CD: Alcoholic Faith Mission - We Stop the World From Falling Apart

Toen ik een aantal maanden geleden voor het eerst de naam Alcoholic Faith Mission hoorde had ik eerlijk gezegd nog nooit van de band gehoord. Toch maakte deze opvallende bandnaam me nieuwsgierig en zo werd een bandje ontdekt die tot nu toe vooral naam heeft gemaakt in de Verenigde Staten. Sinds de groep New York als thuishaven heeft gekozen verschenen de albums Misery Loves Company (2006), 421 Wythe Avenue (2009), Let This Be the Last Night We Care (2010) en Ask Me This (2011). Vreemd genoeg kregen deze prima albums buiten Amerika geen enkele aandacht.

Alcoholic Faith Mission - We Stop the World From Falling Apart

Drie jaar na hun laatste album ligt nu We Stop the World From Falling Apart in de schappen van de betere platenwinkels. Op de plaat treffen we een twaalftal nummers aan, waarvan het merendeel oude nummers in een geheel nieuw jasje zijn. Verwacht echter geen Greatest Hits-album. Daarvoor zijn de liedjes namelijk dusdanig onder handen genomen dat de enige overeenkomst met het origineel de titel is.

De Denen experimenteren er lustig op los en laten een stuk eigenzinnige muziek horen die we niet snel op 3FM tegen zullen komen tijdens de piekuren. Zanger Sune Sølund beschikt over een stemgeluid die geen gulden middenweg kent. Of je kan de stem waarderen of je hebt er helemaal niks mee. Op het eerste gehoor klinkt het album wellicht wat eenttonig, maar als je bereid bent om er wat meer tijd in te steken zul je een album ervaren dat bij elke luisterbeurt beter lijkt te worden.

Muzikaal gezien zit Alcoholic Faith Mission in dezelfde hoek als artiesten zoals Arcade Fire, Death Cab For Cutie en het oudere werk van Sigur Rós. Mocht je deze artiesten wel kunnen waarderen dan kunnen we je nu al aanraden om ook zeker deze plaat een luisterbeurt te geven bij je lokale platenwinkel. Dit is zonder enige twijfel één van de leukste indiepop-albums die de laatste jaren in Denemarken is uitgebracht. Heerlijke experimentele popdeuntjes met een scherp randje.