Hearthstone: Heroes of Warcraft

Kaartspellen zijn al zo oud als de weg naar Rome. Het fantasy- en gamesgenre heeft hier ook een ruime geschiedenis is. Een van de bekendste is Magic: The Gathering, waarbij spelers het met echte kaarten tegen elkaar opnemen. Gamestudio Blizzard komt nu met een digitale variant in Hearthstone: Heroes of Warcraft, maar heeft een gratis kaartspel wel toekomst?

Hearthstone is gemaakt binnen het Warcraft-universum. Er zijn negen klassen waarmee je kunt spelen; zij zijn allemaal bekende personages uit Warcraft. Zo is Garrosh Hellscream de vertegenwoordiger van de warrior-klasse en speel je Anduin Wrynn als je ervoor kiest om als priest te spelen. Elke klasse heeft in totaal twintig basiskaarten. Deze kunnen alleen gebruikt worden door die specifieke klasse. Ze zijn ook gericht op het soort klasse. Zo heeft de hunter vooral beesten bij de basiskaarten en zijn die van de mage en de warlock vooral op magie gericht.

In het begin is er maar één klasse beschikbaar met een beperkt aantal kaarten. Om een andere klasse vrij te spelen dan degene die je hebt gekozen moet je er een duel tegen winnen. Door gevechten te winnen krijg je ook gouden munten. Hiermee kun je weer pakjes kaarten kopen, waarbij je van tevoren geen idee hebt wat voor kaarten erin zitten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je zo veel mogelijk kaarten verzamelt en deze in speeldecks stopt.

Deze decks hebben een aantal restricties. Allereerst is het maximaal aantal kaarten in een deck dertig. Als je een warlock-deck samenstelt, kun je daar enkel Warlock-kaarten en neutrale kaarten in stoppen. Verder kunnen er van een kaart nooit meer dan twee in een deck zitten. Op deze manier zorgt het spel ervoor dat er geen onoverwinnelijke decks ontstaan. Met een kleine 400 kaarten in totaal zijn er eindeloze mogelijkheden in het maken van decks.

Hearthstone kent drie verschillende speelmodi: Practice, Play en Arena. Practice is precies wat de naam doet vermoeden, oefening. Zeker in het begin, als je de kaarten nog niet zo goed kent en er nog niet heel veel hebt, kun je hier flink uitproberen. Het is ook de ideale modus om de andere klassen vrij te spelen. Je kiest namelijk welk deck je wilt gebruiken en kiest vervolgens tegen welke klasse je wilt spelen.

In de Play-modus neem je het online tegen tegenstanders op. Hierbij speel je met basisdecks of met decks die je zelf hebt samengesteld. De tegenstanders worden willekeurig voor je gekozen, maar het spel houdt wel rekening met hoe sterk je bent. De personages groeien namelijk in level als je ermee speelt. Wanneer je levels omhoog gaat, krijg je goud of gesloten kaartpacks die je weer kunt gebruiken. In Play kun je ook ranked matches spelen. Dit werkt hetzelfde, met willekeurige tegenstanders, maar als je twee gevechten achter elkaar wint, ga je in rank omhoog. De ranks beginnen bij 25. Wanneer je een maand afsluit met rank twintig of hoger, dan krijg je weer een prijs. Hiervoor moet je wel blijven winnen. Verlies je een wedstrijd, dan kun je weer in rank omlaag gaan.

De Arena-modus is een bijzondere. Deze modus wordt sowieso pas beschikbaar als je alle negen klassen hebt vrijgespeeld. Meedoen aan een Arena-run kost ook nog eens 150 goudstukken toegang. In Arena kies je een klasse waarmee je wilt spelen. Vervolgens krijg je dertig keer drie kaarten voorgeschoteld, waaruit je er steeds één mag kiezen voor je deck. Vervolgens moet je proberen het zo lang mogelijk uit te houden tegen online spelers. De Arena-run eindigt als je opgeeft, of als je drie verliespartijen of twaalf winstpartijen hebt gehad. Hoe beter jij het doet, hoe groter de prijs die je krijgt.

De duellen die je speelt zijn in elke modus hetzelfde. Je begint allebei met drie kaarten. Deze worden willekeurig gekozen, alsof je ze van een geschudde kaartenstapel trekt. Er zijn magische kaarten, bijvoorbeeld om kaarten te beschadigen of ze juist te versterken, en minion-kaarten. De minions hebben allemaal een aanvals- en verdedigingswaarde. Het uiteindelijke doel is om de levenspunten van je tegenstander terug te brengen van dertig naar nul. Aan het begin van elke beurt trek je weer een kaart van de stapel.

Elke beurt begin je met een hoeveelheid manakristallen. Je begint met één en elke beurt komt er één bij tot een maximum van tien. De hoeveelheid kristallen bepaalt wat je in die beurt kunt neerleggen op de speeltafel. Elke kaart heeft namelijk een manawaarde. Wanneer je die kaart op tafel wilt leggen, verbruik je die hoeveelheid mana. Wanneer je een minion op tafel legt, moet je ook nog eens een beurt wachten tot deze kan aanvallen. Als dat eenmaal kan, moet je ook nog de keuze maken tussen de speler zelf aanvallen of een minion op tafel.

Naast de strategische keuzes tussen welke kaart je op tafel legt, zijn er ook nog een aantal karakteristieken bij de minions die deze keuze lastiger maken. Er zijn bijvoorbeeld minions met taunt, wat inhoudt dat de speler pas kan worden aangevallen als deze minion van tafel is verwijderd. Ook zijn er minions met charge, deze kunnen gelijk aanvallen als ze worden neergelegd en minions met windfury, die twee keer per beurt kunnen aanvallen.

Hoe je het ook wendt of keert, Hearthstone draait voornamelijk om strategie en slimme kaartcombinaties. Heb je bijvoorbeeld een Murloc-kaart die alle andere Murlocs +1/+1 geeft, dan is het wel zo handig als je ook voldoende Murlocs in je deck hebt zitten. Natuurlijk moet je ook een gezonde dosis geluk hebben. Hoe goed de combinaties van kaarten in je deck ook zijn, ze moeten wel op het juiste moment in je hand verschijnen om er wat aan te hebben.

Uiteindelijk is Hearthstone: Heroes of Warcraft een uitermate goed strategiespel. Ja, je moet van kaartgames houden, maar verder is deze game uitermate goed uitgebalanceerd. Er bestaan geen onoverwinnelijke decks en doordat je altijd tegen gelijkwaardige tegenstanders wordt gezet, is praktisch elke pot spannend. Wat ook meetelt is dat er meer dan genoeg spelers op de wereld zijn. Je zit geen minutenlang te staren naar een scherm dat een tegenstander zoekt. Elk potje is anders en elke speler heeft zijn of haar eigen speelstijl. Hearthstone is een game die je zeker moet gaan proberen. Het is gratis te downloaden, dus er is niets dat je tegenhoudt.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goed uitgebalanceerd - Het blijft een kaartspelletje 9
+ Voldoende veelzijdigheid in de drie modi