What remains

De hoogzwangere Vidya (Amber Rose Revah) en Michael (Russell Tovey) zijn pas verhuisd. Nog niet eens half ingericht komen ze vanwege een lekkend plafond tot een morbide ontdekking: op de zolder van het huis ligt het in verre staat van ontbinding zijnde lijk van de voormalige bewoonster Melissa (Jessica Gunning). Het lijk ligt er al zeker twee jaar, blijkt na onderzoek. Op de drempel van zijn pensioen doet inspecteur Len Harper (David Threlfall) onderzoek naar de dood van de bij leven nogal mollige Melissa. Inspecteur Harper praat met alle bewoners van het huis en al snel blijkt iedereen wel een paar geheimen te hebben die gerelateerd zijn aan de onfortuinlijke Melissa.

dvd What Remains

What remains bestaat uit vier afleveringen van een klein uur per episode die op twee schijfjes gebundeld zijn

Bovenstaande plotbeschrijving van de Britse miniserie What Remains (uit 2013) zal velen weinig spectaculair in de oren klinken. Een politieman die vlak voor zijn pensioen een laatste zaak krijgt waar hij - helemaal in zijn eentje - zijn tanden in zet, is al vaker vertoond. Het idee van een groep mensen in een min of meer afgesloten ruimte (in dit geval dus het huis waar ze allen een appartement huren) waarbij iedereen verdacht is en er telkens nieuwe intriges aan het licht komen, is ook niet nieuw. Dat er afgewisseld wordt tussen fragmenten uit heden en verleden (toen Melissa nog leefde) vergroot de spanning wel, maar kan moeilijk een noviteit genoemd worden. Maar zoals van een BBC-serie verwacht kan worden, zijn alle facetten van de productie (van acteerwerk tot het scenario, van de mise-en-scène tot de muziek) zo goed gedaan dat de serie nergens je interesse verliest. Integendeel, de ietwat op een oude Ruud de Wild lijkende David Threlfall ontroert bij vlagen en het huis waar een groot gedeelte van de serie zich afspeelt zou ook zonder lijk op zolder al een plek zijn om te ontwijken.

De hamvraag van de serie is natuurlijk: wie heeft Melissa Young vermoord en waarom?

Dat gezegd hebbende is het verstandig om de belabberde epiloog van de serie niet te kijken. Zodra deze begint, is het wijselijk om snel de dvd uit de speler/laptop te halen. Voor de extra’s hoef je de dvd er sowieso niet in te houden, omdat er simpelweg geen extra’s zijn. Maar afgezien van het belabberde einde, dat volledig uit de lucht komt vallen, is What remains een degelijk geschreven, prima whodunit (rapportcijfer 7,5 op IMDb) waarin de spanning kundig wordt opgebouwd en de kijker meer en meer wordt meegezogen in de microwereld van het huis en haar curieuze bewoners.