Dragon Age: Inquisition Jaws of Hakkon

Vorige week heb ik Dragon Age: Inquisition uitgespeeld. Helaas is het daarna niet meer mogelijk om grootse gevechten aan te gaan en daarom kocht ik de DLC Jaws of Hakkon. Het was niet wat ik ervan verwachtte. Hier volgt mijn mening erover, zonder spoilers.

Als je de DLC aanschaft dan is er een extra gebied op de kaart van de War Table verschenen, genaamd Frostback Basin. Je hoeft het spel niet te hebben uitgespeeld om eraan te beginnen. Ik heb speciaal een save gebruikt voor het eindgevecht om dit te testen. Realiseer je wel dat de vijanden in Frostback Basin een stuk stugger zijn dan in de andere gebieden.

Positieve aspecten
Frostback Basin ziet er prachtig uit. Bergen, moerassen, grote hoogteverschillen en mooie uitzichten, Frostback Basin heeft het allemaal. Daarbij is het gebied best groot te noemen. Je komt een stel wilden tegen die zich Avvar noemen. Dit is een interessant bergvolk met een fascinerend geloof. De quests van Jaws of Hakkon zijn goed geschreven en stellen je steeds weer voor lastige (morele) beslissingen.

In Jaws of Hakkon krijg je als Inquisitor ook de beschikking over een nieuwe vaardigheid. Erg leuk en handig.

De Avvar

Anders dan de rest
Maar veel aspecten van Frostback Basin lijken gewoon niet te kloppen met de rest van Thedas. Elk gebied in Thedas is gemaakt door een team dat heeft uitgezocht hoe dat gebied in realiteit zou bestaan. Een heel bosrijk gebied als de Hinterlands heeft dus meer planten die je kunt plukken dan de woestenij van Hissing Wastes. Een plantje als Spindleweed groeit aan oevers en Elfroot groeit onder andere in weides onder bomen.

Dit systeem lijkt te zijn losgelaten voor Frostback Basin. Ondanks de overdaad aan groen zijn er zeer weinig plantjes die je kunt plukken. Midden in het moeras is er amper Spindleweed te zien en onder bomen groeit er geen Elfroot. Ook lijken de planten lukraak verdeeld te zijn in het gebied. Het heeft weinig tot niets te maken met waar ze van nature groeien.

Uitzicht

In Frostback Basin komen geen metalen voor als ijzer (iron), maar alleen zeldzaam spul zoals Silverite. Dat is mooi. Bijna altijd als je metalen mijnt dan krijg je meer dan één exemplaar. Silverite geeft vaak 5 of meer. Gek genoeg geven planten en kruiden steevast slechts één.

In Thedas kun je na het doden van een dier de overblijfselen verzamelen als loot. Dat is niet zo in Frostback Basin. Zelden is er een karkas dat je kunt plunderen. Dit geldt ook voor de mensen die je doodt. Ik vind dat erg vreemd. Waarom gelden er in het ene gebied andere regels voor het verzamelen van loot dan in het andere?

Kleine irritaties
Veel objecten die je kunt verzamelen liggen op vreemde plekken die moeilijk te bereiken zijn. In Frostback Basin zijn er steeds kleine onzichtbare muren, zodat je steeds moet omlopen. Dit is ook uniek aan dit gebied. Ik vind het niet erg om te moeten omlopen, maar maak dan die steen waar ik op moet springen 30 centimeter te hoog en niet slechts één millimeter. Dat maakt het erg frustrerend.

Als je in een gebied loopt, dan praten de mensen om je heen. Bij het Avvar-kamp worden steeds dezelfde twee zinnen gezegd. Daar word je wel een beetje moe van. Sommige quests spelen zich daar af en dan loop je constant in dat gebied heen en weer. Om dan elke 20 seconden hetzelfde te horen is niet zo leuk.

Boomkamp

Er is een kamp in een boom en dat is erg origineel. Helaas is dit concept vervolgens gekopieerd en in verschillende kampen toegepast. De boom-kampen zijn identiek, wat natuurlijk onmogelijk is omdat bomen nooit op precies dezelfde manier groeien.

Het niveau
De wapens die je vindt zijn heftiger in dit gebied, vooral voor de rogue. De rest moet het hebben van de schematics en zelf iets moois maken. Gelukkig is dat geen probleem dankzij al het Everite, Nevarrite en Silverite. Ook lopen er Snoufleurs rond waarmee je de klasse restrictie van schematics af kunt halen. Je kan dan voor een mage of rogue een heavy armor maken die deze kan dragen. (Met dank aan FOK!ker dutchm4n voor de tip.)

De eindbaas in Jaws of Hakkon is level 24. Dat is best wel laag. Monsters die je kunt tegenkomen op een verborgen locatie zijn level 30. Je hoeft niet level 30 te zijn om deze te verslaan. Ik was level 26 en gebruikte slechts één gezondheidspotion. Het pantser dat ik gebruikte was hetzelfde dat ik gebruikte vóór de DLC, terwijl ik met al mijn nieuwe schema’s en materialen makkelijk iets veel sterkers kan maken.

Het moeras
Conclusie

Het geheel van Jaws of Hakkon voelt erg afgeraffeld aan, alsof de ontwikkeltijd opeens drastisch is ingekort. Omdat er geen gevechten zijn die je steeds weer aan kunt gaan, zoals draken die steeds terugkeren, heb ik nu na Jaws of Hakkon weer niets te doen. Jaws of Hakkon voegt wel iets toe aan het verhaal, maar het is niet zo dat je dit niet mag missen. Dragon Age: Inquisition is een steengoed spel; de quest en de lore van Jaws of Hakkon kunnen het niveau nog bijbenen maar de rest blijft jammerlijk achter.

Pluspunten
Minpunten
  • Leuk verhaal
  • Mooi gebied
  • Vette wapens en pantser
  • Afwijkende regels vergeleken met Thedas
  • Herhaling in kampen
  • Vijanden zijn net niet sterk genoeg
Gespeeld op pc met Xbox-controller, vanaf 26 mei ook verkrijgbaar voor Xbox 360, PlayStation 3 en PlayStation 4.

Meer DLC, maar gratis
Gelukkig is er nog Dragonslayer: de gratis update van de multiplayer met draken, drie extra klassen, een nieuw systeem met craften en een verhoogde moeilijkheidsgraad is een groot succes. Dat houdt mij wel bezig tot The Witcher 3 uitkomt.

Daarnaast is de gratis DLC The Black Emporium nu ook beschikbaar. Hier kun je vette wapens, schematics en ook crafting-materialen kopen. Ook is er de Mirror of Transformation waar je je uiterlijk en stem kunt veranderen. Legio mogelijkheden dus om je Inquisitor overpowered te maken.

The Black Emporium