Blu-ray: The Age of Adaline

Een film die mogelijk niet eens in ons land was uitgebracht vindt in ieder geval zijn weg naar een groot publiek door de aanwezigheid van Neerlands trots Michiel Huisman. Maar wil je deze film wel in huis halen om hem keer op keer opnieuw te bekijken?

Blake Lively speelt de wonderschone Adaline, die voor altijd in haar twintiger jaren zal blijven hangen wat betreft uiterlijk. Michiel Huisman, de Hollandse trots die al eerder te zien was als Daario Naharis in Game of Thrones, speelt de miljonair Ellis. Wanneer die twee elkaar ontmoeten, ontstaat er een magisch moment en lijkt Adaline niet langer te kunnen vluchten van leven naar leven, zoals ze eerst deed. Zo neemt ze om de zoveel tijd een nieuwe identiteit aan en ze verhuist dan ook, puur om te voorkomen dat ze door iemand herkend zal worden of dat haar dochter, die op het moment dat het verhaal in deze tijd verteld wordt al een grijze vrouw is, in gevaar wordt gebracht.

The Age of Adaline: Blake Lively, Harrison Ford

De film is hol. Heel hol. Met het vrij dramatische gegeven dat Adaline niet ouder wordt, wordt veel te weinig gedaan. Ze belandt alleen in de vrij ranzige situatie dat ze het kennelijk lang geleden ook met haar nieuwe schoonvader heeft gedaan. Dat is niet alleen raar, dat is gewoon ontzettend voorspelbaar. Hun relatie had echter wel gebruikt kunnen worden voor interessante flashbakcs over liefde in een andere tijd en hoe Adaline steeds maar mee moet gaan. Maar ook dat gegeven wordt niet gebruikt. Nope, het is gewoon veel geklef tussen Lively en Huisman. Good for him, maar hij mag al niet klagen (zie Game of Thrones).

Als je de film bekijkt, zou je zweren dat het een boekverfilming is. Veel zaken worden nogal abstract verteld, waardoor het lijkt of sommige elementen missen. En zo zijn er ook personages die een introductie krijgen maar werkelijk niks bijdragen aan de film (zie de zus van Huismans karakter in deze film). Maar dit is een origineel script. In dat opzicht had de film veel meer kunnen zijn. De film gaat wel heel goed met om met het besef van Adaline. Hoe verklaart ze namelijk zelf wat er met haar gebeurt? Dit wordt makkelijk afgedaan zonder dat het veel tijd kost. Wij als hedendaags publiek snappen dat zo ook wel.

The Age of Adaline: Blake Lively

De film verchijnt nu dan ook op blu-ray. En zoals tegenwoordig de meeste schijfjes is deze nogal kaal. De poster vormt het menu. Er zijn twee extra's. De eerste is een rits interviews met de acteurs van deze film. Uiteraard vinden ze het een interessant gegeven en zijn ze blij dat ze hebben mogen ontdekken wie hun personages zijn. Een tweede extra is een soort trailer waarbij ook iemand vertelt dat het heel moeilijk was om Adaline te kleden door de decennia heen. Maar hoe die nou daadwerkelijk tot een ontwerp komt, wordt niet vermeld. Zelfs voor de fans niet van enige waarde.

Ik werd er niet warm van, maar de blu-ray ligt nu in de winkels. Als je dus wat goodwill wil kweken bij je vriendin, verloofde of vrouw, pak hem even mee bij de V&D.