Starpoint Gemini 2

Starpoint Gemini 2 is een vervolg op het eerste deel van het spel. De kruising tussen 3D space sim en RPG oogt erg interessant. Ik zelf heb het eerste deel nog nooit gespeeld dus kan helaas niet zo diep in gaan op wat er allemaal veranderd is. Afgaande op reviews van het eerste deel was het allemaal niet best, maar voordeel was dus wel dat ik aan deel twee begon zonder enige verwachting.

sg2

Je naam is Adrian Faulkner en je bent op zoek naar wraak. Je vader, een held uit de tweede onafhankelijkheidsoorlog, is vermoord door een mysterieuze sekte en jij gaat op een reis op zoek naar wraak. Tijdens deze reis ontmoet je de vrienden van je vader, piraten en anderen die allemaal iets te maken hebben met het grotere geheel. Het verhaal begint goed, maar naarmate de game verder naar het eindpunt komt wordt het niet afgemaakt. Iets wat heel erg jammer is want de RPG elementen in deze game hadden het leuker kunnen maken. De voice-acting is tenenkrommend en had beter niet gedaan kunnen worden.

sg2

Dan het spel zelf. Het draait allemaal om groter en sterker worden en dit bereik je door grotere en sterkere schepen te kopen. Tussen de verplichte missies door kun je losse opdrachten doen die je geld opleveren. Astroïde verkennen, taxi-ritjes, schepen kapen en illegale goederen smokkelen. De keuze is aan jou om via trading of vechten je fortuin te vergaren.

sg2

Traden houdt in dat je goederen koopt op planeet A en deze weer doorverkoopt op planeet B. Het systeem is vrij simpel gemaakt en komt in het begin wat dommig over, maar zodra je wat verder bent in het spel merk je al snel dat dit juist een pluspunt is. Later in de game merk je dat traden niet langer je hoofdtaak is en je daarom overschakelt naar voornamelijk gevechten. De reden hiervoor is dat traden alleen niet genoeg geld oplevert. Na de bloedirritante tutorial te hebben gevolgd mag ik eindelijk beginnen. Die tutorial irriteert omdat hij lang duurt en onnuttig overkomt.

sg2

Je begint met een klein ruimteschip en deze wil je zo snel mogelijk inruilen voor een groter schip. Het schieten kan op twee manieren: handmatig of automatisch. Op het eerste oog lijkt het een actievolle space-game, maar er komt heel wat tactiek bij kijken om een schip te enteren. Hoe je een schip benadert is van cruciaal belang en er gewoon maar even op afvliegen is geen optie. Je moet goed nadenken voor je besluit een schip te enteren. Je doet dit door gebruik te maken van je grapple-beam. Nadat je schip vast zit kun je manschappen oversturen die het schip overnemen. Sommige schepen zijn lastig om vast te houden en dat vergt soms heel wat frustratie en geduld.

sg2

Wat een ander belangrijk punt is, is het levelen van je schip. Je kiest ervoor om bepaalde aspecten te verhogen doordat je levelt. Je kunt kiezen uit drie classes met allemaal vier verschillende vaardigheden. Ondertussen moet je goed nadenken over hoe je hier de energie over verdeelt: wil je een sterker schild of juist sterkere wapens? Het zijn tactische beslissingen die het leven vooral later erg makkelijk kunnen maken of juist erg moeilijk.

sg2

Grafisch is het echt een prachtig spel. Je beweegt veel rond in de ruimte en de manier hoe dat is neergezet is adembenemend. De gaswolken, planeten en andere vliegtuigen die er zijn maken het een lust voor het oog. Het enige jammere is dat je het niet kunt zien als je landt.. Je drukt op een knop en je bent er. Nou moet ik wel zeggen dat dit soort cut-scenes vaak gaan vervelen zodra je voor de tiende keer op een planeet landt.

sg2

Starpoint Gemini 2 heeft me positief verrast! Het spel werkt overzichtelijk en verslavend. De tijd vliegt voorbij terwijl je aan het spelen bent, voor je het weet is het alweer tijd om naar bed te gaan en krijg je het beroemde 'ik doe er nog eentje en dan ga ik slapen' tafereel. Zodra een spel dat heeft is het goed. Het is grafisch prachtig en de diversiteit bij gevechten qua aanpak voelt erg goed. Nadelen zijn er ook, vooral het wegvallen van het RPG element op latere levels vind ik een doodsteek. Het idee dat je uit bent op wraak en er na afloop niet echt voldoening aan over houdt omdat het allemaal afgeraffeld aanvoelt is zonde. Aan die tutorial moeten ze echt iets doen. Voor beginnende spelers is dat heel vervelend en het kan ervoor zorgen dat je ermee kapt. Verder is het gemis van multiplayer ook erg jammer. Het spel heeft de ideale setting om met anderen de lucht onveilig te maken. Al met al krijgt het spel van mij toch een acht omdat het vermakelijk, mooi en divers is om te spelen en het is weer eens wat anders dan de twaalf-in-een-dozijngames.

Cijfer
  • Verslavend
  • Grafisch geweldig