Trials Fusion

Trials is een gameserie die een geniale mix tussen snelheid en behendigheid heeft uitgevonden. Het is een racespel, maar ook een extreem pittige platformer. De serie bereikte haar climax in 2012 met het uitmuntende Trials Evolution. Fusion benadert de kwaliteit van die game, maar doet dat vooral door meer van hetzelfde aan te bieden.

Trials Fusion introduceert zichzelf eerst als een racespel. Je racet niet tegen anderen, maar tegen het level. Het doel is simpelweg om het einde van het level te halen. Absurde over-the-top sprongen en obstakels staan in de weg daarvan. Het credo is om zo veel mogelijk gas te geven en om vooral goed te landen met je motor.

Pas in de laatste werelden van het spel wordt de speler aan het echte Trials geïntroduceerd. Trials is in feite een platformer, maar wel eentje waarbij je zo snel mogelijk moet gaan. Vanaf dat punt bestuur je een nieuwe bike, de Pit Viper. Deze bike is veel soepeler en daardoor een stuk gevoeliger voor de inputs van de speler. Een klein beetje te veel gas geven kan hem al op zijn kop doen slaan.

In de latere levels moet je steile hellingen leren beklimmen en leren hoe je met je bike moet springen (de befaamde bunny hop). Plotseling gaat het niet meer om snelheid, maar om extreme precisie. Een minuscuul foutje leidt al tot een crash. Het is niet raar als het je eerst honderd(en) retry's kost om levels uit spelen.

Voor ongetrainde ogen lijkt het een kwestie van geluk om levend door obstakels heen te komen. Die gedachte wordt al snel ontkracht als je via de leaderboard naar replays kijkt van de beste spelers. Door het gewicht van de bestuurder op exacte momenten naar voren en naar achteren te verschuiven en door op de juiste momenten de juiste hoeveelheid gas te geven racen ze door duivelse hindernissen alsof het kinderspel is.

Het is een kwestie van oefenen, oefenen en nogmaals oefenen. Tot je de bike volledig onder controle hebt en je alle obstakels uit je hoofd kent. Trials is boven alles een game die zowel skills als geduld van de speler eist. Wat dat betreft is Fusion niet anders dan zijn voorgangers. De nieuwe sci-fi setting heeft RedLynx alleen niet geïnspireerd om grote veranderingen in het level design aan te brengen. Het voelt gewoon als een ander, niet per se beter, jasje.

Wel compleet nieuw is het truc-systeem. Door het rechterpookje bepaalde richtingen op te duwen voert het mannetje op je motor een trick uit. Dit doe je niet op reguliere levels, maar op speciale 'FMX'-levels. Persoonlijk vind ik dat deze levels voor een leuke afwisseling zorgen en dat het systeem over het algemeen goed werkt. Sterker nog, ik vond ze zo leuk dat ik ben blijven doorspelen tot ik in de top 10 van de leaderboards terechtkwam.

Ook nieuw is de prijs van de game. Hij kost 20, een behoorlijke prijsstijging. Evolutions was maar 1200 MS Points/12. Toch is hij de nieuwe prijs ook waard. De Trials-games zijn namelijk een stuk uitgebreider dan de gemiddelde downloadgame. Elk level heeft drie unieke challenges, er zijn geheime warpzones, een behoorlijk uitgebreide level-editor en bovendien een paar multiplayer-modi. De liefhebber is tientallen uren kwijt aan deze game.

Toch begon ik het nieuwe prijskaartje in twijfel te trekken na het zien van een aantal technische oneffenheden. De game is een aantal keer gecrasht en ik kon een aantal keer niet inloggen omdat de Uplay-servers weer eens down waren. Verder hebben de meeste levels last van texture pop-in (de texturen zijn als je begint nog net niet helemaal in de omgeving geladen).

Trials Fusion houdt de goede naam van de serie in ere. Racen, platformen en een hoge moeilijkheidsgraad blijven een goed soepmengsel, een mengsel waar Fusion amper kruiden aan durft toe te voegen. Het feit dat hij duurder is dan zijn voorganger en de aanwezigheid van een aantal technische mankementen is jammer, maar de lange levensduur van de game maakt veel goed.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Mix racen en platformen - Wel meer van hetzelfde 8
+ Extreem uitgebreid - Hoger prijskaartje