Metro: Redux

Metro 2033 en Metro: Last Light zijn in een nieuw jasje gestoken met Metro: Redux. Vier jaar na de eerste game uit de serie en één jaar na Last Light zijn beide games nu in volle glorie te spelen op pc en current-gen consoles.

Metro Redux

Metro 2033 is op het gelijknamige boek van de Russische schrijver Dmitry Glukhovsky gebaseerd. Het boek en dus ook de game spelen zich twintig jaar na een nucleaire oorlog af. Het metronetwerk van Moskou is waar de meeste overlevenden een schuilplaats hebben gevonden. Op de oppervlakte van de stad is het namelijk geen pretje: de straling is nog steeds een groot gevaar en daarom leeft men vrijwel volledig onder de grond. Nu zou je zeggen dat het al erg genoeg is dat men in vieze oude tunnels moet leven, maar nee: uiteraard komt het gevaar van alle kanten je tegemoet. Zo zijn er ook nog nazi’s en communisten die (nog steeds) in oorlog met elkaar zijn, maar dat zijn nog de minste van je zorgen. De tunnels en oude steden zijn gevuld met gemuteerde monsters, geesten en giftig gas.

Een van de belangrijkste punten in het spel is dat Artyom, de hoofdpersoon, geen enorme hoeveelheden munitie heeft. Echt kwalitatief hoogwaardige munitie is zelfs zo schaars dat dit het ‘geld’ van die tijd is. Dit is dus meteen een keuze: gebruik je de sterke ammo, die veel meer schade toebrengt aan je vijanden, of kies je ervoor om je geld niet letterlijk weg te schieten en ruil je het voor munitie gemaakt in de tunnels? Uiteraard is die van mindere kwaliteit, maar als je er iemand mee voor zijn hoofd schiet, ligt diegene alsnog wel op de grond. Wapenupgrades, andere wapens en filters voor je gasmasker moeten ook nog betaald worden van de munitie die je vindt.

Metro Redux

SpankmasterC schreef ruim vier jaar geleden in de review van het origineel dat NPC’s zich nogal vreemd gedragen en dat de voice-acting ook zeker wat te wensen overlaat. Dit is (bijna) allemaal verbeterd. De AI is prima, zonder door te slaan in alleswetende moordmachines. Zo is het goed mogelijk om via stealth een gevecht te vermijden, zonder dat je je daartoe gedwongen voelt, zoals dit vaak in andere games wel geïmplementeerd is. Of het slim is om alsnog ‘guns blazing’ te gaan is een tweede vraag. De voice-acting past over het algemeen goed bij de Russische sfeer, maar er is wel één ding die deze sfeer en immersie af en toe meteen teniet doet: de voice-acting van kinderen. De stem (jawel: alle kinderen hebben dezelfde stem) die hiervoor gebruikt wordt is overduidelijk van een volwassene die een kind probeert na te doen maar daar wel hopeloos in faalt. Gelukkig kom je die krengen niet al te vaak tegen.

Metro: Last Light heeft in de Redux-versie duidelijk minder verbeteringen. Op zich ook niet vreemd aangezien die game slechts één jaar oud is. Wel is alle dlc toegevoegd. Aan zowel de remake van Metro 2033 en Metro: Last Light zijn verschillende speelstijlen toegevoegd. De eerste Metro had namelijk een veel grotere nadruk op overleven, terwijl Last Light een grotere nadruk op gunplay heeft. Nu kun je dus zelf kiezen of je op Survival-mode of Spartan-mode speelt in beide spellen. Ook is de Ranger-modus beschikbaar voor beide Redux-versies, in deze modus ben je zelf erg kwetsbaar, maar je vijanden zijn ook snel neer te krijgen. Hitmarkers zijn een optie geworden, zoals eerder besproken in de preview waren deze controversiëel, maar op deze manier kunnen spelers de keuze zelf maken tussen realisme en meer ‘feedback’.

Metro Redux

De controls van de consoleversies zijn ook aangepast om deze intuïtiever te maken. Met name de consolevariant van Metro 2033 was dermate slecht dat ontwikkelaar 4A Games er achteraf behoorlijk ontevreden over was. Mede daarom zijn de controls flink op de schop gegaan. Grafisch is de game heel sterk verbeterd; de belichting is nu ijzersterk en de weerseffecten zijn ook aangepakt - denk hierbij aan levensechte sneeuwbuien en ijs dat op je gasmasker bevriest. Op de console is de resolutie ook met reuzenstappen vooruitgegaan, en dan doelen we met name op de PlayStation 4-versie, die 1080p met 60fps draait. De Xbox One-versie draait op 912p volgens 4A Games, maar die hebben we zelf niet gespeeld.

Een laatste punt die de Redux-versies een stuk beter heeft gemaakt zijn de aanpassingen waardoor de immersie nog beter is geworden. Cutscenes zijn nu altijd vanuit hoofdpersoon Artyom en ook verbeterde animaties dragen hier hun steentje aan bij. Knoppen worden daadwerkelijk ingedrukt, deuren worden opengeduwd en stoomventielen worden opengedraaid.

Metro Redux

Mede door deze sterk verbeterde graphics komt de kracht van Metro 2033 en Metro: Last Light nog verder naar boven. Het verhaal is spannend en ook de verschillende levels die je doormaakt zijn van bijzonder hoog niveau qua immersie. Sommige gebeurtenissen zijn echt creepy, zodat de games spannend blijven door de sfeer, zonder terug te moeten vallen op flauwe jump-scares om zo de speler bang te maken. Echt eng zijn Metro-spellen niet, maar zeker op de wat hogere moeilijkheidsgraden zijn het spannende en soms echt intense spellen.

Dat is ook precies waarom je deze games moet spelen; twee sterke, spannende verhalen in een geweldige sfeer. Tegenwoordig verwacht je eigenlijk altijd wel een co-opmodus of multiplayer, maar Metro heeft dat helemaal niet nodig. Als je deze games nog nooit hebt gespeeld zou je jezelf een geweldige ervaring ontnemen als je ze nu niet oppakt. De games zijn sinds gisteren al voor een luttele 27 euro (voor beide spellen samen) op te pikken via diverse webshops, voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Geweldige sfeer - Stomme kinderstemmen 8,5
+ Immersie -