Evolve

Er zijn sinds de open bèta veel meningen geventileerd over Evolve. Eén ding kan echter niet ontkend worden: de game biedt een unieke multiplayer-ervaring. Deze ervaring kan saai maar ook geniaal zijn.

Evolve is een asymmetrische tactische shooter waarin vier spelers de rol van jagers (hunters) aannemen en het opnemen tegen één speler (monster). De game speelt zich af op een fictieve planeet genaamd Shear, waar de mensheid in de nabije toekomst naartoe is afgereisd. De verschillende koloniën die de mens hier gevestigd heeft, worden echter al snel aangevallen door gigantische, uiterst agressieve wezens, die in de game overigens gewoon monsters genoemd worden. Er wordt een team van hunters samengesteld dat bestaat uit een stel onrendabelen waarbij iedere hunter over een specifieke set vaardigheden beschikt. Het team moet de monsters uitroeien en ervoor zorgen dat de overgebleven kolonisten veilig geëvacueerd kunnen worden.

Er zijn vier classes te onderscheiden onder de hunters: assault, trapper, medic en support. De assault-class is hoofdverantwoordelijke voor het toebrengen van schade aan het monster en heeft een persoonlijk schild voor tijdelijke onkwetsbaarheid. De trapper is degene die het monster logischerwijs moet vangen, hiervoor kan de Mobile Arena gebruikt worden, waarmee een bepaald gebied afgesloten wordt zodat het monster niet kan ontsnappen. De medics hebben een speciale 'healing burst'-vaardigheid waarmee iedereen uit het team genezen kan worden mits ze zich in de radius van de burst bevinden. De support-class is er voornamelijk voor ondersteuning van anderen, hij kan onder andere een schild-projector activeren om strijdende teamleden op afstand van een schild te voorzien. Iedere hunter heeft in totaal vier vaardigheden die aansluiten bij de betreffende klasse, waarvan bovengenoemde de 'class abilities' zijn. Hoewel je dus per klasse niet bepaald een supersoldaat vertegenwoordigt, leveren de vier hunters gebundeld een krachtige cocktail van wapens en hulpmiddelen die elkaar uitstekend aanvullen.

Het monster, dat te voet een stuk sneller is dan de hunters, kan in eerste instantie het beste vluchten om zodoende te kunnen evolueren. De planeet Shear zit namelijk volgepropt met onberekenbare fauna waar het monster van kan eten om beter te worden en twee keer te evolueren tot hij uiteindelijk Stage 3 bereikt. Het ongedierte kan overigens een doorn in het oog zijn van de hunters; er lopen namelijk wezens rond die in hun eentje al genoeg weerstand bieden om met gemak een hunter om te leggen (en het zelfs ook het monster moeilijk kunnen maken). Door dergelijke akkefietjes een paar keer mee te maken, wordt het belang van samenspel al snel duidelijk. Het knappe is de mate van balans die Turtle Rock weet aan te brengen tussen de strijdende partijen: met bekwame spelers zijn de partijen altijd aan elkaar gewaagd waardoor sessies ontzettend spannend kunnen zijn. Het is daarom wel aan te raden om in een party te spelen met vrienden/bekenden.

Mijn grootste angst was dat de game snel zou gaan vervelen. Met slechts vier (vaste) classes, een paar monsters en een handjevol maps (dertien ten tijde van schrijven) zou je verwachten dat matches snel repetitief en eentonig worden. Ondanks dat dit een veelgehoorde klacht is, heb ik dit geenszins zo ervaren. Het levelingsysteem biedt binnen iedere class unlock-mogelijkheden voor in totaal drie personages per class, dus in feite zijn er twaalf personages. Je levelt door effectief gebruik te maken van al je wapens en gereedschappen. Dit gecombineerd met de veelzijdigheid in maps, die prima zijn ontworpen om zowel horizontaal als verticaal voort te bewegen, is voor mij genoeg om het voorlopig nog interessant te houden. Wel vind ik sommige maps simpelweg te donker. Donkere omgevingen passen prima bij deze game, maar je streeft je doel voorbij als je je tegenstander niet eens herkent terwijl deze naast je loopt.

De game biedt verschillende modi, waarin de strijd tussen het monster en de jagers steeds centraal staat, maar er een soort secundaire opdracht beschikbaar is. Dit kan voor de jagers het redden van gewonde kolonisten, het vernietigen van monstereieren voordat deze uitkomen en het verdedigen van een tankstation betekenen. Naast de gewone skirmish-optie, waarin je op zoek gaat naar een willekeurige game om te joinen, is er de Evacuation-modus. Hierin speel je vijf rondes na elkaar in een soort story mode, waarbij na ieder rondje de verliezende partij een tegenslag krijgt te verwerken in de volgende map, zoals gun turrets tegen het monster of gifgas tegen de jagers. Ook niet geheel onbelangrijk: de graphics zijn top notch dankzij de vierde generatie CryEngine en de soundtrack is sinister, onheilspellend waar nodig en sluit perfect aan op de gebeurtenissen in de game.

Evolve is een multiplayergame pur sang. Er is wel een singleplayermodus, maar daarin doe je precies hetzelfde als in de multiplayer, maar dan met en tegen belabberde A.I. Er is dus in die zin geen campaign en verhaaltechnisch hoef je dan ook niet veel te verwachten. Logisch, het is geen verhaalgedreven game; het is een coöperatieve game die staat of valt met de mate waarin spelers samenwerken. Dat klinkt logisch, maar als we een vergelijking maken met populaire multiplayergames zoals Battlefield of Call of Duty, dan valt het op dat ondanks dat er in die games sprake is van team-based gameplay, het een stuk minder essentieel is om echt samen te werken. Je kunt bij wijze van spreken als lone wolf nog heel wat klaarspelen zonder de hulp van je teammates. Dat is in Evolve geenszins het geval, in je eentje sta je machteloos.

Dat element van verplichte samenwerking is bepalend voor hoeveel plezier je hebt met Evolve. Ik heb genoeg potjes gespeeld waarbij mijn medespelers maar wat aan liepen te kloten, door weglopen van de groep of niet effectief gebruikmaken van vaardigheden. Zo heb je soms medespelers met medic class die gewoon niet healen, trapper class-spelers die de Mobile Arena niet inzetten of spelers die je niet helpen als je gevangen zit in een carnivore plant of wordt belaagd door een roedel mensverslindende wolfachtigen. Hierdoor kan de speelervaring behoorlijk verpest worden, potjes worden saai en langdradig en ik vermoed dat aardig wat mensen zullen afhaken na een aantal van dit soort sessies. Daar komt bij dat het soms extreem lang duurt voordat je in een match zit. Dit ligt deels aan andere spelers, maar het hele traject voordat je kunt starten duurt gewoon te lang (er zijn als ik me niet vergis drie verschillende laadschermen tot je in-game bent) en ook de inleidende cutscene begint je na tig potjes wel enigszins de keel uit te hangen.

Conclusie
Dat is echter de keerzijde van de medaille. Zodra je in een welwillend team van spelers zit, die weten wat hun gekozen klasse inhoudt en voldoende communiceren, kun je een megatoffe tijd hebben met Evolve. Gevechten zijn ontzettend intens, hectisch en vaak behoorlijk onoverzichtelijk, maar het gevoel van overwinning als je in teamverband het monster weet te vloeren of, andersom, alle hunters aan gort weet te meppen, is magnifiek. Het is echter wel de vraag hoelang het leuk blijft, ik ben met een uur of twintig spelen nog steeds enthousiast, maar zie mezelf het niet nog maanden spelen.

Pluspunten
Minpunten
  • Unieke mp-ervaring dankzij asymmetrische gameplay
  • Spannende potjes dankzij sfeer en muziek
  • Verplicht samenwerken is verrassend bevredigend
  • Levels soms zo donker dat je niks ziet
  • Laadtijden, vooral bij matchmaking
  • Gebrek aan herspeelbaarheid groot gevaar
Gespeeld op Xbox One. Ook beschikbaar op PlayStation 4 en pc.