Getaway

Brent Magna (Ethan Hawke) is een aan lager wal geraakte coureur met een schimmig verleden. Op zekere dag ontdekt hij dat zijn vrouw op gewelddadige wijze ontvoerd is. Om haar leven te kunnen redden, moet hij een speciale auto uit een parkeergarage stelen, om daar een aantal steeds moeilijker wordende en onsamenhangend lijkende opdrachten uit te voeren. De Ford Shelby Mustang GT500 in kwestie zit namelijk vol met camera's en microfoons zodat de ontvoerders Magna constant in de gaten kunnen houden tijdens het uitvoeren van zijn opdrachten.

Getaway

Het duurt ook niet lang voordat de eigenares van de auto (Selena Gomez), in de film The Kid genoemd, ook in de kwaadaardige plannen van de geheimzinnige ontvoerders wordt betrokken. Terwijl Magna en zijn onvrijwillige medepassagier door zo ongeveer de gehele politiemacht van Bulgarije door de straten van Sofia achternagezeten worden, begint een bloedstollende race tegen de klok.

Getaway is de derde film van de Canadese regisseur Courtney Solomon. Eerder maakte hij al naam met de fantasyfilm Dungeons and Dragons en de horrorfilm An American Haunting. Met Getaway richt de regisseur zich vooral op de liefhebbers van spectaculaire films met razende bollides zoals The Fast and the Furious-reeks. Het was toch alweer een behoorlijke tijd geleden dat we een film zagen waarin zoveel (politie)auto's in puin worden gereden als in deze rolprent. Getaway zal dan ook de filmgeschiedenis ingaan als een van de weinige films met een eigen autosloperij op de filmset.

Getaway 1

Getaway is een film met een plot die op een blaadje van een kladblok geschreven kan worden en laat zich wegkijken als een vleesgeworden uitvoering van een racespel op de computer. Het zou ons dan ook absoluut niet verbazen als regisseur Solomon liefhebber is van spellen als Grand Theft Auto. Wat wel een beetje jammer is, is het feit dat we niet meer te weten komen over de hoofdpersonages in deze film. Wat heeft Magna bijvoorbeeld gedaan waardoor hij in deze situatie is terechtgekomen? Hoe heeft de bende de auto van The Kid zo snel weten te verbouwen zonder dat zij dat doorhad? Het zijn vragen waar we in deze film geen antwoord op krijgen, maar die de pret zeker niet drukken.

Dit soort films kijk je voor de spectaculaire stunts en achtervolgingen en wat dat betreft wordt de kijker zeker niet teleurgesteld. Enige minpuntje aan de film is eigenlijk de titel die de suggestie geeft dat dit een remake is van de bikkelharde klassieker met Steve McQueen. Liefhebbers van films als Gone in Sixty Seconds, The Fast and Furious en The Chase zullen deze spannende actiethriller zeker weten te waarderen.

Getaway 2

Extra's:
Crash Cams (1.12 min)
Een dikke minuut de mooiste crashes uit de film.

Destroying a Custom Shelby (1.06 min)
Daar een Shelby een nogal zeldzame auto is, moesten er voor deze film nieuwe Shelby's gemaakt worden, die vervolgens op de filmset weer werden gesloopt. Hoe dat in zijn werk ging is te zien in deze veel te korte featurette.

The Train Station (1.03 min)
Hoe rag je met je auto over een met dozen volgepakt perron heen? Ethan Hawke laat het zien.

Metal and Asphalt (1.08 min)