Lemmings Touch

Lemmings is een serie die ondertussen al 23 jaar meegaat. Wellicht heb ik daarom een goede band met de serie: ik ga dit jaar ook al 23 jaar mee. In de vorm van Lemmings Touch komt de serie naar PlayStation Vita. Kunnen de makers Lemmings weer fris aan laten voelen?

Lemmings Touch-header (Foto: Sony)

In Lemmings Touch is het de bedoeling om Lemmings, kleine poppetjes met groen haar en blauwe over-alls, van begin naar eind te leiden. Dit kun je doen door Lemmings langs allerlei valkuilen en andere gevaren te leiden. Hiervoor zijn acht verschillende power-ups te gebruiken, waarmee Lemmings kunnen klimmen, zweven, graven en meer. Op deze manier moet je zoveel mogelijk Lemmings zo snel als je maar kan naar het einde van elk level brengen. Afhankelijk van je prestatie verdien je één, twee of drie sterren. Hiermee worden nieuwe levels unlocked.

Ook kun je achievements halen door rare dingen te doen in levels. Zo is er een achievement om een ladder te bouwen over de exit van een level. Hierdoor kunnen je Lemmings niet de doorgang in en sterven ze doorgaans een pijnlijke dood. Zo zijn er nog veel meer achievements te halen, waarmee je goudstukken verdient. Hiermee kun je vervolgens nieuwe ‘onderdelen’ kopen voor je Lemmings om ze compleet te customizen. Een leuk extraatje, maar uiteindelijk vind ik de klassieke look van de Lemmings toch het beste passen.

Lemmings Touch 2

Een andere toevoeging is de ‘Mischievous’ Lemming, een soort duivel-variant op de doorsnee Lemming. Logischerwijs mogen deze slechte Lemmings niet het einde van het level bereiken. Niet alleen moet je ervoor zorgen dat alle normale Lemmings het level overleven, maar tegelijkertijd moet je de slechte Lemmings zien tegen te houden (doorgaans door ze af te slachten). Het is een leuke toevoeging en vereist een andere denkwijze dan het basisspel. Voor wie dit niet zit zitten, wees gerust: lang niet elk level heeft deze ‘Mischievous’ Lemmings.

En hiermee is eigenlijk heel Lemmings Touch beschreven. Dieper gaat de game namelijk niet. Het is een simpele pick up and play game voor wanneer je zin hebt om even te puzzelen. En dat is voldoende, want de basis van Lemmings is nog altijd sterk en de toevoeging van de ‘Mischievous’ Lemmings valt goed in de smaak. Het is wel jammer dat er geen nieuwe power-ups bij zijn gekomen om ook de veteranen op nieuwe manieren te laten puzzelen.

Lemmings Touch

Wat ook jammer is, is het aantal problemen met een toch relatief simpel spelletje als dit. Mijn PlayStation Vita is 4 keer vastgelopen sinds het downloaden en spelen van deze game. Ter vergelijking: sinds aanschaf in april is mijn Vita welgeteld 4 keer vastgelopen. Alleen bij Lemmings Touch. Ook zijn er een aantal glitches te vinden in het spel. Er is bijvoorbeeld een knop aanwezig waarmee je alle Lemmings in een keer kunt vermoorden. Klik je hierop, dan begint er een buzzer te klinken. Denk je dan: ach, ik herstart het level wel gewoon, dan blijft deze buzzer ook in het nieuwe potje klinken. Erg irritant, en zo zijn er nog meer geluids- en grafische glitches te vinden. Zonde.

Al met al is Lemmings Touch niet hoogstaand, maar zeker niet slecht. De game blijft leuk om te spelen en de klassieke formule blijft sterk. De toevoeging van ‘Mischievous’ Lemmings is ook aangenaam, maar daar houdt het ook bij op. De game komt op sommige vlakken tekort en is daarom ergens wat saai. De glitches en problemen met vastlopen helpen hier niet bij. Heb je geld over en ben je fan van Lemmings, dan kun je de game gerust kopen. Zo niet, dan zijn er genoeg alternatieven te vinden.

Pluspunten Minpunten Cijfer

+ Lemmings-formule blijft sterk

- Glitches 6,5