Skyhill

Stel je voor, je gaat gezellig een paar daagjes weg, checkt in in een hotel en ondertussen breekt er een zombieapocalyps uit. Wat zou jij dan doen om te ontkomen aan deze situatie? In Skyhill kun je, via een point-and-clicksysteem, jouw survivalskills uittesten in een verwoede poging het hotel te ontvluchten.

 

Skyhill, wat toevalligerwijs ook de naam van het hotel is, heeft een heel simpele opzet qua gameplay. Je begint je ontsnappingspoging op de honderdste verdieping van het hotel en baant je een weg naar de begane grond. Er zitten echter wel wat twists in de gameplay. Zo heb je twee balken die je in de gaten moet houden. De eerste, en meest voor de hand liggende, is de gezondheidsbalk. Als deze op is ben je dood en kun je opnieuw beginnen. De tweede balk is de hongerbalk. Elke keer dat je van kamer of verdieping wisselt gaat er één hongerpunt van af. Ook hier geldt; balk op nul is einde wedstrijd.

Alle verdiepingen in het hotel hebben dezelfde opzet. In het midden zit het trappenhuis annex lift. Elke verdieping heeft links en rechts één kamer. In de kamers zijn een aantal dingen, zoals kastjes, planken en dozen, waar je op kunt klikken. Met grote regelmaat vind je hier dan items die je verder kunnen helpen in het spel. Hierbij is er een onderverdeling te maken tussen gezondheidsitems, hongeritems en wapens. Een leuke feature is dat er aan het begin van elke nieuwe game een randomizer wordt losgelaten. Opschrijven wat waar ligt, heeft dus weinig nut en het verhoogt zeker de replaywaarde.

 

Uiteraard gaat geen zombieapocalyps voorbij zonder dat je zombies moet bevechten. In verschillende gedeeltes van het hotel kom je zombies en monsters tegen. Hierbij kun je op twee manieren aanvallen. Je kunt 'gewoon' klikken op de vijand of je kunt een gerichte aanval doen. De eerste is een kwestie van hopen op het beste. Bij de gerichte aanval kun je kiezen waar je op mikt, het hoofd, de armen of de romp. Je ziet voordat je kiest hoe groot de schadekans is en hoe groot de kans dat je überhaupt iets raakt.

Wanneer je Skyhill een tijdje hebt gespeeld, merk je al snel dat het erg repetitief is en er overal hetzelfde uitziet. Het enige dat een beetje diepte in de gameplay brengt is het resourcemanagementsysteem. Je kunt namelijk alle items die je vindt zo gebruiken om gezondheid of honger aan te vullen. Je kunt er daarnaast ook mee bouwen en knutselen. In het craftingmenu kun je zien welke items je nodig hebt om bepaalde betere en sterkere items te maken. Het loont zeker de moeite om items vooral te bewaren in plaats van ze te gebruiken. Het enige nadeel is dat sommige benodigde items zo schaars zijn in de game, dat je op een gegeven moment wel standaarditems moet gaan gebruiken om te overleven.

 

Conclusie
Skyhill is in de basis een heel leuk idee. Ik zeg bewust in de basis, want het komt gewoon niet erg goed naar boven. Wat ik precies mis kan ik niet zo een-twee-drie oplepelen, maar het voelt op een gegeven moment meer aan als een demo dan een volledige game. Het is grappig, je gaat ook steeds meer nadenken over manieren om verder naar de begane grond te komen, maar op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee. Het is erg simpel, komt snel repetitief over en alles ziet er hetzelfde uit. Het enige wat voor de game spreekt, is dat de makers dat zelf blijkbaar ook wisten en de game voor vijftien euro te koop hebben gezet.

Pluspunten
Minpunten
  • Resourcemanagementsysteem
  • Wordt snel repetitief
  • Voelt niet af
Gespeeld op pc. Ook verkrijgbaar voor Mac.