The Golf Club

Tiger Woods sloeg verkeerd met zijn stok, dus de makers van The Golf Club roken een kans om in een EA-loos golfjaar een golfspel uit te brengen.

Header

Electronic Arts komt eens een jaar niet met een golfspel aanzetten, maar niet getreurd, want HB Studios zag zijn kans schoon een golfspel uit te brengen zonder concurrentie van de ter ziele gegane Tiger Woods-franchise. Het getuigt van lef hebben, want iedereen gaat het vergelijken met die ene serie, van een uitgever waar met miljoenen ontwikkeling- en marketingsbudget wordt gegooid omdat ze dat kunnen. En niet geheel onbelangrijk: het is de eerste golf-game op Xbox One en PlayStation 4, waar mensen dus zeker op gaan oordelen.

The Golf Club

En dat ga ik dan ook doen. Allereerst is er natuurlijk de grafische kant van het spel. Op de screenshots zie je dat The Golf Club er prachtig uitziet, maar wees gewaarschuwd. Er is af en toe een pop-up wanneer de camera beweegt. Dat is alleen te zien aan de bomen, en vaak wanneer je in vogelvlucht over de baan gaat. Het is te vergeven, omdat de bomen zeker mooi bewegen als je daadwerkelijk speelt. Als er een wind staat, bewegen de bladeren en ook de schaduwen van de takken en bladeren. Dat geeft net een leuk sfeertje. Helaas is dat ongeveer alles wat er op je scherm te zien is. Er is geen caddie, er is geen publiek en zelfs de vogels zijn blijkbaar in slaap gevallen. Nu is golf geen dikke actie als basketbal, ijshockey of voetbal, maar juist daarom verwacht je dat ze dat soort details wel toevoegen. Net zoals ik het uiterlijk van mijn golfer wil kunnen aanpassen, want nu mag ik maar kiezen uit enkele petjes en een paar polo’s.

Het golfen zelf dan. De besturing is geregeld met de analoge stick van je controller. De kracht en de richting bepaal je met dat pookje. Het voelt slimmer aan dan wat enkele andere golfgames vaak doen: eerst richting kiezen, locken met een druk op de knop, zwaai bepalen, locken met een druk op de knop en bij de derde keer de knop indrukken pas slaan. Het nadeel van de besturing met analoge stick is dat het wel erg precies luistert, maar als je een game meteen onder de knie hebt is de lol natuurlijk ook wel weg. Helaas is er geen tutorial om je wat tips te geven, je zult het moeten leren door heel veel te oefenen.

The Golf Club

En dat oefenen heb je ook nodig om de richting en kracht te bepalen, want The Golf Club mist eigenlijk een belangrijk gegeven op het scherm: hoeveel kracht geef je met de stick. Normaal zie je wel ergens een percentagemeter, maar niet in deze game. Bij het afslaan is dat nog niet zo’n punt, gewoon hard meppen om zo ver mogelijk te komen is meestal wel handig. Behalve als je daardoor in het zand terechtkomt natuurlijk. Maar bij het putten wordt het pas echt lastig. In het begin ben je meermaals aan het vloeken dat je gewoon flink te zacht hebt geput, of juist flink te hard. Heel leuk dat er zo weinig mogelijk op het scherm staat, maar al was het een percentage bij de club zelf, dan was het inschatten al een stuk gemakkelijker te leren geweest.

Er zijn niet heel veel gamemodi in The Golf Club, maar gelukkig is er wel een course designer. Met deze ontwerptool ontwerp je in een handomdraai je eigen baan. Tenminste, als je niet teveel wil. Door wat sliders regel je de hoeveelheid bomen en water en de moeilijkheidsgraad. Kies een thema, speel met het tijdstip van de dag en klaar is Rutger-Kees-Jan. De tool genereert een baan voor je, die je daarna alsnog kunt aanpassen.

The Golf Club

Ik zeg erbij ‘kunt’, want hier begint de tool wat gebruikersvriendelijkheid te verliezen. Gebaseerd op je zoomniveau krijg je andere toolbars en het wordt al snel een WTF-moment als je iets in vooral het landschap wil aanpassen. Even wennen weer, en gewoon uitproberen, maar het is dan net dat stukje missende gebruikersvriendelijkheid dat het echt af zou maken. Er zijn nog een flink aantal dieren, gebouwen, bankjes enzovoort te plaatsen om het helemaal naar jouw smaak te maken.

Ben je klaar dan deel met een druk op de knop jouw net gemaakte baan met alle andere spelers die de game hebben. Er zijn dan meteen online leaderboards en een ratingsysteem voor jouw baan, al is het jammer dat als je niet gerate wordt, je al snel verzuipt in de rest van alle gedeelde banen. Wat wel leuk is als je baan erg in de smaak valt is dat deze zelfs in toernooien terecht komt en zelfs een stamp of approval krijgt als de developer je baan echt heel goed vindt.

Het is jammer dat zo’n uitvoerige ontwerptool wordt ondersteund door zo weinig spelmodi en een nog matigere customization van je digitale speler. Waren er meer speltypes geweest, een tutorial en vooral een krachtmeter, dan was The Golf Club een stuk completer geweest in gameplay. De graphics mogen voor de huidige maatstaven nog een tandje bij zetten door meer dynamiek in de omgeving toe te voegen, want nu komt het vooral saai over. The Golf Club is geen hele slechte game, maar op sommige fronten voelt het karig aan, zeker als je het vergelijkt met de allerlaatste Tiger Woods-game. De game is uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uitgebreide ontwerptool - Gebrek aan informatie en tutorials 6
+ Handige besturing - Niet dynamische presentatie