Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

Terwijl we nog steeds wachten op Final Fantasy XV is er ondertussen het tweede deel van Theatrhythm Final Fantasy uitgekomen. Voor mensen die het eerste deel niet kennen: Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call is een ritmespel waarmee je met juiste timing op een bolletje op het touchscreen moet tikken. De muziek komt uit allerlei delen van de Final Fantasy-games.

Er zijn drie types ritmespellen. Bij de gevechtmodus heb je een soort Guitar Hero-balk waar je op tijd moet tikken om zo vijanden aan te vallen. Bij de verkenmodus is het zaak een snel iemand te hebben. Als je op tijd in de juiste richting swipet en de lijn volgt, ga je sneller lopen en kom je verder in een level. En hoe verder je komt, hoe meer kans op betere items. De derde modus laat je allerlei figuren maken en slepen op het touchscreen, terwijl er een cut-scene van een Final Fantasy-game op de achtergrond getoond wordt. Tot nu toe is er niets nieuws onder de zon.

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

Er zijn wel veel meer nummers te vinden in Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call dan in het eerste deel. De meeste muziek is meeverhuisd, maar in plaats van slechts een paar extra nummers krijg je er een stuk of honderd nieuwe nummers bij, waardoor de teller op 221 liedjes staat. De nieuwe nummers komen uit nieuwere Final Fantasy-games, waaronder muziek uit Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, Final Fantasy XIII-2, Lightning Returns, Crystal Chronicles en Dissidia. En dan is er nog de mogelijkheid tot DLC. Duidelijk meer aanbod dus, waardoor er meer ritmisch te tikken en te slepen valt.

Ondertussen kun je ook weer een digitaal plakboek volspelen en is er meer te verzamelen, waaronder nieuwe levels om te doorlopen op allerlei moeilijkheidsgraden. Maar de echte verschillen ten opzichte van het eerste deel? Er zijn twee modi toegevoegd aan de game. De eerste modus is multiplayer, met ondersteuning voor offline en online potjes. Het is bijna hetzelfde als een single-player game qua regels, maar door goed te presteren maak je het je tegenstander extra moeilijk.

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

De tweede nieuwe modus in Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call is een RPG-modus die Endless Medley heet. Hierin moet je dungeons, groot en klein, schonen. Elke dungeon bestaat uit een paar nummers, met een of meerdere bossfights. Het leuke is dat het in deze modus zeker toe doet welke personages, items en spreuken je kiest voordat je een nummer begint. Bazen hebben merkbaardere zwakke plekken, zoals vuur, die je kunt uitbuiten door personages met de vuurspreuken en bijvoorbeeld een item met vuur te kiezen. De items en wapens die je vindt hebben dus meer nut dan in het eerste deel, waarin het niet zo boeide welke personages je meenam en wat ze droegen of konden. Het is een game op zichzelf en zorgt dit keer voor een gevoel dat je echt een game aan het spelen bent.

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

Heb je het eerste deel? Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call is simpelweg beter. Als Final Fantasy-fan kun je deze eigenlijk niet missen, want het woord fanservice hangt aan deze game. Ben je geen kenner van al die spellen, maar mis je games als Elite Beat Agents of Ouendan, dan ga je hier dezelfde gameplay en meer vinden, maar dan zonder herkenbare nummers. Of het je dat waard is mag je zelf uitmaken, maar het zal nooit hetzelfde worden als Elite Beat Agents, waar je het ritme wel wist omdat er bekende nummers gebruikt werden.

Als Final Fantasy-liefhebber ben ik in ieder geval verkocht. Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call is een nog betere fanservice en verbetert de punten uit het eerste deel waar het kan. Het cijfer mag je dus lezen als aanbeveling, mocht je fan zijn. Ben je dat niet, dan is het een leuke game, maar je mist te veel om er echt in op te gaan.

Cijfer
  • Meer nummers dan je kunt kennen
  • Endless Medley