Falling Skies (Seizoen 2)

Sciencefiction is een genre dat eigenlijk al vanaf de jaren vijftig enorm populair is. Zo zagen we de laatste jaren series op tv zoals Invasion, V, The Event, Terra Nova en Defiance. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen Steven Spielberg, groot fan van obscure films uit de jaren vijftig, bekendmaakte dat hij zich ook weer bezig ging houden met een sciencefiction tv-serie. Spielberg had eerder al de prachtige mini-serie Taken gemaakt en daar vanuitgaande wisten we dat de succesvolle regisseur ook in staat was om naast grootse films ook een degelijke tv-serie te maken. Het spectaculaire eerste seizoen van Falling Skies maakte al deze verwachtingen meer dan waar.

Falling Skies

Het eerste seizoen van Falling Skies speelde zich af in de eerste zes maanden na een allesvernietigende invasie van zeer kwaadaardige buitenaardse wezens. Geschiedenisleraar Tom Mason (Noah Wyle) richt met een aantal overlevenden de 2e Massachusetts op, een leger van verzetstrijders waarmee hij de buitenaardsen probeert te bestrijden. Volwassen mensen worden door de aliens afgeslacht terwijl kinderen worden meegenomen, om geharnast voor hun aan het werk te worden gezet. Ook Tom's zoon Ben (Connor Jessup) was door de Skitters meegenomen, maar wist gedurende het eerste seizoen aan zijn alien bewakers te ontkomen. Het eerste seizoen kende daarna een bijzonder spannende finale waarbij we Tom Mason een buitenaards schip in zagen gaan. Met zo'n cliffhanger zaten we uiteraard op het puntje van onze stoel om te zien hoe dit nu verder zou gaan.

Falling Skies 1

Het tweede seizoen begint zo'n drie maanden na het einde van het eerste seizoen. Tom Mason is nog steeds spoorloos en het 2e Massachusetts is nog steeds onderweg naar veiligere oorden. Tom's zonen Hal, Ben en Matt vechten nog steeds onder leiding van kapitein Ben Weaver tegen het buitenaardse gespuis. Ben Mason mag dan van zijn harnas afgeholpen zijn, hij staat nog steeds in contact met de Skitters. Ook is hij niet meer in staat om te slapen en krijgt een steeds groter wordende hekel aan de buitenaardse wezens. Binnen het 2e Massachusetts zijn er maar weinig mensen te vinden die hem nog vertrouwen en dit leidt tot spanningen waarbij Ben zelfs ruzie krijgt met zijn broer Hal (Drew Roy). Dan duikt Tom Mason weer op. Wat hebben de buitenaardse wezens in de tussenliggende periode met hem uitgevoerd en is hij nog wel te vertrouwen?

Falling Skies 2

Waar de mensheid in het eerste seizoen vooral klappen opliep tijdens de invasie hebben ze inmiddels geleerd hoe ze zelf klappen aan de ruimtewezens kunnen uitdelen. De strijd tegen de Mechs en Skitters gaat keihard verder en vanaf de eerste aflevering van dit seizoen zitten we alweer meteen in een wereld waar vanuit elke donkere hoek het gevaar lijkt te dreigen. Hadden we in het eerste seizoen nog het idee dat de rebelse Pope (Colin Cunningham) toch een goeie kerel was, in dit seizoen laat hij zich toch van een veel minder aangename kant zien. Falling Skies doet zo nu en dan wel wat denken aan een serie die zich af had kunnen spelen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog, zij het dan wel in een modern jasje. Zoals we dat bij Spielberg gewend zijn kent de serie natuurlijk ook wel de nodige drama maar dat is absoluut niet storend aanwezig.

Waar wij momenteel uitkijken naar het vervolg kunnen de Amerikanen vanaf eind volgende maand alweer naar het vierde seizoen van de succesvolle serie Falling Skies gaan kijken. Wij vermaken ons eerst nog wel even met de fraaie triple dvd-set waarop we naast de tien afleveringen van het tweede seizoen ook een mooie hoeveelheid extra's aantreffen.

Falling Skies 3

Extra's:
A Fan’s Perspective: Touring the set of Falling Skies (8.59 min)