Game of Thrones - The Laws of God and Men

Deze recap gaat over de zesde aflevering van het vierde seizoen van Game of Thrones. Het bevat spoilers, dus wees gewaarschuwd!

En voor je het weet is weer een week voorbij. Dit vierde seizoen van Game of Thrones trekt in sneltreinvaart aan onze neuzen voorbij. Zo snel zelfs, dat ik bijna vergat dat ik komende week op vakantie ga. De recaps zullen door iemand anders worden overgenomen, maar aan het eind van het seizoen zal ik mijn mening over het volledige seizoen geven. Deze week volgt, na het gezeur van vorige week, weer een positieve review. En terecht, want deze week kwamen (bijna) alleen maar geweldige scènes voorbij, met de rechtszaak tegen Tyrion. Wat een scène. Maar eerst naar het kritiekpunt van de week...

Asha komt eindelijk aan bij Theo... sorry, Reek. Deze opening was niet alleen rommelig, maar pastte ook totaal niet in dit seizoen. Na de cliffhanger van vorig jaar komt Asha nu dus aan bij de Dreadfort. Na een leuk gevecht komt Asha erachter dat Theon echt té ver weg is om gered te worden. Nadat Ramsay dreigt aan te vallen met een stel honden, besluit dit hele leger van 'Ironborn' mensen te vluchten? Serieus?! Na maanden op een boot te hebben gezeten, vlucht men met het dreigement van een paar (weliswaar wilde) honden? Gelukkig heeft Ramsay nu wel Theon in vertrouwen genomen, waardoor er een leuke missie voor onze 'Reek' aan zit te komen.

Verder komen we dan eindelijk meer te zien van Braavos, de havenstad waar al lang over gesproken wordt. Met veel bombast wordt deze locatie aan de credits toegevoegd, en de special effects-lui hebben niet stilgezeten. Schitterend werd de aantocht in beeld gebracht. Ook was de architectuur van de bank volledig anders dan andere sets die we al gezien hebben, waardoor het allemaal erg authentiek aanvoelt. Hopelijk volgen er dit seizoen nog vele scènes in Braavos.

Game of thrones 4X06 screen 1
Bravo voor Braavos!

Nadat we leren dat Dany zich net moet voelen als ons (immers is het leven als regent net zo langdradig als haar verhaallijn met nog 212 gegadigden te gaan) is het dan toch eindelijk tijd voor scènes in King's Landing! En het is weer een ware traktatie. Wat kunnen we genieten van het slijmen van Lord Tyrell, of de geniepige lach van Prince Oberyn. Een expositiescène over alle dreigingen wordt hierdoor ontzettend interessant. En wederom een grote onthulling: Varys is géén homo! Nee, hij heeft maar één doel voor ogen, vertelt hij al knipogend naar een bekende, veel besproken stoel.

De climax van de aflevering vindt plaats in deze zelfde troonzaal, als Tyrion eindelijk terecht wordt gesteld. Verschillende figuren en gebeurtenissen van vorige seizoenen passeren de revue, totdat Tyrion echt gebroken wordt door de bekentenis van Shae, zijn grote liefde. Ze breekt zijn hart en Tyrion is het spuugzat. Hij keert zich tegen iedereen. Zijn vader, zijn zus, zijn broer en zijn stadgenoten. Hij eist een berechting via een gevecht.

Game of Thrones 4X06 screen 2

Nu weten we uit seizoen 1 dat Tyrion niet per sé zelf zal hoeven vechten. Dus wie zal hij laten vechten in zijn naam? Of kan het Tyrion niks meer schelen en springt hij toch zelf de arena in? En wie wordt de uitdager? De opbouw is dit seizoen fenomenaal (de focus had heel dit seizoen enkel op King's Landing kunnen liggen) en de spectaculaire climax komt steeds dichterbij. Ik heb veel zin om de rest van dit seizoen te gaan bekijken!

Nog enkele discussiepunten:

- Was dit de eerste aflevering zonder één van de Stark-kinderen? Volgens mij was er tot nu toe altijd wel iemand van de Starks vertegenwoordigd. Er zijn er natuurlijk dan ook niet veel meer over, maar voor een serie die start met de familie Stark is de serie best te bejubelen dat de cast zo divers is dat je eigenlijk niet merkt dat de focus zó verschoven is.

- Ser Mormont blijkt een spion van Varys te zijn geweest. Hier werd in seizoen 1 ook al sterk naar gehint. Varys verwacht echter dat Mormont nu helemaal trouw is aan Dany. Is dit zo en is Jorah mogelijk verliefd op haar, of speelt hier iets anders?

- Die vingers van Ser Davos ... waren die eerder al zo duidelijk in beeld?

- Draken! Meer draken!

Game of Thrones 4X06 screen 3