N++

N++ doet zichzelf geen gunst met de simpele naam en nog simpelere graphics. Het is daardoor voor veel mensen makkelijk om deze game te negeren. Jammer, want dit pareltje verdient veel aandacht. Houd je überhaupt maar een beetje van platformers? Lees dan vooral verder.

Het doel van N++ is simpel: activeer de switch die de uitgang opent en raak vervolgens die uitgang aan. Onderweg kun je ook nog gouden stukjes verzamelen om tijd te winnen. Als je alle gouden stukjes pakt, krijg je ook nog een vinkje bij het level, iets dat perfectionisten (of neuroten zoals ik) altijd moeten doen.

De uitgang bereiken is natuurlijk niet zomaar gedaan. Levels staan bomvol hindernissen zoals explosieve mijnen. Verder zijn er allerlei wapens zoals doelzoekende raketten en lasers die je het leven zuur willen maken. Als je dacht dat iets als Super Meat Boy er lastig uitzag, dan zal je nog een hele klus aan N++ hebben. Dit spel is echt ongemeen hard. Het is niet zeldzaam om honderd keer te sterven terwijl je een lastige level leert. Ik ben bij een enkele level zelfs driehonderd keer doodgegaan.

Dat klinkt frustrerend, maar in de meeste gevallen is dat niet zo. De controls van N++ zijn namelijk perfect. Je hebt volledige controle over je ninja, tot het punt dat je met precisie tot aan de millimeter op platforms kunt landen. Het duurt wel lang tot je alle momentum van je ninja volledig onder controle hebt. Na dertig uur spelen ben ik nog steeds aan het leren. De pijn wordt ook verlicht door de geweldige elektronische muziek die je in een trance-achtige staat kan brengen.

N++ is dus meestal eerlijk, maar de game bevat meer dan tweeduizend levels. Logisch dus dat niet alle levels helemaal gebalanceerd zijn. Er zijn helaas een aantal hele irritante en zelfs oneerlijke configuraties. Zo is het altijd vervelend als in een hele kleine ruimte wordt geforceerd met een heleboel vijanden die in vreemde patronen rond gaan. Het is ook klote als er aan het einde van het level, net voor de uitgang, een doelzoekende raket wordt geplaatst. Het voelt dan alsof het spel je gewoon wil naaien.

Die irritante levels zitten vooral aan het einde van het spel. Logisch natuurlijk dat de moeilijkste levels aan het einde zitten, maar persoonlijk vind ik dat de moeilijkheidsgraad artificieel omhoog werd gekrikt door simpelweg meer obstakels om het scherm te zetten in plaats van slimme level design. Let wel, ik kwam dit pas na dertig uur spelen en meer dan duizend levels tegen.

Je kunt ook met zijn tweeën spelen, mocht je een masochistische vriend hebben. De game heeft een paar honderd levels speciaal gemaakt voor co-op. Vaak zijn levels dan opgedeeld in twee stukken en moet de een de switch activeren en de ander naar de deur. Alleen één speler hoeft door de uitgang om te winnen.

Naast co-op heb je ook een race-modus waarin eerst de een door het level moet en daarna de ander. Als je een snellere tijd zet dan je medespeler krijgt hij bij de volgende level last van een doelzoekende raket. Deze modus is vooral geinig, maar lang niet zo creatief als co-op. Beide modi zijn overigens alleen offline. Volgens de ontwikkelaar was online onmogelijk omdat N++ ontzettend gevoelig is voor lag.

Tenslotte moeten de leaderboards echt even genoemd worden. Ze zijn namelijk zelden zo goed uitgewerkt zoals in N++. Het bijzondere aan de leaderboards is het feit dat je winnende run door een level altijd wordt opgeslagen. Dit gebeurt bij iedereen. Je kunt dus altijd met één druk op de knop terugkijken hoe je het level hebt uitgespeeld. Veel handiger is de mogelijkheid om de runs van andere mensen in de leaderboards te bekijken. Zeker als je vastzit, kan zo'n replay je de nodige hints geven.

N++ is zo'n beetje de meest pure platformer die je kunt spelen. Als je er genoeg tijd in steekt, kun je op een gegeven moment dankzij de perfecte controls bizar moeilijke levels uitspelen. Het spel geeft je dan heel veel voldoening. Het enige probleem is dat er aan die voldoening soms een klein beetje frustratie kleeft, iets dat te wijten is aan een paar oneerlijke elementen in de game. Laat je dat echter niet weerhouden van deze bijzondere platformer.

• Perfecte controls
  • Ongelofelijk veel content
  • Muziek die je in een trance zet