The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Er zijn titels die een jeugd kunnen bepalen. Voor mensen die opgroeiden in de jaren negentig, is The Legend of Zelda: Majora’s Mask hier één van. De directe sequel op het nog altijd legendarische Ocarina of Time kenmerkt zich door de duistere sfeer, het grote aantal sidequests en vernieuwende gameplay. Na twaalf jaar keert de game in volle glorie terug op Nintendo 3DS. Is het nog steeds de game die fans voor ogen hebben?

Majora's Mask 3D 1

De wereld
In Majora’s Mask speel je als young Link die na het redden van Hyrule in Ocarina of Time op zoek gaat naar een verloren vriend. Tijdens deze zoektocht kom je de Skull Kid tegen, een raar kind dat bezeten is door Majora’s Mask. Hij steelt je paard en in de achtervolging beland je in Termina. Met zijn magie verandert hij je bovendien ook nog eens in een Deku Scrub, één van de vele wezens in de wereld van Zelda. Uiteraard is de bedoeling van het spel het stoppen van de Skull Kid en het terugwinnen van je eigen identiteit. Hierbij krijg je gelukkig hulp van de Happy Mask Salesman, die graag Majora’s Mask terug wil. Kanttekening hierbij is wel dat je slechts drie dagen de tijd hebt voor hij de stad verlaat. Daarnaast moet je in deze tijdsperiode ook voorkomen dat de maan naar beneden valt en alles vernietigd. Het is dus wijs om snel te handelen.

Majora's Mask 3D 2

Wanneer je Termina ingaat, begin je in Clocktown. Dit is de centrale hub van de game en hier vinden veel evenementen plaats. Wat meteen opvalt is dat de wereld leeft. Dat is ook de kracht van Majora’s Mask: er gebeurt altijd ergens wel iets. Of dit nu een oma is die beroofd wordt, een jongen die vermist is of iets anders; het kan allemaal. Duidelijk is dat het hier gaat om vele sidequests, waarmee je andere maskers of power-ups kunt winnen. Deze heb je vervolgens weer nodig om andere sidequests te kunnen voltooien, wat uiteindelijk grote delen van de wereld doet samenkomen. Om hier overzicht in te houden, krijg je een zeer handig hulpmiddel: de Bomber’s Notebook. Hierin staat precies wie waarmee zit en wanneer iemand ergens te vinden is. In een periode van drie dagen is dat erg handig!

Veranderingen
Tot zover klinkt het allemaal voor de meeste mensen waarschijnlijk erg bekend. Wat maakt Majora’s Mask 3D dan de moeite waard? Ten eerste is dat de grafische engine. Het spel heeft dezelfde aanpak gekregen als Ocarina of Time 3D en ziet er erg aantrekkelijk uit op Nintendo 3DS. Mooie kleuren, effecten die zijn aangepakt en het geheel loopt als een trein (nee, geen trein van de NS). De Nintendo 64-versie had nogal eens last van framerate drops of andere ongemakken. Deze zijn in de remake allemaal verleden tijd. Ook zijn animaties aangepast en modellen geüpgraded. Neem de zwemanimatie van Zora Link: in de Nintendo 64-versie kreeg je een waar gevoel van vrijheid, door de hoge snelheid en leuke sprongen die gemaakt konden worden. Dit had echter ook een nadeel: zeker in smalle ruimtes werd er regelmatig onvrijwillig gebotst tegen muren. Dit is in de remake aangepakt, maar niet overwegend positief ontvangen. Je hebt nu een langzamere animatie (ongeveer gelijk aan die in Twilight Princess). Dit maakt het makkelijker om te navigeren, maar is wel een stuk saaier. De snellere snelheid is te behalen door magie te gebruiken, maar dat is verre van ideaal. Het duurt allemaal niet oneindig namelijk. De noodzaak van de aanpassing was er dus zeker, maar de uitvoering is niet optimaal.

Majora's Mask 3D 3

Zo zijn er nog meer aanpassingen te ontdekken die goed zijn voor het spel, maar bij fans wellicht niet helemaal goed vallen. De Water Temple is enigszins versimpeld, de bank is op een andere locatie en daardoor sneller te bereiken, permanent opslaan kan nu altijd (in tegenstelling tot terug de tijd in moeten reizen), het versneld reizen in de tijd gaat nu per uur in plaats van dagdeel en ga zo maar door. Het zijn wijzigingen die het spel speelbaarder en toegankelijker maken. Puristen noemen deze wijzigingen waarschijnlijk onnodig of het weghalen van de magie. Aan de ene kant is dit te begrijpen, maar de voordelen zijn zo positief dat ik deze kritiek zelf wegwuif. De game speelt logischer, praktischer en zit simpelweg lekkerder in elkaar.

Vernieuwingen? Dan is er vast nieuwe content!
Dat valt helaas tegen. Vissen is geïntroduceerd in Majora’s Mask 3D en werkt precies hetzelfde als in Ocarina of Time. Daarnaast is er niets nieuws te bekennen. Geen nieuwe dungeons, geen nieuw deel in de wereld of nieuwe personages. Voor een game waar drie jaar aan gesleuteld is, is dat best jammer. Zeker gezien de mogelijkheden die er zijn om de grote en levende wereld nog beter tot zijn recht te doen komen.

Als ik naar mijn ervaring kijk met Majora’s Mask 3D dan is er eigenlijk alleen maar ruimte voor lof. Het is zeker jammer dat er niet nog meer content is, maar het feit dat ik nog meer content wil, zegt ook genoeg. Wat nog meer zegt, is dat ik de drie dagen cyclus in het echte leven heb toegepast. De game heb ik in drie dagen uitgespeeld, puur omdat de game me bezighield. Met alle sidequests erbij ben je makkelijk twintig uur bezig als je alles weet te vinden (zoals ik). Makkelijk het dubbele voor de eerste keer dat je de game speelt. Niet over nadenken, maar dit magische pareltje gewoon gaan spelen. Vergeet je hartpillen niet, want voor je het weet stress je weer over de tijdsdruk. Dawn of the first day, 72 hours remain.