Dead Nation Vita

De top-down shooter Dead Nation is alweer 3,5 jaar oud, maar lijkt weer helemaal terug te zijn. Waar de game ruim een maand geleden opeens verscheen voor PlayStation 4, is Dead Nation sinds kort ook beschikbaar op Sony’s handheld PlayStation Vita. Hoe is het om in de trein zombies te doden?

Mocht je deze succesvolle game compleet gemist hebben, dan neem ik je nog even mee naar de basis. In Dead Nation speel je Jack McReady of Scarlett Blake, of allebei als je co-op speelt. De wereld is na een virusuitbraak overspoeld door zombies en jij moet je een weg naar de vrijheid banen. Om onverklaarbare redenen ben jij namelijk immuun voor het zombievirus, dus de dood is het enige wat in het verschiet ligt.

De besturing is redelijk simpel. Met de linkerstick loop je, met de rechterstick richt je je wapen en vuren doe je met de de schouderknoppen. Doordat de Vita er van deze laatste twee minder heeft, gebruik je hier de actieknoppen voor.

Door de hordes zombies te doden verdien je geld. Dit kan ook door bijvoorbeeld de achterkleppen van auto’s te openen. Dit geld kun je uitgeven in de checkpoints tussen de levels door. Ieder checkpoint heeft een wapenwinkel waarin je nieuwe wapens kunt kopen of je wapens upgraden. Dit is overigens wel een redelijke must, want niet alleen worden de zombies steeds sterker, het worden er ook steeds meer.

De setting is, zoals je van een zombiegame mag verwachten, behoorlijk donker en mistroostig, Hier schuilt ook gelijk een van de minpunten van de game. Op je grote televisiescherm is dit nog wel te doen, maar op het veel kleinere Vita-scherm is het voor het mooie net te donker. Waar je in de consoleversies nog behoorlijk goed ziet waar de zombies vandaan komen, word je op de Vita net iets te vaak verrast door vervelende kereltjes die opeens naast je staan.

Ook lijkt het erop dat de Vita eigenlijk net te klein is om lekker Dead Nation te kunnen spelen. Het scherm is net te klein om de map goed en duidelijk weer te geven, de twee sticks zijn net te klein om goed te kunnen lopen en richten en over het geheel genomen zitten alle knoppen te dicht op elkaar om het spel op een natuurlijke manier te spelen.

Aan het spel op zich is niets veranderd, dus daar kan het niet aan liggen. Ik moet zeggen dat het ook een lichte teleurstelling was. Dead Nation is namelijk een heel toffe game, waar ik veel uren speelplezier uit heb gehaald. Achteraf bezien zou het feit dat de game intact is gehouden misschien wel het grote probleem kunnen zijn. Met name door de map iets meer ingezoomd te maken zou je al een hoop kunnen oplossen.

Een ander aparte feature bij Dead Nation is de cross-buy. Heb je namelijk Dead Nation op PlayStation 3, dan kun je de game op PlayStation Vita zonder kosten downloaden. Heb je de game op PlayStation 4 dan moet je helaas gewoon je portemonnee trekken. Nu is dat met tien euro geen heel grote uitgave, maar apart is het wel. De enige reden die hiervoor te verzinnen is, is het feit dat op PlayStation 4 de Apocolypse Edition is uitgebracht en niet de 'gewone' versie.

Na bijna vier jaar is Dead Nation nog altijd een heel prima game om te spelen. Het is dan ook jammer dat de toffe en verslavende gameplay niet goed tot zijn recht komt op de Vita. De knoppen van de handheld zitten je niet in de weg, maar om lekker te spelen zitten ze simpelweg net te dicht op elkaar. Zonde, want voor de rest is Dead Nation absoluut een game die ik aan iedereen zou aanbevelen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Verslavende gameplay - Te klein en te donker scherm 6,5
+ Goede progressie in moeilijkheidsgraad - Knoppen spelen niet lekker