Pinkpop 2015: een terugblik

2. Zaterdag: popmuziek neemt de overhand

Op zaterdag was de temperatuur iets beter te behappen en dat is maar goed ook, want vroeger dan op de vrijdag stond om 14:40 de eerste artiest op de Main Stage al klaar om het publiek te trakteren op een show.

En die band was The Wombats. De meeste mensen zullen ze alleen kennen van de ene hit die ze in ons land hebben gehad, namelijk 'Tokyo'. Wanneer dat nummer wat later in het optreden wordt ingezet, gaat het publiek uiteraard helemaal los. Maar de heren zijn niet onbekend op Pinkpop. Ook tijdens de 39e editie speelden ze al de tent plat en ook deze keer weet de Liverpoolse band het publiek goed mee te krijgen. De titelsong van het nieuwe album Glitterbug slaat er goed aan en de menigte is warm voor wat nog komen gaat.

The Wombats (Foto: Hub Dautzenberg)The Wombats (Foto: Hub Dautzenberg)

Na The Wombats is het in de tent de beurt aan een band die vooral bekend werd door hun reggaeknaller 'Rude'. De act bestaat dan ook voor een groot deel uit muziek dat erg verwant is aan deze lijn van muziek. De nieuwe muziek blijkt erg onbekend bij het publiek, maar wanneer 'Rude' dan eindelijk wordt ingezet weten de mensen ook weer waarom ze nou naar het Brand Bier Stage waren gekomen. Hun laatste album Don't Kill The Magic zal na dit optreden flink wat keren gedraaid worden in de auto naar verschillende vakanties, want daar is het perfecte muziek voor.

Dotan is een artiest die inmiddels internationale bekendheid heeft behaald dankzij zijn succesvolle album 7 Layers. Het succesniveau is zo hoog dat hij zijn kunstje mocht laten zien op het Main Stage. Het optreden begint goed, met een alternatieve versie op 'Hungry' en 'Home'. Echter, daarna lijkt het helemaal mis te zijn. Sommige momenten in het middenstuk van het optreden zijn haast vals, en dit terwijl Dotan zich al meerdere keren heeft bewezen op internationale podia. Misschien namen de zenuwen toch de overhand, want dat hij zenuwachtig oogde, is een feit. Toch wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk dat gezonde spanning een optreden niet altijd ten goede komt.

Het filmpje is inmiddels viral gegaan, en heel veel mensen weten opeens wie John Coffey is. Nee, niet het personage uit The Green Mile, maar een Nederlandse punkband met een zanger die erg goed biertjes kan vangen die uit het publiek gegooid worden. De band wordt aangekondigd als een formatie die de afgelopen tijd alle zalen kapot heeft gespeeld. Ze doen precies hetzelfde met de Brand Bier Stage. Volgens zanger David Achter de Molen kan bij een John Coffey-optreden alles, en een ding is zeker: de band is inmiddels door die houding ontsterfelijk geworden. Wat volgt is een flink gestoorde moshpit en publiek dat compleet uit zijn plaat gaat.

John Coffey (Foto: Saskia Bosch)John Coffey (Foto: Saskia Bosch)

Anouk werd dit jaar na haar optreden uitgeroepen tot Queen Pinkpop en dat is  ook voor een groot deel terecht. Het jammere bij Anouk is dat in de performance van de oude nummers totaal geen variatie zit. Het hoefde echter de pret niet te drukken voor het publiek dat op de Main Stage afkwam. Ook de nieuwe hit 'New Day' wordt met luid gejuich ontvangen en een succesvol Main Stage-optreden is de uitkomst. En dat was stiekem wel een opluchting, na het uitglijdertje van Dotan.

Op het 3FM Stage was het de beurt aan een band die, in grotere maten dan John Coffey, elke gelegenheid ook heeft platgespeeld, namelijk de Utrechtste band Kensington. Na een korte pauze wegens stemproblemen spelen ze de Stage plat en worden er tijdens 'War', 'Riddles' en 'Streets'legendarische optredens neergezet met het nodige vuurwerk erbij. Het publiek heeft geen boodschap aan de roep om variatie bij de band via social media. Er wordt flink op los gedanst en geheadbangt. Een van de hoogtepunten van de volle zaterdag.

Kensington (Foto: Saskia Bosch)Kensington (Foto: Saskia Bosch)

De meest succesvolle band uit Ierland, naast U2, is op dit moment wel The Script en na een afwezigheid van 2 jaar zijn de heren terug om te laten horen wat er op het nieuwe album staat. Wat volgt is een gelikte show, waar geen ruimte is voor variatie en een strakke setlist gevolgd wordt. De oudere nummers zijn toch wel de momenten waarop het publiek wakker wordt, want bij heel veel nieuwe nummers wordt niet het niveau van enthousiasme bereikt wat de band wel weet te behalen tijdens een concert in bijvoorbeeld de Ziggo Dome. Grote delen van het optreden komen dan ook overeen met datzelfde optreden in de Ziggo Dome, en voor de mensen die dat concert bezocht hebben zal het Pinkpop-optreden hebben aangevoeld als een verkorte versie.

The Script (Foto: Hub Dautzenberg)The Script (Foto: Hub Dautzenberg)

De stroom mensen begeeft zich hierna naar de 3FM Stage om een act te zien die Pinkpop nog nooit eerder kende, namelijk een grootschaalse danceact, in de vorm van de Zweedse Avicii. De drukte is een flink nadeel, want van de show krijgt een groot deel van het publiek niet veel mee. Een flink deel verlaat dan ook na een tijdje deze zijde en begeeft zich naar de tent, waar de rockers van de Eagles of Death Metal het publiek staat op te zwepen. Avicii had beter op de Main Stage gepast, voor de ruimte die een danceact van dit formaat nodig heeft, want de act die wel op de Main Stage stond is er ook een van dit formaat.

Robbie Williams (Foto: Bart Heemskerk)Robbie Williams (Foto: Bart Heemskerk)

Robbie Williams blijkt het rasentertainen nog steeds in zijn bloed te hebben, en opende ironisch genoeg met 'Let Me Entertain You'. Tijdens het optreden was het vooral het publiek zelf dat aan het zingen was, want Robbie zelf was vooral bezig om het publiek te vermaken. Zijn oude hits komen allemaal voorbij, wel in verkorte versies. De afsluiter van de zaterdag is er vooral een voor de mensen die graag vermaakt willen worden niet zozeer alleen maar voor de muziek komen. En vermaken kan Williams zeker.

Zie volgende pagina voor de zondag.