Cities: Skylines After Dark

Cities: Skylines is al een tijdje uit en is met veel enthousiasme ontvangen door de digitale stedenbouwers en de modgemeenschap, omdat het ontworpen is met de creatievelingen in het achterhoofd. Dat heeft Paradox Interactive geen windeieren gelegd: het spel is ondertussen al meer dan een miljoen keer verkocht en geldt als hun grootste succes ooit. Is deze eerste betaalde uitbreiding een waardige toevoeging aan het spel? Wij vinden van wel.

After Dark

Toch is er wel wat aan te merken op het spel en zie je ook wel dat het gemaakt is door een veel kleiner team: het heeft wel diepte maar is eigenlijk gewoon niet echt uitdagend. Waar je in Simcity 4 op een gegeven moment meer bezig was met het levend houden van de stad en je (of in ieder geval ik) op een gegeven moment uit frustratie de hele stad in de fik stak en meteorieten op de stad liet neerdonderen, heb je dit niet bij Cities: Skylines. Dit is deels omdat er geen rampenoptie is, maar hoofdzakelijk omdat de stad eigenlijk toch wel blijft groeien. De enige uitdaging, en toegegeven ook meteen een grote, is het verkeer. Als je niet goed vooruitkijkt met het bouwen van je stad, krijg je op een gegeven moment ongelofelijke files of een wegennet dat nog het meest weg heeft van een web gemaakt door een dronken spin.

Nu heeft Paradox interactive een uitbreiding genaamd After Dark uitgebracht, en het was nog best een uitdaging voor het bedrijf om een goede uitbreiding die niet al bedacht was door de mensen in de Steam Workshop te maken, maar met After Dark is het ze goed gelukt. De uitbreiding brengt een extra dimensie in het spel die niet gemaakt kon worden door de modgemeenschap. Je hebt nu een dag- en nachtcyclus die er erg overtuigend uitziet. In de nachtcyclus zijn andere delen van de stad actief dan overdag en ook dat brengt weer uitdagingen met zich mee.

Dag- en nachtcyclus en de nieuwe beleidsmogelijkheden

Het enige wat er bij de uitbreiding écht toe doet zijn de extra mechanieken die extra diepte brengen in het spel. Alle gebouwen en andere zaken zijn uiteindelijk gewoon te vinden in de workshop.

Deze uitbreiding brengt nog meer micromanagement met zich mee. Nieuwe vormen van beleid die je kan instellen in het spel en nieuwe specialistische opties voor je districten, je kan uitgaansgebieden en toeristische gebieden instellen en de nacht heeft een heel andere werking op je stad dan de dag. In de uitgaansgebieden heb je bijvoorbeeld meer criminaliteit in de nacht, maar dit kan je ook weer tegengaan door de politie een hoger nachtbudget te geven. Het uitgaansgebied ziet er authentiek uit, met bars, theater en bowlinghallen. Het enige wat wel opvalt is dat er weinig soorten gebouwen bij zitten, maar dat is uiteindelijk niet erg als je het niet vervelend vindt om de Steam Workshop door te struinen om het geheel wat variatie te geven. Deze uitbreiding brengt helaas nog steeds geen rampen met zich mee, wie weet bij een volgende uitbreiding.

After Dark

Er zijn ook fietspaden en wegen met busbanen te krijgen en je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om nachtbussen in te stellen zodat mensen makkelijk het nachtleven kunnen ervaren.

Het is nog steeds niet moeilijk om een dorp te bouwen. In het begin zal je niet veel merken van de uitbreiding dus ik heb een stad van ongeveer 40.000 inwoners gemaakt zodat ik het meeste wat het spel te bieden heeft kon gebruiken en ik moet zeggen dat ik nu wel het idee heb dat het spel meer diepte heeft. Bij het originele spel heb ik een paar dagen vrij genomen om het te kunnen spelen en ik heb er toen veel lol aan gehad. Maar ik moet zeggen dat ik geen enkele stad meer ben begonnen toen ik een stad helemaal uit had gebouwd. Bij deze uitbreiding heb ik wel het idee dat ik nog een keer een stad ga bouwen, en wie weet zelfs eentje die er niet uitziet als een verzameling dorpjes bij elkaar, zoals nu wel het geval is.

Omdat ik het vanaf het prille begin grijs heb gespeeld, heb ik ook nooit gebruikgemaakt van de Europese bouwstijl en heb ik nooit tunnels gemaakt, de Europese bouwstijl ziet er gewoon erg mooi uit, het geeft de stad een heel ander karakter en de bruggen zijn geweldig, echt een goede (gratis) toevoeging aan het spel.

De kern van het spel is nog steeds hetzelfde, als je een speler bent die graag verteld wordt wat je moet doen, dan is Cities: Skylines After Dark nog steeds niets voor jou, maar als je altijd al een stad heb willen ontwerpen en deze tot leven wil zien komen, dan is After Dark een geweldige toevoeging. De dag- en nachtcyclus heeft elke speler hoe dan ook gratis gekregen via een update, dat is wel een teken dat Paradox Interactive zijn ontwikkelaarshart op de goede plek heeft zitten, hadden ze niet hoeven doen maar deden ze toch. De nieuwe beleidsmogelijkheden en de nieuwe wegen en fietspaden maken het geheel echt af.

• Meer diepte
  • De nacht ziet er gewoon geweldig uit
  • De nieuwe beleidsvormen en wegen voegen echt wat toe