Prison Architect

Wanneer je Prison Architect start, begin je direct aan het spel. Geen menu dat eerst tevoorschijn komt, maar direct actie. Het beeld van urgentie dat de game hiermee neerzet, is tekenend voor het gehele spel. Continu zijn er dingen die je gedaan wil hebben, continu moeten er verbeteringen plaatsvinden, en allemaal liever gisteren dan vandaag. Wat direct bij de eerste speelsessie duidelijk wordt, is dat de tijd voorbij vliegt. Als je denkt even een korte sessie te spelen, ben je zo een paar uur verder als je niet oplet. Het is dan ook bijzonder vermakelijk om een zo efficient mogelijke gevangenis te bouwen en om te zien hoe het tot uitwerking komt. Er zijn veel mogelijkheden om je gevangenis te verbeteren waardoor je altijd wel een manier ziet welke je dan direct klaar wil hebben. In het begin kunnen deze mogelijkheden onoverzichtelijk zijn maar na een tijdje gespeeld te hebben, zal dat een stuk minder worden. Wil je direct een goede basis hebben, speel dan eerst de campaign.

Wil je beginnen met een goede basis, speel dan eerst de campaign. Collega Jogy probeerde de campaign uit en kwam er al snel achter dat de campaign eigenlijk een uitgebreide tutorial is.

Campaign

Prison architect campaign
De campaign modus is eigenlijk gewoon een uitgebreide uitleg over het spel. Er zit een verhaal in om het interessant te houden en elk opvolgende veld maakt het allemaal weer iets moeilijker voor je. In het eerste veld wordt je handje nog vast gehouden en maak je voorzichtig kennis met het spel. In het tweede veld krijg je al meer vrijheid en maak je kennis met de brandweer nooddienst en wat je kan doen om calamiteiten te voorkomen. En zo gaat het door, op een gegeven moment word je in een gevangenis gedumpt waar iedereen aan het rellen is en al je bewakers dood of gewond zijn en mag jij het oplossen met een paar ziekenbroeders en een mobiele eenheid. Als je helemaal niet bekend bent met Prison Architect en het genre in het algemeen is het aan te raden om met campaigns te beginnen.

Gangs

Prison architect Gangs
Naast de campaign heb ik de optie gangs getest. Vanaf het begin merk je wel dat de mensen een stuk vaker met elkaar op de vuist gaan, later wordt met het onderzoeken van 'intelligence' het onderdeel 'gangs' vrijgegeven en kan je zien welke gevangene bij welke bende hoort en waar de bende controle heeft in de gevangenis. Een bende neemt dus controle over een stuk van je gevangenis en dat zorgt er ook voor dat je beperkt bent in de controle van dat stuk van de gevangenis. Je kan bijvoorbeeld niet meer verbouwen daar. Als je deze weer terug wil nemen moet je de bewakers erop af sturen en ervoor zorgen dat je dat gebied 24 uur vasthoudt, dan is het weer van jou. Het is zeker de moeite waard om deze optie aan te zetten als de standaardmodus saai wordt maar ik begrijp wel waarom het standaard uit staat, het maakt het er niet makkelijker op en kan in het begin een beetje overweldigend zijn.

Tips

Prison architect tips

In de sandbox wordt je direct in het diepe gegooid, je begint met een leeg veld om je gevangenis mee te starten. Wanneer je het spel voor het eerst speelt, en deze modus aanhoudt, is het aan te raden om de brief te lezen in je to-do lijst. Hier staan een paar handige tips in. Als je blind begint met je startbedrag dan kom je al snel in de problemen. Wanneer je op het klembord icoon rechts onder klikt open je de rapportages, daarin vind je het tabblad 'grants'. Hier kan je subsidies aanvragen welke je middels duidelijk te volgen eisen kan verdienen, wat zorgt voor het hoognodige geld. Als je bijvoorbeeld een opdracht aanneemt, krijg je van tevoren al een bedrag om het uit te voeren en een bedrag als je klaar bent, zo kan je jouw budget al stukken groter maken en kan je makkelijker en sneller uitbreiden.

Je eerste paar gevangenissen zijn een verzameling van fouten en gekke keuzes. Geen probleem, als je jezelf bekend hebt gemaakt met het spel kan je bij valuation je gevangenis verkopen en opnieuw beginnen met een veel hoger startbedrag dus dan hoef je op een gegeven moment ook niet klein te beginnen. Maar let op, je kan een gevangenis slechts eenmaal verkopen. Het wordt opgeslagen in de savegame wanneer je een gevangenis verkoopt. Bij het openen van een nieuwe gevangenis krijg je vervolgens een keuze tussen verschillende directeuren met verschillende voordelen.

Toeval?
Toeval?

Middels het intake-tabblad in de reportages kan je de moeilijkheidsgraad bepalen. Standaard staat deze op zijn hoogst, iedere gevangene die beschikbaar is, zal in je gevangenis arriveren bij de volgende 'levering'. Hoewel dit een uitdaging van jewelste is, is dit wel ontzettend leuk om te doen. Het zorgt voor snel escalerende situaties waar je zeker niet altijd op voorbereid zal zijn. Mocht je al weten dat de boel snel kan escaleren, zal je vaak het budget niet hebben om je erop voor te bereiden. Daarnaast is winst maken nog steeds het doel van je gevangenis, en 'solitary cells' zijn goedkoop, dus wat veiligheid inruilen voor wat extra winst benadeelt enkel de gevangenen. Je kan proberen de vergoeding die je krijgt voor dagen zonder problemen op te laten lopen en daarmee winst te maken, maar problemen zijn vrijwel gegarandeerd.

Naast gangs heb je bij het starten van een nieuwe gevangenis de optie om willekeurige 'events' te laten plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat brand wat vaker uitbreekt, en gevangenen vaker een tunnel graven; gebeurtenissen waar je sowieso al mee te maken krijgt. Mocht je dus niet genoeg uitdaging hebben aan een maximale intake, kan je hiermee er nog een schepje bovenop doen. Deze events zijn overigens de oorzaak van deze late review. Bij het testen was de hoeveelheid events niet altijd merkbaar hoger.

Het spel blijft interessant omdat je veel verschillende gevangenissen met veel verschillende doelstellingen kan maken. Zoals gezegd kan je proberen om een gevangenis te maken waar geen problemen voorkomen. Echter is dat een lastige klus, en of die winstgevend te maken is, is maar de vraag. Je kan ook zoveel mogelijk proberen om gevangenen vervroegd vrij te laten met allerlei programma's, waarbij je kan rekenen op een mooie bonus. Of de gevangenis winstgevend te laten zijn door hem zo productief mogelijk te maken met het maken van kentekenplaten. Met het streven naar het uiterste van je doelstellingen kan je zelfs de grenzen van de wet opzoeken. Het is me nog niet overkomen dat mijn gevangenisdirecteur gearresteerd werd, maar het zou mij niet verbazen als dat wel een mogelijkheid in het spel is...

winst
winst

Prison Architect bevat, verstopt in de extras, ook een escape-modus. Hierbij wordt je zelf een van de gevangenen, in een zelf gebouwde gevangenis of van een uit de Steam Workshop. Dit is een leuke modus om eens te spelen, maar is te weinig uitgewerkt om langdurig interessant te zijn.

In de details bevat het spel foutjes. Soms weten gevangenen de weg niet goed te vinden naar een locatie waar ze moeten zijn. Zo kunnen ze zomaar buiten gelaten worden door een bewaker omdat er buitenom blijkbaar wel een route gevonden is. De gevangene heeft geen intentie om te ontsnappen en gaat dus ook gewoon weer netjes naar binnen.

Werklui kunnen aan de ene kant van een muur benodigdheden pakken, deze in een muur monteren (elektriciteitskabel) om vervolgens aan de andere kant van de muur eruit te komen. Als werklui dat kunnen, waarom zou een gevangene dat truukje niet uit kunnen halen? Voor gevangenen lijkt het niet mogelijk te zijn, maar dat zou het voor werklui ook niet moeten zijn. Wanneer foutjes slechts op dit detailniveau zichtbaar zijn, dan is een spel gewoon goed te noemen, en dat is Prison Architect dus ook.

Prison Architect is een aanrader voor iedereen die van tycoon games houdt. En voor iedereen die de sadist wil uithangen zonder daadwerkelijk iemand te benadelen.

Pluspunten
Minpunten
  • Je verliest de tijd uit het oog
  • Uniek concept
  • Uitdagend
  • Weinig zeggende campaign
  • Opties lijken niet altijd veel invloed te hebben
  • Op sommige punten duidelijk niet af
Prison Architect is verkrijgbaar voor PC.