CD: Hunting the Robot - Celebration Moderation

Hunting the Robot is een trio uit Eindhoven dat al weer aardig wat jaartjes deel uitmaakt van het Nederlandse clubcircuit. Zo bracht de groep in 2011 de demo Get Pregnant uit, gevolgd door de Our Ocean Is Illuminated-EP in datzelfde jaar. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is het eindelijk tijd voor Celebration Moderation, het langverwachte debuutalbum van de groep.

Hunting The Robot - Celebration Moderation

Waar we voorheen een band konden horen die zich bezighield met experimentele indierock horen we op Celebration Moderation een geheel ander geluid. De Britse indie-invloeden hebben plaats moeten maken voor Afrikaanse ritmes, groovy funkklanken en melodieuze soulmuziek. Zanger en gitarist Elvin Usidame kreeg de afroklanken van artiesten zoals Fela Kuti met de paplepel ingegoten en die muzikale opvoeding werpt nu zijn zoete vruchten af. De stem van Usidame doet soms nog wel eens wat denken aan die van Anthony Kiedis van de Red Hot Chili Peppers, maar daar is in dit geval niets mis mee.

Wat de uitgave van Celebration Moderation heeft Hunting the Robot de touwtjes strak in handen gehouden. Zo werd het album met behulp van crowdfunding in slechts 4 dagen gerealiseerd, waarmee ook meteen duidelijk was dat men het trio uit Eindhoven nog niet vergeten was. Hunting the Robot is een groep die het duidelijk niet moet hebben van hitsingles en levert met Celebration Moderation een eigenzinnig stuk muziek af die wellicht een aantal keren beluisterd moet zijn voordat de grootse kwaliteit begint door te dringen. Bij elke luisterbeurt geeft de plaat dan ook nieuwe subtiele details prijs van een album dat zowel vrolijk als somber mag worden genoemd.

Hunting The Robot
Hunting The Robot

Al met al heeft Hunting the Robot met Celebration Moderation een degelijk album afgeleverd die liefhebbers van indiemuziek met dance-invloeden zeker aan zal spreken. Mensen die albums van artiesten zoals Red Hot Chili Peppers, Yeasayer en TV on the Radio in de platenkast hebben staan, kunnen dit fraaie album gerust eens een luisterbeurt geven bij hun lokale platenboer.