Concert: Teenage Bottlerocket - Drachten, Iduna

De afgelopen zondagavond stond poppodium Iduna in Drachten in het teken van de betere punkrock met maar liefst vier toonaangevende bands uit het genre. De Fat Wreck-bands Teenage Bottlerocket en Masked Intruder stonden op het programma, namen The Gamits mee als speciale gast en als openingsact mocht de Groninger band Hoist the Colours de spits afbijten.

Poster Iduna 03052015

In de kleine vier jaar dat Hoist the Colours nu bestaat heeft de band, bestaande uit voormalige bandleden van Punktual, Karbo, Burn the Elite en Tabula Rasa, al behoorlijk naam weten te maken in de Nederlandse punkscene. Ook niet zo vreemd als je beseft dat de band uit een viertal mannen bestaat die hun liefde voor melodieuze poppunk delen en deze liefde laten blijken met catchy punkliedjes over koffie en sociale media. Met hun stomende mix van ouderwetse powerpop en 90s punkrock doet de band zeer zeker niet onder voor de Amerikaanse vakgenoten die later nog aan zullen treden en doet ook regelmatig denken aan bands zoals NoFX, No Use For A Name en Lagwagon. Bij de (te) korte maar explosieve set speelt de band voornamelijk werk van de pas verschenen split-EP met Asbo Peepshow en hun eerste twee in eigen beheer uitgebrachte EP's en zet daarmee ook de toon van een avond vol met melodische punkrock van de bovenste plank.

Hoist the Colours (Foto: dekatophetspek)

Als tweede band van de avond is het de beurt aan de poppunkband The Gamits uit Denver, Colorado. Waar we de band eigenlijk als een trio kennen treden ze in Iduna op met een extra gitarist. Net als Hoist the Colours krijgen ook The Gamits een klein half uur om hun kunsten aan het aanwezige publiek te vertonen en spelen dan ook in een tempo dat we vooral kennen van bands als The Ramones. De feedback van een track is nog niet uitgestorven of het volgende nummer wordt alweer ingezet. Wat The Gamits, die dit jaar al bijna twintig jaar meelopen in de punkscene, vooral zo'n fijne band maakt is de prachtige samenzang. Het resulteert in verdomd catchy en melodieuze punkliedjes die zo nu en dan wel wat doen denken aan bands zoals Weezer, Lagwagon en The Buzzcocks.

The Gamits (Foto: dekatophetspek)
The Gamits (Foto: dekatophetspek)

Na The Gamits is het tijd voor de bands waarvoor een groot deel van het aanwezige publiek lijkt te zijn gekomen. Masked Intruder is een band uit Madison in de staat Wisconsin die ook duidelijk uit mannen bestaat die met de muziek van The Ramones zijn opgegroeid. Net als de voorgaande bands speelt ook Masked Intruder, wiens bandleden optreden met fleurige bivakmutsen, verdomd aanstekelijke poppunkliedjes die door het aanwezige publiek dan ook luidkeels worden meegebruld. Masked Intruder vist uit dezelfde melomane vijver als bands zoals Descendents, All en we moeten zo nu en dan zelfs een beetje denken aan het vroegere werk van Green Day. Bij de energieke set in Iduna horen we veel tracks van het eind vorig jaar op Fat Wreck Chords verschenen album M.I. maar ook horen we de nodige nummers van het titelloze debuutalbum van de band voorbijkomen. Voor de dames in het publiek hadden de boefjes van Masked Intruder een stevige politieagent meegenomen die aan het einde van de wervelende set nog een stripshow deed.

Masked Intruder (Foto: dekatophetspek)
Masked Intruder (Foto: dekatophetspek)

Dan is het alweer tijd geworden voor de laatste band op deze mooie zondagavond. Teenage Bottlerocket is een band die in het verleden al diverse podia deelde met acts zoals Volbeat, Iced Earth en Me First and the Gimme Gimmes en die in de afgelopen 14 jaar een behoorlijke cultstatus heeft weten op te bouwen. Net als The Masked Intruder zit ook Teenage Bottlerocket bij Fat Wreck Chords en dan weten de liefhebbers wel in welke hoek we de muziek moeten zoeken. De band laat zich nog het beste omschrijven als een bruisende mix van Weezer, The Ramones (jawel daar zijn ze alweer) en Screeching Weasel. In een set van bijna een uur knalt de band er dan ook in een onnavolgbaar tempo een behoorlijk aantal nummers doorheen, waarbij we ook de nodige muzikale knipogen voorbij horen komen naar onder meer Rush en Metallica. Zo horen we de nodige tracks van het pas verschenen album Tales From Wyoming, maar ook de nodige oudere tracks mogen niet ontbreken.

Teenage Bottlerocket (Foto: dekatophetspek)

Al met al kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde avond waarbij de liefhebber van de betere powerpop en punkrock op zijn cq haar wenken werd bediend. Een betere afsluiting van de week hadden we ons niet kunnen wensen.