Boek: Ik Mis Je - Harlan Coben

Ik Mis Je - Harlan Coben
'Elke nieuwe Coben gaat ten koste van je nachtrust' valt te lezen op de cover van Ik Mis Je. En dat is zeker zo. Bij, pakweg, de laatste 50 bladzijden, als alle puzzelstukjes van deze zenuwslopende thriller langzaam op hun plaats lijken te valllen, is het onmogelijk om het boek naast je neer te leggen. In sneltreinvaart weet Harlan Coben alle verhaallijnen op een meesterlijke wijze in elkaar te weven. Spanning, humor en een origineel plot: dit is de thriller van 2014!

NYPD-rechercheur Kat Donovan wordt door een vriendin aangemeld op datingsite YouAreJustMyType.com. Sceptisch scrolt Kat Donovan langs een aantal profielfoto's, totdat ze ineens een foto ziet die haar overspoelt met emoties die ze al decennia negeert. Het is haar ex-verloofde Jeff  de man die ze achttien jaar geleden voor het laatst zag  de man die haar hart brak.

Ze wil hun gezamenlijk verleden nu eindelijk weleens een plaatsje geven en dus zoekt ze contact. Ze wil hem een berichtje gaan sturen, maar weet niet goed hoe ze moet beginnen. Ze heeft Jeff tenslotte al achttien jaar niet meer gezien of gesproken. Opeens weet ze het: ze stuurt Jeff, haar ex-verloofde, een YouTube-link van een oude videoclip van John Waite 'Missing You'. Dit was altijd hun nummer geweest. Jeff zou meteen moeten weten van wie het berichtje afkomstig is.

Maar als Jeff even later reageert, blijkt hij geen idee te hebben. Hoe was het mogelijk dat Jeff niet meer weet wie Kat is? Ze waren tenslotte verloofd geweest. Iets klopt er niet. Als Jeff hierna, op een voor hem niet gebruikelijke manier, duidelijk maakt geen contact meer te willen met Kat, vertrouwt ze het niet. Ze gaat op onderzoek uit en stuit op een weerzinwekkend complot om kwetsbare mensen in de val te lokken.

Zo begint alweer de 26e thriller van Harlan Coben. Hij heeft al vele wereldwijde bestsellers op zijn naam staan en is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen wist te winnen. Het zou me niks verbazen als ook Ik Mis Je in de prijzen gaat vallen. Gebruikmakend van een actueel thema komt hij ook nu weer met een ontzettend spannend boek op de proppen.

Coben weet als geen ander telkens weer met een verrassende twist te komen. Dit is kenmerkend voor bijna al zijn boeken. Je moet echter wel je hoofd erbij houden. De omschakeling naar verschillende verhaallijnen kan af en toe een beetje verwarrend zijn. Toch vond ik dit abosluut niet storend. Sterker nog: door deze vertelwijze blijf je lezen. Als er een spannende gebeurtenis onderbroken wordt voor een ander personage, wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten hoe die gebeurtenis af zal lopen.

De zoektocht van Kat Donovan naar de waarheid achter het profiel van haar ex-verloofde zit vol geheimzinnigheden en leidt je langs een aantal grappige, patserige en markante figuren. Naast de kwestie Jeff is er ook nog de vader van Kat Donovan. Net als zij was hij politieagent, maar hij is alweer een hele tijd dood; vermoord. De oplossing van deze moordzaak zit Kat niet helemaal lekker. En, alsof dit allemaal nog niet genoeg is, komt Brandon op een dag het politiebureau binnengelopen. Hij wil zijn moeder als vermist opgeven, omdat hij al een paar dagen niets meer van haar heeft gehoord. En, ondanks dat er meerdere rechercheurs aanwezig zijn, wil hij per se dat Kat dit voor hem gaat uitzoeken. Al deze plotlijnen weet Coben op een sublieme wijze door te trekken tot aan de ontknoping.

Het is natuurlijk een verzonnen verhaal, maar het idee dat de gruweldaden die in het boek voorkomen ook best weleens echt zouden kunnen gebeuren (misschien wel op dit moment?) is geen fijne gedachte. Wat die gruweldaden zijn? Dat ga ik natuurlijk niet verklappen.

Pas op de een-na-laatste bladzijde valt alles op zijn plaats. Een fantastisch boek, dat je nieuwsgierig maakt naar meer van Cobens werken.

John Waite - Missing You