Gas Guzzlers Extreme: Full Metal Zombie

Gas Guzzlers Extreme is een indie racespel met wapens. Dat concept is heel bekend dankzij Mario Kart, Twisted Metal, Crash Team Racing en RollCage. Ontwikkelaar Gamepires heeft nu dlc uitgebracht met zombies, waarmee er een vleugje Carmageddon bij deze wacky racer komt.

Gas Guzzlers Extreme is een goed uitgewerkt, leuk spel. Er zit heel veel humor in, het spel is in balans en het is uitdagend. Niet alles is perfect: in de menu’s kunnen een aantal onderdelen iets duidelijker worden aangegeven en heel af en toe kom je een klein foutje tegen. Ik ben een keer vast komen te zitten in de verhaalmodus en een keer online.

Grafisch is het een degelijke game en widescreen gaming wordt ondersteund. Dat betekent dat je het beeld over meerdere monitoren kunt laten lopen wat een groot voordeel is in een arena vol met zombies.
De geluiden van de motoren zijn iets te generiek en de muziek is wel erg stevig. Op zich is dat niet erg, maar het gitaargeweld gaat ook door in de menu’s en dat is wel erg veel van het goede. Gelukkig kun je het rock-metal-gedram ook uitzetten.

Gezellig

Het spel werkt, indien je dat wilt, met een voice over van de coureur die commentaar geeft op het spel. Ik koos voor de setting “Arnold”, die inderdaad klonk als Schwarzenegger met bekende oneliners en hele geinige observaties. Uitspraken als "Yoe aa fonny. Aye kill yoe laast!" en "Git dhawn!" creëren een luchtige sfeer tussen de rondvliegende lichaamsdelen. Gas Guzzlers Extreme zit vol met grappen. Mijn tweede sponsor is Happy Smoke, wat zorgt voor de hele Nederlandse look van mijn auto. Omdat dit een indiegame is, was er geen budget om licenties aan te schaffen voor de specifieke auto’s. Gelukkig herkent de connaisseur meteen ieder nagebootst model.

Auto

In de verhaalmodus begin je onderop en werk je jezelf naar boven door toernooien af te werken. Je kunt je auto’s pimpen qua uiterlijk, motoren en wapens. Er zijn zeven verschillende soorten races, zoals battle, knock-out, capture the flag en klassiek.

Je kan Gas Guzzlers Extreme ook online spelen. Hierbij is het jammer dat er niet altijd veel spelers online te vinden zijn. De ontbrekende spelers kunnen, als je dat wilt, worden opgevuld door bots, zodat je niet met slechts drie man over het parcours scheurt. De servers doen het prima en hebben bij mij geen lag gegenereerd. Zodra de servers het zwaar krijgen, dan loopt de beeldkwaliteit terug maar het spel gaat gewoon door. Er is dus geen stotterend beeld, wat dodelijk is in een racegame.

Best wel grote jongen

Deze review gaat niet over het spel an sich, maar specifiek over de Full Metal Zombie-dlc. Deze dlc geeft de speelmodi 'Defend the Base' en 'Survivor', die je in een quick race kunt activeren. Je kan beide ook online spelen maar dan moet je ook de Full Metal Frenzy-dlc hebben. Er zijn servers die Gas Guzzlers Extreme draaien en servers die alleen beide dlc’s ondersteunen. Dat is jammer, want het is een extra onvoorziene uitgave.

In Survivor en Defend the Base race je met maximaal acht spelers in een arena. Er zijn verschillende arena’s. Je hebt bijvoorbeeld een stuk woestijn, een parkeergarage en de binnenstad van Zagreb. Bij Survivor is het ieder voor zich en bij Defend the Base moet je samenwerken om je basis te beschermen.

Zagreb

Er komen in totaal tien golven van zombies en degene die de meeste zombies uitschakelt heeft gewonnen. Je kunt je beginwapen kiezen voordat de strijd begint en na de eerste golf kun je ook extra wapens vinden in de arena. Je kunt je medespelers wel irriteren door ze op te blazen, maar je doet ze geen directe schade. Alleen de zombie-achtige wezens kun je pijn doen. In de arena’s liggen wapens, ammunitie en er zijn olie- en benzinevaten om te gebruiken.

Garage

Het begint rustig met een aantal slome ondoden, maar naarmate het spel vordert worden de zombies steeds sterker. Zombie-pitbulls, zombie-bizons, zombie-reuzen met knuppels en zombie-reuzen met miniguns komen allemaal even poolshoogte nemen.

Af en toe moet je ‘bijtanken’ bij het tanksymbool. Dit zorgt ook voor een extra tactisch laagje. Door enigszins zuinig met je benzine om te gaan kun je meer zombies doden in plaats van steeds terug te moeten naar de pomp.

Even tanken

De ‘gewone zombies’ zijn heel bevredigend om af te maken. Ze lijken het meeste op mensen en spatten met veel bloed uit elkaar. Het is stiekem toch heerlijk om ondode omaatjes kapot te knallen. Alle andere zombies zijn meteen een stuk stugger. Zelfs de pitbulls kun je meestal niet gewoon doodrijden, maar moet je echt vol lood pompen. Gelukkig komen de raketwerpers al bij de vierde golf vrij, dus dat scheelt.

Overzicht

Mocht je alle tien golven van lopende lijken hebben overleefd, dan ben je zo'n 35 minuten verder. Dat is goed te doen, maar langer dan een paar rondjes racen. Er is in deze spelmodus geen reparatie-mogelijkheid. Als je teveel schade oploopt, dan ontploft je wagen. In single player kom je gewoon terug na tien seconden, maar online moet je als team ten minste 4000 punten hebben gescoord voordat je kunt terugkeren. Dat kan betekenen dat je voor de derde golf allemaal al dood bent.

Weight Watchers heeft nog plek

Nog iets om rekening mee te houden is dat je voor elke race moet stemmen over wat je gaat doen. Welk type race, welke track, welke omstandigheden, dat kan je allemaal aanpassen en daar moet de meerderheid het mee eens zijn. Dat kan dus betekenen dat je even moet wachten voordat je zombies kunt knallen en 'dan maar' meestrijdt met een battle race.

Ben je iemand die niet kan wachten op Carmageddon: Reincarnation, dan is dit een mooie opvulling. Op het moment zijn er niet altijd veel spelers online en dat is echt het grootste minpunt. Zodra je een leuke groep bij elkaar hebt is het ook meteen genieten, ook al moet je af en toe een compromis sluiten.

Gas Guzzlers Extreme doet alles wat het moet doen en geeft je net dat kleine beetje extra. Omdat het een indiegame is, ben je niet veel kwijt aan de aanschaf, maar het plezier is er zeker niet minder om.

• Spel draait soepel met een goede balans
  • Humor komt overal in terug
  • Goede servers