Sabotage

Sinds Schwarzenegger in The Expendables te zien was, is de Oostenrijkse eik weer helemaal terug van weggeweest. De held uit het VHS-tijdperk mag dan al aardig in de richting van de 70 gaan, het houdt hem niet tegen om nog steeds bikkelharde films met veel actie en geweld te maken. Zo zagen we de acteur vorig jaar nog opduiken in fijne actiefilms zoals The Expendables 2, The Last Stand en Escape Plan. Sinds kort is ook zijn nieuwste rolprent Sabotage beschikbaar voor je thuisbioscoop op zowel blu-ray als dvd. Zwaarverplichte kost als je de eerder genoemde titels ook kan waarderen.

sabotage

Schwarzenegger speelt John 'Breacher' Wharthon, de leider van een eliteteam van de DEA (Drug Enforcement Administration), dat bij een inval bij een drugskartel een aanzienlijk geldbedrag achterover drukt. Als het team achteraf hun buit op wil halen, blijken de miljoenen dollars spoorloos te zijn verdwenen. Als vervolgens de leden van het team één voor één worden vermoord, moet Breacher alles op alles zetten om zijn uiteenvallende team bij elkaar te houden. Wat volgt is een dodelijke strijd met een meedogenloze moordenaar die zich door niemand lijkt te laten stoppen.

sabotage 3

Regisseur David Ayer heeft met Sabotage weer een explosief stuk actie afgeleverd. De cineast, die we natuurlijk ook kennen van films zoals Street Kings, End of Watch en de oorlogsfilm Fury, die momenteel nog in de bioscopen te zien is, wou oorspronkelijk een film van bijna 3 uur maken, maar de studio stak daar een stokje voor en liet het verhaal flink inkorten. Ayer, die eerder al scripts schreef voor onder meer U-571, Training Day en The Fast and the Furious, is een filmmaker die cinematisch geweld niet schuwt en het bloed vloeit dan ook rijkelijk in deze brute rolprent. Ook het geweld is bikkelhard en ademt zo nu en dan zelfs de sfeer van een bloederige horrorfilm.

Met prima rollen van onder meer Sam Worthington (Avatar), Terrence Howard (Prisoners), Olivia Williams (The Ghost Writer) en Harold Perrineau (Lost, Z Nation) kent deze film een zeer geslaagde cast. Toch valt Sabotage te classificeren als een echte Schwarzenegger-film, waarin we de acteur eens van een minder vertoonde kant te zien krijgen. Breacher is namelijk geen onverwoestbare superheld die dwars door deuren kan lopen terwijl hij al zijn tegenstanders neermaait, maar laat zich eerder zien als een man op leeftijd die gewoon bang is om dood te gaan. Een man met een missie die pas vlak voor de aftiteling duidelijk begint te worden.

sabotage 2

Extra's:

• Alternate Ending
    Niet één maar twee totaal afwijkende eindscènes werden voor Sabotage opgenomen. Ze staan beide op dit schijfje.
  • Making-of
    Een blik achter de schermen bij de totstandkoming van deze spetterende actiefilm.
  • Deleted Scenes
    Een aantal fragmenten die op de montagetafel sneuvelden.
  • B-Roll
    Een aantal fijne bloopers.
  • Interviews
    Interviews met cast en crew van deze explosieve brok actie.

Conclusie: Sabotage is een film die wat het verhaal betreft heerlijk over de top gaat, met als resultaat een knijterharde actiefilm met bloedstollend geweld, die terug doet denken aan de toptitels van Schwarzenegger uit de jaren tachtig en negentig. Liefhebbers van bruut geweld zullen deze rolprent zeker weten te waarderen.