Guild wars 2: Heart of Thorns. Goodbye solo!

Onlangs heeft Arenanet een uitbreiding uitgebracht voor Guild Wars 2 genaamd Heart of Thorns. En het is een heel eind gekomen sinds het uitkomen van het originele spel. Men heeft duidelijk goed gekeken naar wat het spel kan en wat er verbeterd kan worden ten opzichte van het basisspel.

GW2:HoT screenshot
GW2:HoT screenshot

Het zijn in principe kleine dingen, events die creatiever omgaan met wat je moet doen, langere questlines en het is specifiek gericht op mensen die al level 80 zijn maar wel vooruitgang willen kunnen boeken. In het spel zelf zie je dat terug in het feit dat wanneer je solo de wereld in trekt dat je er wel rekening mee moet houden dat je een x aantal keer kansloos ten onder gaat als je niet weet wat je doet. Je ziet het terug in de hero points (voorheen skillpoints) die je niet zomaar solo kan doen, het zijn nu mini bazen die je voor je snuffert krijgt bijvoorbeeld. En ondanks dat je geen hogere level cap krijgt, hebben ze een heel nieuw vernuftige manier bedacht om alsnog nieuwe dingen te leren. Je krijgt er een elite specialisatie bij waar elke profession een nieuw wapen kan leren gebruiken bijvoorbeeld.

De zerg leeft nog steeds maar is wel minder.

Wat Guild Wars 2 is begonnen in de fractals hebben ze doorgezet in de raids. Gewoon blind erin rennen en hopen dat het goed komt is geen goed idee. Ik heb het in het originele spel al een paar keer onbedoeld voor elkaar gekregen dat ik even niet goed oplette en op een gegeven moment alleen achter was gebleven, waarna ik naar de chat keek en het bleek dat ik een totale drol aan het zijn was. In Heart of Thorns is het niet veel anders. Je moet tactisch spelen en een beetje kunnen puzzelen en anders gaat het je gewoon niet lukken, dus niet zoals bij de meeste world events dat je gewoon op knoppen moet blijven rammen tot de baas dood is, op zijn allerminst duurt de raid dan 3 keer zo lang als nodig is en waarschijnlijker is dat het je dan gewoon niet lukt.

Ook in Maguuma is het nu lastiger om gewoon met de meute mee te rennen en alles te slopen wat rondloopt. Het kan nog wel maar niet altijd en overal, zoals gezegd; Arenanet leert ook van hun spel en dat zie je terug in de constructie van de heart quests, events en hun dungeons.

Mastery tracks

GW2:HoT masteries
GW2:HoT masteries

Mastery tracks zijn een alternatieve manier van progressie binnen Guild Wars 2, level 80 blijft je level cap maar daar bovenop kan je dus mastery points verzamelen en je experience bar gebruik je nu om verschillende nieuwe talenten vrij te spelen. Zweefvliegen, de vreemde taal van Maguuma te leren en de omgeving te gebruiken om op plekken te komen waar je normaal niet bij kan. Wat zweefvliegen betreft moet je wel onthouden dat je dit niet kan in de oude gebieden. Probeer dus bijvoorbeeld niet om in Divinity's Reach van het hoogste punt te springen en naar beneden te zweven, trust me.

Maar ook in de oude gebieden krijgen mensen die op level 80 zitten verschillende masteries om te ontwikkelen. Zo kan je een mentor worden en krijg je ook zo'n kekke logo op de map waar iedereen je kan zien en krijg je wat extra mogelijkheden om mensen mee te helpen. Ik ben benieuwd hoe die gaan werken als over een paar weken genoeg mensen de eerste aantal masteries vrijgespeeld hebben en er tientallen rondlopen met een mentor logo maar we zullen zien. Ik vind het wel een tof idee, de mensen van Arenanet laten wel zien dat ze de mensen zo veel mogelijk met elkaar willen laten spelen en een soort goedaardige gemeenschap in stand willen houden en dit zit precies in de lijn van die gedachte.

In de nieuwe gebieden heb je vier Masteries met elk hun eigen voordelen. Zweefvliegen vind ik persoonlijk de meest spectaculaire en heb ik dan ook meteen vrijgespeeld. Helaas (of gelukkig) dwingt het spel je wel om ook naar de rest te kijken. Daar zitten ook grote voordelen aan en ze zijn op een gegeven moment noodzakelijk voor je persoonlijke verhaallijn. Maar ook zonder de verhaallijn moet je op een gegeven moment punten gaan gebruiken in de rest van de masteries om het hele veld vrij te spelen. Één voorbeeld is de mastery Exalted Lore; als je het zo leest denk je misschien van 'meh' maar het is de sleutel om uit het startgebied te komen en dan heb je opeens vier keer zo veel land om te bezeilen waar Arenanet haar ziel en zaligheid in heeft gepropt om het zo uitdagend en leuk mogelijk te maken.

In de oude gebieden zijn de masteries een stuk minder tastbaar. Je hebt de mentor Mastery natuurlijk, die is leuk voor de zogenaamde care-bears in PVE en je hebt nog twee anderen waarvan één je helpt om legendarische wapens te kunnen maken en de ander om meer te halen uit de zogenaamde Fractals. Dus het is allemaal zeker de moeite waard.

Nieuwe profession: The revenant.

Hot Revenant
Heart of Thorns Revenant

De revenant is een nieuwe profession binnen Guild Wars 2. Rytlock is op een gegeven moment in een portal gesprongen en leek verloren te zijn maar in het begin van je persoonlijke verhaallijn in het nieuwe gebied komt hij weer terug als een soort mystieke krijger en redt hij alles en iedereen van de ondergang. Zoals ik van Guild Wars gewend ben, is ook deze profession weer helemaal anders dan de rest, je hebt de kracht van legendarische krijgers van Tyria en op basis van welke je selecteert krijg je andere utility knoppen (6 t/m 0) die allemaal weer een hele andere manier van spelen eisen. Een beetje vergelijkbaar met de elementen van de elementalist waar je op basis van je elementen hele andere aanvallen krijgt (onder de 1 t/m 5 knoppen). Al met al is de revenant even wennen maar als je hem eenmaal onder de knie krijgt, is het een feest om te spelen.


PVP en WVW

De grootste vraag in Guild Wars 2 was: wanneer krijgen we nieuwe content voor world versus world (versus world) en pvp?  

Het antwoord: in Heart of Thorns! Niet alleen de pve wereld in Guild Wars 2 heeft liefde gekregen, een grote dosis van de liefde ging ook naar world versus world en pvp, dus de mensen die alleen tevreden zijn wanneer er daadwerkelijk een persoon vernederd wordt terwijl hij uit elkaar gereten wordt door hun superieure vechttechnieken kunnen ook hun ei kwijt in Heart of Thorns. Even toegegeven: ik ben erbarmelijk slecht in dit soort zaken dus ik kan er niet te diep op ingaan maar wat ik wel gezien heb en her en der gelezen heb, is dat het hele nieuwe uitdagingen brengt naar het spel, al blijft het nog wel zo dat degene met de beste 'blob' het spel wint. Dat valt waarschijnlijk ook niet echt te veranderen denk ik.

(S)PVP

(S)PVP heeft uiteraard ook een hele uitbreiding gekregen, Guild Wars 2 wil een serieus pvp platform worden dus je kan nu ook in ranked pvp spelen waar iedereen op niveau 1 begint  en zich in een seizoen naar boven moet vechten, elk niveau brengt zijn eigen prijzen en risico's met zich mee. Voor meer informatie kan je het beste even Arenanet's uitleg lezen.

En wat ik persoonlijk wel heel erg tof vind, is dat een guild nu ook een eigen guild hall kan bemachtigen. Nu zeg ik wel guild hall maar het is eigenlijk een soort guild provincie. Samen met mijn guild hebben we deze vrij kunnen spelen, wat nog aardig wat voeten in de aarde had, want het is geen kinderspel om je guild hall vrij te spelen. Het is wel erg leuk; als je role playing minded bent, is dit natuurlijk helemaal de bom maar ook als je enkel voor het nut gaat zul je niet teleurgesteld zijn. Je speelt in den beginne een veld vrij en samen met je guild kan je extra gebouwen vrij spelen en die opwaarderen door materialen in te leggen voor je hall. Het geeft een extra dimensie aan het spel en een tof doel om naartoe te werken.

Al met al is de uitbreiding het meer dan waard om aan te schaffen, zeker als je al level 80 bent, dan kan je met masteries en de rest een heel nieuw niveau aan talenten vrij spelen en los gaan op de andere delen van het spel. En nog een extra reden om blij te zijn: er is een 64 bit client beschikbaar van Guild Wars.

Pluspunten
Minpunten
  • Zweefvliegen!
  • Een hoognodige uitbreiding aan de pvp en wvw kant
  • Nieuw, groot en gevarieerd gebied
  • Beetje aan de dure kant
  • Echt solo spelen is er niet meer bij
Exclusief verkrijgbaar voor PC en OSX.