Blu-ray: Hercules 3D

Brett Ratner is een naam die misschien niet gelijk een belletje doet rinkelen bij de meeste mensen wanneer we het hebben over deze regisseur. Dit komt mede door het feit dat Ratner tot nu toe voornamelijk optrad als producer voor grote films, maar zelden op de regisseursstoel klom. Nu heeft hij toch zijn weg ernaar toe kunnen vinden en brengt hij ons de actiefilm Hercules, met Dwayne 'The Rock' Johnson in de hoofdrol als de kolossale mythologische held. En dat ook nog eens allemaal in 3D. FOK! bekeek het nog eens. Is het wat?

Hercules blijkt al decennia een gewilde held om een film aan te verbinden en zo doet nu Brett Ratner dat. Dit doet hij alleen wel op een manier die tot nu toe nog niet eerder was toegepast, namelijk Hercules uit zijn mythologische context halen en alles zo realistisch mogelijk proberen te verklaren. Zo worden de twaalf werken van Hercules, waar hij immers om bekend staat, geminimaliseerd tot een verkooppraatje en wordt het bestaan van mythologische wezens zoals centauren volledig ontkend. Dit kan bij de liefhebber van de mythe nogal tot wat weerstand leiden. Voor degene die niet erg bekend is met de mythe bied de film geen problemen om eens goed te genieten van harde actie, met een klassiek tintje.

De casting is in Hercules uitermate goed gelukt en biedt zowel die ruige en harde actieacteurs, als acteurs die diepgang en humor op het scherm brengen. Dwayne Johnson is zoals altijd weer de actieheld en slaat iedereen wel eens even helemaal kapot, terwijl zijn ''mercenaries" zorgen voor het verfijnde werk. De effects zijn levendig en blijken ook daadwerkelijk voor een groot deel uitgevoerd te zijn, wat zorgt voor een natuurlijke performance van acteurs, aangezien zij dan iets hebben om mee te acteren. Een oude rot in het vak die ook nog even laat zien dat hij nog niet is afgeschreven is John Hurt, die met zijn rol als Lord Cotys een verfijnd staaltje acteerwerk aflevert.

Maar waar uiteindelijk toch voor een groot deel een blu-ray voor gekocht wordt, zijn de extra's. Deze worden hieronder nog even kort toegelicht.

Extra's:

- Commentaar door regisseur/producer Brett Ratner en producer Beau Flynn kan ingeschakeld worden voor tijdens de film. Een extra voor de liefhebber, maar zoals gewoonlijk kan het ook bloedirritant zijn.

- (00:05:32) Brett Ratner & Dawyne Johnson, An Introduction: zoals de titel al zegt, een korte introductie door de regisseur en de hoofdrolspeler, die ondermeer vertelt dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend was dat de film er was gekomen. Dit aangezien Johnson een aantal weken voor de film een blessure opliep waardoor het filmen uiteindelijk meer dan een maand moest worden uitgesteld.

- (00:11:07) Hercules & His Mercenaries: de huurlingen van Hercules spelen een belangrijke rol in het hele verhaal. Maar wat ook blijkt, is dat de cast goed bevriend is geraakt door deze castingkeuze. Tijdens de eerste cameratests is al te zien dat het goed klikt tussen de acteurs. Ook wordt elk personage van de huurlingen nog even apart behandeld.

- (00:05:24) Weapons! : de wapens in de film blijken een lastig vraagstuk geweest te zijn voor de special effects mensen, maar toch blijken zij ervoor gekozen te hebben om zoveel mogelijk echte wapens te gebruiken, iets dat opvallend is voor een grote Hollywoodproductie.

- (00:11:54) The Bessi Battle: een van de grotere gevechten in de film wordt onder de loep genomen. Welke techniek wordt er ditmaal gebruikt en hoe onderscheidt dat zich van andere films?

- (00:12:28) The Effects of Hercules: het grote aantal praktische en special effects die zich in Hercules bevinden worden toegelicht, zodat het voor de kijker ook duidelijk wordt dat heel veel effecten die worden gezien ook echt er zijn en niet altijd uit een computer hoeven te komen.

- (00:14:38) Deleted/Extended Scenes: een 16-tal verwijderde en/of verlengde scènes.

Al met al is Hercules een film die doet wat het wil en moet doen, de mensen vermaken door middel van goed opgezette actiesequences. Dat het script daar af en toe misschien wat bij in het niet valt, kan worden vergeven als er gekeken wordt naar het werk wat in deze film is gestoken voor wat betreft praktische- en special effects. De blu-ray is met bijna een uur aan extra materiaal goed gevuld en garandeert een goed avondje filmkijken op de bank, iets wat toch eigenlijk een must is als we het over het genre actie hebben.