Blu-ray: Gotham

Batman Begins, The Dark Knight, The Dark Knight Rises. Drie titels die gaan over één DC-superheld: Batman. Maar het verhaal dat geen van deze films, of andere films met de held in de hoofdrol, vertellen is het verhaal over hoe Bruce Wayne met de moord van zijn ouders omgaat, hoe hij nou eigenlijk precies de Batman wordt. Gotham, ontsproten uit het hoofd van Bruno Heller, probeert licht te schijnen op deze duistere kant van het al duistere verhaal, en dat doet dat op een sublieme manier.

De stad die iedereen kent als de thuishaven van de held, is gevuld met superschurken en onderwereldpraktijken. Misdaad loont in Gotham, maar niet in de ogen van detective James Gordon. Hij en zijn partner Harvey Bullock zijn erop uit om al het schorem van de stad achter de tralies te krijgen, hoe het ook moet. Wanneer Gordon betrokken raakt bij de zaak Wayne, maakt hij de belofte aan Bruce dat hij degene zal vinden die de moord zijn geweten heeft. Die belofte brengt hem naar de donkerste plekken van Gotham, waar superschurken in wording een podium krijgen om te doen waar ze goed in zijn: chaos en wanhoop brengen onder de bewoners van de stad.

Uitvoerend producent Bruno Heller heeft een cv waar u tegen gezegd kan worden; Rome, The Mentalist en nu lijkt hij ook weer een goudhaan in handen te hebben met Gotham. De serie werd uitermate goed ontvangen en dat is te danken aan een aantal factoren. Ten eerste worden de DC-personages, die nogal eens aangevoeld kunnen worden als een ver-van-je-bed-show, levendig aan de kijker gepresenteerd. Schurken als The Scarecrow, The Dollmaker en Viktor Zsasz krijgen een gezicht dat zomaar eens werkelijkheid zou kunnen zijn. Ook het achtergrondverhaal van Bruce Wayne wordt op een hele andere manier aangepakt zoals eerder is gedaan. Er wordt niet alleen maar gefocust op dat verhaal, het wordt juist verweven met een aantal extra verhaallijnen. Zo is bijvoorbeeld de butler Alfred Pennyworth plots niet zomaar meer een butler, maar een personage met een achtergrondverhaal van jewelste.

De stripboekfiguren wordt dus een uitermate goed en realistisch podium geboden. Dit geldt niet alleen maar voor de slechteriken, ook de goede mensen als James Gordon, Harvey Bullock, Lee Thompkins en (de nog) goede Harvey Dent. Door af te stappen van de groteske houding die dit soort figuren nog wel eens mee kunnen krijgen in film, wordt ook dit een genot om naar te kijken.

Een echte eye-catcher blijft toch wel de rol van Robin Lord Taylor, als bange maar meedogenloze slechterik Oswald Cobblepot, ofwel The Penguin. De rol is af en toe een verademing in vergelijking met het overdreven spel van Jada Pinkett-Smith, die de rol van maffia-rechterhand Fish Mooney speelt. Ze wil net even iets te vaak uitermate groot zijn in haar spel en dit gaat ten koste van de performance die Taylor neerzet als de psychopaat die Cobblepot werkelijk is. Ook de kleine hint die gegeven wordt naar The Joker is iets om naar uit te kijken in het volgende seizoen.

Maar is er nog wat anders te zien dan enkel en alleen de afleveringen? De extra's zijn indrukwekkend, en verspreid over verschillende discs, iets om rekening mee te houden. Ze zijn misschien soms iets te standaard, maar de lengte biedt uitkomst voor de makers en cast om flink uit te breiden wat betreft het maken van de serie en de motivatie om van Gotham een topserie te maken met interessante personages en verhaallijnen.

Extra's:

- Een flink aantal verwijderde scènes, geordend naar aflevering.

- Gotham Invented: verdeeld in drie featurettes (Building Our Gotham, Paving the Way for the Caped Crusader en Fractured Villains of Gotham) biedt een kijkje in de wereld van het denkwerk dat vooraf ging aan het maken van de serie.

- Gotham: Designing the Fiction: hoe wordt een fictieve stad als Gotham zo duister en gevaarlijk mogelijk gemaakt? De designers leggen het uit.

- The Game of Cobblepot: zoals gezegd, de rol van Robin Lord Taylor is er een voor in het geheugen. Zijn motivatie wordt toegelicht.

- Gotham: The Legend Reborn: focust zich voornamelijk op de pilot-aflevering. Achter de schermen bij het maken van zo'n eerste aflevering.

- DC Comics Night 2014: tijdens deze avond werden onder meer series als The Flash, Arrow, Constantine en ook Gotham aan het publiek gepresenteerd.

- Character Profiles

- Gag Reel

Gotham is een serie van formaat geworden. Na een seizoen kent het programma al een aardige horde fans die met smart zitten te wachten op nieuws betreffende het tweede seizoen, dat op 21 september van start zal gaan. Tot die tijd kan een ieder die gek is op een goede detectiveserie, weldoordacht superheldenverhaal of gewoon mooie en simpele actie en sensatie, zijn lol op met Gotham. Tel daarbij de 2,5 uur aan extra's op en een succesformule is gevonden. Het is niet de serie die het televisiekijkend publiek nodig heeft, maar de serie die het verdient.