Project Spark

Altijd al een eigen indie-game willen maken, maar nooit de tijd of moeite in verschillende development tools willen stoppen? Pak dan nu je kans met Project Spark, de nieuwe toolbox waarmee je in een handomdraai je eigen game kan maken.

Laten we meteen voorop stellen dat Project Spark geen traditionele game is. Microsoft heeft met Project Spark geen game gemaakt, maar een stuk software waarmee je je eigen games kan maken. Geen zorgen, het gaat totaal niet zover als de Unreal Engine. In de createmodus is het vooral klik en drop. Wil je een boompje ergens neerzetten, dan kies je uit verschillende boompjes en zet je hem neer. Gooi nog wat vijanden neer, ontwerp je eigen personage en je kan gaan slachten. Vervolgens kan je het ook nog eens uploaden naar Spark en kan iedereen het spelen.

En daar houdt het niet op. Omdat Project Spark al een half jaar in de bèta-fase zat, zijn er vanaf dag 1 al wat games ontwikkeld waarmee je aan de slag kan gaan. Nou ja, games, tot nu toe zijn het wat mini-spelletjes waarvan de meeste Tower Defense-varianten zijn, of een Fable-kloon. Soms kom je wat creatiefs tegen, zoals een Minecraft-kloon, of zelfs Tetris en Othello. Maar wees niet getreurd. Het zal de komende maanden vast wel toenemen, maar ik hoop wel dat er genoeg kwaliteit tussen de kwantiteit zal zitten.

Mocht je nou iemands idee top vinden en je wilt er op verder bouwen, dan zit je meestal een paar maanden later in de rechtbank vanwege claims met betrekking tot intellectueel eigendom. Met Project Spark is dat gelukkig niet het geval. Stel, je ziet een leuke game gemaakt die door iemand anders is gemaakt, maar het is naar jouw smaak net niet af. Dan kan je op elk willekeurig moment de game stoppen, naar de editor-modus gaan, je aanpassingen doen en verder spelen. Hoe heerlijk is dat?

Helaas komt dit allemaal wel met een prijskaartje. Om te beginnen met de graphics: deze zijn niet van hetzelfde niveau als een Call of Duty of Diablo. Omdat de mini-games later ook op een telefoon of tablet speelbaar moeten zijn, merk je gewoon dat deze flink verouderd zijn. Ik zou het bijna willen vergelijken met de eerste launchgames van de Xbox 360 en PlayStation 3. Op het geluid is verder niets aan te merken.

Het concept van Project Spark is prima, alleen gaat het mis bij de uitvoering. Als ik je nu helemaal lekker heb gemaakt met dat je je eigen game kan maken, dan loop je in het begin alleen al tegen een paar (grote) beperkingen op. Ten eerste moet je veel items vrijspelen in de vrij grote en moeilijke singleplayer, met de toepasselijke naam Champions Quest. Dat klinkt erg geforceerd en zo voelt het ook, maar je krijgt er wel een goede tutorial voor terug. Helaas laat Microsoft niet zien wat je er allemaal mee kan, want erg creatief is de tutorial niet. Ze hebben de tutorial gegoten in een erg matige singleplayer-ervaring die geen naam mag hebben. Na een paar uur spelen merk je dat je niet verder komt dan een matige Hack And Slasher met wat platform elementen. Maar je moet het doen, want anders zit er niets anders op dan de items kopen.

Ja, kopen. En het is niet eens zozeer een negatief iets, zolang je maar bedenkt dat Project Spark gratis is. Je kan items, die je later kan gebruiken in de create-mode, vrijspelen met de punten die je krijgt in de Champions Quest, of gewoonweg kopen met harde pecunia. Laat je hierdoor alsjeblieft niet afschrikken, je kan nog steeds losgaan zonder er echt geld in te steken. In principe kan je alles doen zonder geld, het helpt je alleen wat sneller wanneer je iets wilt, zonder er tijd in te willen steken. Ben je niet zo creatief zoals ondergetekende, dan heb je een paar mini-games die gratis zijn. Prima toch?

Maar voor wie is dit nou? Gewoon voor iedereen met een beetje creativiteit, die lekker wil knutselen. Bijvoorbeeld als je stiekem bent uitgekeken op Little Big Planet en Minecraft en wel een nieuwe uitdaging wil. Doordat de content uitwisselbaar is tussen de Xbox One en pc, kan je lekker aan de slag op je pc om daarna je game spelen op de bank met wat vrienden. Of, als je een beetje mazzel hebt en een dikke game hebt neergezet, ga je door het leven als die vette indie-developer die zijn eerste game met Project Spark heeft gemaakt.

Cijfer
  • Zelf je game creëren in een paar stappen
  • Eindelijk echte cross-gaming