor de geschillen tussen verschillende facties moet oplossen – kan voor sommigen bekend in de oren klinken. Het verhaal van Legacy of the Void vertoont flinke parallellen met een andere game uit de stal van Blizzard, namelijk Warcraft III. Ondanks dat de scenarios veel op elkaar lijken, doet dit niks af aan de epische conclusie die Legacy of the Void is voor de Starcraft II-triologie. Met ontzettend veel adembenemende cinematics zoals we van Blizzard gewend zijn en een meeslepend verhaal vol iconische personages wordt er een goed einde gebreid aan het verhaal dat in 2010 met Wings of Liberty is begonnen. Daarnaast worden de missies en de cinematic begeleid door een fantastische soundtrack, vol bombastische muziek die de adrenaline door je lichaam laat gieren.

De campaign van Legacy of the Void bestaat uit de proloog "Whispers of Oblivion" (die voor iedereen gratis te spelen is), een kern van 19 missies en een epiloog. Dit is ongeveer gelijk aan het aantal missies in Wings of Liberty en Heart of the Swarm, maar qua lengte zit Legacy of the Void tussen Wings of Liberty en Heart of the Swarm. In de proloog speel je als de dark templar Zeratul die de laatste stukjes van de profetie over Amon ontcijfert, en deze zit solide in elkaar. Het kernverhaal van Legacy of the Void is op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen, waarbij de eerste missies ingrijpend zijn, maar de epiloog is duidelijk de zwakste schakel. Ik zal niet op de inhoud van de epiloog ingaan vanwege potentiële spoilers, maar deze laat behoorlijk wat vraagtekens achter bij de speler en had zeker beter uitgewerkt kunnen worden.

StarcraftIII

Tijdens het spelen van de campaign speel je geleidelijk nieuwe units vrij, maar kom je ook verschillende Protoss-stammen tegen zoals de Nerazim en de Tal’Darim. Ook deze hebben hun eigen variaties op de units die je vrijspeelt en je kunt kiezen welke stamvariant je inzet tijdens de missies van de campaign. En net zoals je in Wings of Liberty gebruik kon maken van krachtige huurlingen en in Heart of the Swarm je Kerrigan zelf kon besturen als een unit, krijgt Artanis vrijwel direct aan het begin van Legacy of the Void een krachtig ruimteschip tot zijn beschikking, de Spear of Adun. De Spear of Adun gebruikt solarite als energiebron en je kan dit besteden aan krachtige abilities zoals het gratis bouwen van pylons, het vuren van laserstralen of zelfs je vijanden laten bevriezen zodat ze je niet kunnen aanvallen. De levels tijdens de campaign zitten boordevol afwisseling, waarbij bekende missievormen terugkomen zoals de map met de beperkte resources en de escortmissies, maar ook een aantal gloednieuwe. Persoonlijke favoriet was een level met een beweegbaar platform, waarbij je telkens moest bewegen naar andere gebieden zodat je meer grondstoffen kon delven, maar daarnaast ook vijanden moest ontwijken.

De grootste pijler van Starcraft II naast de campaign is natuurlijk de multiplayer. Ook in Legacy of the Void is deze solide, met twee nieuwe units voor elk ras en enkele kleine veranderingen aan de worker cap en het aantal workers waar je mee start. Met de verandering in de multiplayer lijkt Blizzard te willen dat spelers sneller tot actie kunnen overgaan en dat het vroeg lastigvallen van je tegenstander beloond moet worden. Daarnaast is er nu ook een grotere rol weggelegd voor micro-management, want elke nieuwe unit heeft een hotkey alibity die geactiveerd moet worden om de ware potentie te benutten. Het nadeel van Legacy of the Void is dat alle bestaande strategieën die golden in Heart of the Swarm zo goed als teniet gedaan zijn, waardoor nieuwe spelers en spelers die moeite hebben om hun eigen strategieën te verzinnen in het duister tasten. De veranderingen in de multiplayer zullen verwelkomd worden door elke Starcraft-veteraan, maar voor nieuwe spelers wordt het spel er niet makkelijker op.

StarcraftIIII

Naast de campaign en de multiplayer is er nu ook een een nieuwe dimensie toegevoegd aan Starcraft II met Legacy of the Void: co-op. In de co-op modus genaamd Allied Commanders kies je uit zes figuren die sleutelfiguren zijn in de Starcraft-lore: Raynor, Kerrigan, Artanis, Swann, Zagara of Vorazun. Samen met een vriend of vriendin speel je dan missies die gebaseerd zijn op eerdere missies uit de campaigns van Wings of Liberty, Heart of the Swarm en Legacy of the Void. Wanneer je een missie voltooit, krijg je ervaring met die hero en zodra je een nieuw level haalt speel je nieuwe units en upgrades vrij. Hoewel het aantal missies waar je uit kan kiezen vrij klein is (het zijn er slechts vijf), is Allied Commanders zeer vermakelijk met een goede vriend of vriendin. Ook is het een goed opstapje naar de competitieve multiplayer en kun je rustig wennen aan dingen zoals bouwvolgordes, micro-en macromanagement.

Mocht je je skills liever testen tegen andere spelers dan de computer met een vriend of vriendin, dan kun je met de nieuwe Archon mode aan de slag gaan. Archon mode is een modus waarbij twee spelers controle nemen over één leger, en twee tegenstanders hetzelfde doen. Het venijnige van Archon mode is dat het heel leuk kan zijn met een vriend of vriendin met bijvoorbeeld een chatprogramma zoals Teamspeak, maar met wildvreemden is deze mode vooral irritant en speel je nog liever alleen.

Met Legacy of the Void komt er een einde aan de Starcraft II-triologie, en Blizzard gaat er niet uit met een sisser, maar met een knaller. De campaign brengt het verhaal van Starcraft II tot een bevredigend einde en de vernieuwde, meer actieve multiplayer zal de veteranen dik tevreden stellen. Daarnaast heeft Blizzard een brug geslagen tussen de campaign en de multiplayer door co-op in de vorm van Archon mode en Allied Commanders toe te voegen. Deze kan mooi als opstapje dienen voor nieuwsgierige spelers die net met de campaign klaar zijn. Wanneer je altijd geïnteresseerd bent geweest in Starcraft maar twijfelde over het juiste moment: Starcraft is met Legacy of the Void toegankelijker en completer dan ooit.

• Fantastisch verhaal
  • Co-op is leuk
  • Solide multiplayer