Game of Thrones - First of His Name

Deze recap gaat over de vijfde aflevering van het vierde seizoen van Game of Thrones. Het bevat spoilers, dus wees gewaarschuwd!

We zijn weer halfweg. Vijf afleveringen geweest, nog vijf afleveringen te gaan. Mogelijk zitten we nu zelfs precies halverwege de serie, als de intentie om te stoppen na seizoen zeven waarheid wordt. Gezien de alsmaar stijgende kijkcijfers (deze week werd voor het eerst de zeven miljoen aangetikt!) verwacht ik dat er nog wel een seizoen extra uitgeperst gaat worden. En deze aflevering laten de schrijvers merken dat ze dat zelf ook wel verwachten...

De rest van deze recap zal negatief en zuurpruimerig gaan lezen. Daarom eerst deze disclaimer: de serie vind ik fantastisch. Ik geniet elke week van de politieke intriges, de sneren naar elkander en ook de actie kan ik wel waarderen. Maar deze aflevering toonde veel van de mindere aspecten van deze, toch wel, bijzondere reeks. Om niet iedere week in herhaling te vallen wilde ik die deze week behandelen.

De TV-versie van de boeken van George R.R. Martin bereikt langzaam maar zeker het punt waar de boeken steeds uitgebreider uitgebreider worden, waardoor een overzicht lastig in beeld blijft te houden. Dat zie je dit seizoen sterk terugkomen. Vijf afleveringen en we hebben slechts twee scènes met Theon/Reek gehad. Ook hebben we dit seizoen, net als vorig seizoen, nog amper tijd doorgebracht met Stannis en Davos. Hierdoor komen deze verhaallijnen, áls ze eenmaal aan bod komen, erg opgedrongen over. De kijker zal dit ook veelal rekenen tot de minder populaire verhaallijnen. Nee, de echte snack haalt de kijker toch iedere week in King's Landing bij de Lannisters.

GoT 4X05
De Viper is één van de beste toevoegingen van het seizoen

Ook werd deze week pijnlijk duidelijk (en dit probleem is niet gecreeërd door de schrijvers van de serie, maar wel door hen benadrukt) dat de serie veel aan het 'stallen' is. Zo besluit Daenerys voorlopig nog in Mereen te blijven, omdat ze 'nog moet leren te regeren'. Allemaal leuk en aardig, maar als kijker vinden we het na vier seizoenen wel tijd worden dat ze haar biezen pakt en de oversteek maakt naar Westeros. Zeker nu ze zo'n leger én de benodigde schepen heeft. Ik ben persoonlijk erg benieuwd wat ze in de resterende afleveringen met deze personages gaan doen. In de boeken kan je dit uiteraard terugvinden, maar dit gaat over de TV-serie.

Een ander voorbeeld van 'stalling' was het besluit van Bran om niet de reunie met Jon aan te gaan, maar er tussenuit te piepen. Deze momenten zijn toegevoegd aan de TV-serie om Bran's verhaallijn wat op te leuken, maar brengen een averechts effect teweeg. Om het snel af te ronden, zijn er de laatste twee afleveringen vele minuten gespendeerd aan deze personages. Maar de gebeurtenissen hadden géén gevolgen. Bran is weer verder op pad met de Reed's en Hodor, de bad guys zijn afgemaakt en Jon kan weer terug naar The Wall. Juist omdat Bran heel bewust de keuze maakt niet op Jon af te stappen, maakt het zo frustrerend dat ze elkaar wéér niet zien. Een ontvoering had bijvoorbeeld nog wat interessanter kunnen uitpakken.

GoT 4X05
Tijdrekken...

Ik ben geen boek-purist. Ik ben zelfs sinds het begin al een voorstander van afwijkingen van de boeken en had niet anders verwacht dat de serie zijn eigen richting op zou groeien. Maar niet op deze manier. De meest fervente serie-kijker zal merken dat de verhaallijn weinig inhoud biedt. Er wordt veel tijd besteed aan opbouw voor een grootse actiescène (die niet eens zo goed was) maar uiteindelijk zijn er geen gevolgen. En die gevolgen, dát is nou net wat Game of Thrones zo interessant maakt.

Gelukkig had de aflevering genoeg anders te bieden. Een geweldige scène tussen de 'bitches' van Westeros, Cersei en Margeary, opende de aflevering. Tywin was weer briljant. De volgende dialoog tussen Tywin en Cersei was weer geniaal:

Tywin: When will the wedding take place in your mind?

Cersei: As soon as decency permits. After we've allowed Tommen the appropriate time to mourn his brother and Margaery to mourn her husband.

Tywin: A fortnight?

Cersei: That seems reasonable.

GoT 4X05 3

Badass...

Nog één gedachte tot slot: Littlefinger had ook deze week weer een onthulling om je vingers bij af te likken. Hij blijkt feitelijk de aanstichter van de hele serie te zijn, of dan minstens de 'War of Five Kings'. Hij blijkt Lysa te hebben overtuigd om Jon Arryn te vergiftigen, wat leidde tot de komst van Ned Stark naar King's Landing. Helaas werd de onthullig wat kort afgedaan.

Al met al houdt de serie nog altijd de gemoederen bezig, en met deze kijkcijfers (en de komende ontwikkelingen) zal dat zeker nog even zo blijven! Ik ben benieuwd wat jullie van mijn kritiekpunten vinden, dus jullie reacties zijn welkom in de comments!