CD: The Deaf - The Deaf

In de jaren zestig was Den Haag een stad met ontzettend veel leuke beatbandjes. Met succesvolle bands zoals The Golden Earring(s), Q65, Shocking Blue, Groep 1850 en Earth & Fire en vele anderen was Den Haag, die ook wel het Liverpool van Nederland werd genoemd, de muzikale hoofdstad van Nederland. Dat het geluid uit de jaren zestig nog steeds erg populair is blijkt wel uit het succes van artiesten zoals DeWolff, Birth of Joy en Pauw en ook het Haagse The Deaf mag zich gerust in dit rijtje aansluiten.

The Deaf - The Deaf
The Deaf - The Deaf

Drie jaar na het verrassende debuutalbum Toot Whistle Plunk Boom! ligt nu het tweede album van The Deaf in de schappen. Voor de enkeling die de groep nog niet kent; The Deaf is een heerlijk sixtiespunkbandje uit Den Haag met gitarist Spike van Zoest, die we ook kennen van zijn andere band Di-Rect. Voor de opname van het titelloze tweede album gingen Spike, Miss Fuzz, Kit Carrera en Midnight Mau naar de Electric Monkey studio te Amsterdam, waar met een ouderwetse bandrecorder een tiental nieuwe tracks werden opgenomen. Het resulteerde in een fijne bak met vunzige rock-'n-roll van de bovenste plank, die klinkt alsof deze al dik veertig jaar geleden werd opgenomen.

Met The Deaf heeft de gelijknamige band een zeer gevarieerd album afgeleverd dat zich laat beluisteren als een verzamelalbum met obscure tracks uit een lang verleden. Zo horen we de nodige jazzinvloeden voorbijkomen in het relaxte 'Ridels In,  Rolls Out', waarin we ook een fijne samenzang van Spike en Miss Fuzz kunnen horen. Daarnaast horen we country-invloeden in het eveneens kalme 'Lonely Knife', maar voor de rest is het vooral ruige beatmuziek die te horen is op dit met adrenaline doordrenkte album. Vooral bij liedjes zoals 'I got love', 'Not your man' en 'Lay down honey' horen we de voorliefde voor de authentieke sixties sound boven komen drijven. Een absolute aanrader voor liefhebbers van de betere nederbeat in een nieuw jasje, in een prachtig trippy hoesje van Cris Kühlen.