CD: Finntroll - Natten Med De Levande Finntroll

In afwachting van een nieuwe studioplaat, trakteert Finntroll ons op een live-cd. Voor de Nederlandse fans is dat zeker leuk, want de opnamen werden gemaakt in de Melkweg, Amsterdam. Met hun opvallende verschijning en hun strakke polkametal hebben de Finnen al menigeen voor zich weten te winnen. Vooral op festivals zorgde de band de afgelopen jaren voor de nodige gezelligheid. Natten Med Den Levande Finntroll (Nacht met de levende Finntroll) is, sinds hun oprichting in 1997, uiteindelijk de eerste registratie die de livereputatie van de band moet weergeven.

Om te beginnen, is deze cd niet een complete weerspiegeling van de afgelopen jaren. Wat dat betreft, zijn het opnamen van het concert in de Melkweg van 20 september 2008. Materiaal van de laatste twee albums treffen we dan ook niet aan. We krijgen daarentegen wel tracks te horen die tegenwoordig minder vaak in de setlist voorbijkomen, zoals ‘Kitteldags’ en ‘Aldhissla’ beide van het tweede album Jaktens Tid (2001). Datzelfde geldt voor nummers van het debuut Midnattens widunder uit 1999, ‘Blodnatt’ en Rivfader’. Op ‘Blodnatt’ komt de livesfeer goed naar boven, wanneer zanger Vreth het publiek in het intro opzweept door een duel met hen aan te gaan.

Hoewel er geen recent werk op staat, bevat deze live-cd wel alle klassiekers van nu, zoals ‘Slaget vid blodsälv’, titeltrack ‘Jaktens Tid’, en ‘Nattfödd’, een andere titeltrack uit 2004. Natuurlijk mag het alom bejubelde ‘Trollhammaren’ niet ontbreken. Van die laatste gelijknamige EP is overigens ook de metalversie van ‘Försvinn du som lyser’ te horen. Zo is de cd toch een prima afspiegeling geworden van de eerste tien jaar Finntroll. Uiteindelijk jammer dat er geen dvd van het concert is verschenen, zoals aanvankelijk in 2009 was aangekondigd. Waarom het überhaupt zo lang heeft moeten duren eer deze cd er kwam, is eveneens een raadsel. Maar goed, de band heeft uiteindelijk een zeer verdienstelijk livealbum aan hun discografie toegevoegd, met negentien nummers en een speeltijd van bijna 80 minuten.

De Nacht met de levende Finntroll is een uitstekende cd om kennis te maken met de aanstekelijke mix van hummpa, death en black metal. Ook mag hij bij de die-hards niet in de collectie ontbreken, hoewel die meer warm zullen lopen voor een nieuw album en een nieuw concert op Hollandse bodem. En, beide lijken nog niet in het verschiet te liggen. Voor de shows die in het najaar zijn gepland, is helaas nog geen Nederlandse datum bekendgemaakt. Met dit livealbum moet de mensheid voorlopig de wonden likken, opgelopen door trollenbeten en –hamers.

Tracklist:
1 Kitteldags
2 Slaget Vid Blodsälv