Platformines

Steam Greenlight kwam online in 2012 en een van de games die 'het groene licht' kregen was Platformines. Is de game je geld waard of was het beter geweest om de game voor het stoplicht te laten wachten?

PlatforMines

Platformines is een 2D platformer/shooter met willekeurig gegenereerde werelden. Zo zou je nooit twee keer dezelfde wereld spelen. In Platformines zit de hoofdpersoon vast, midden in een mijn. Zijn doel? Uitbreken natuurlijk. Dit kan, uiteraard, maar op één manier: door het herbouwen van zijn Robo-Dig. Daarvoor heeft hij block-cannons nodig in bepaalde kleuren. Met deze block-cannons kan hij uiteindelijk de Robo-Dig weer in elkaar zetten.

Je begint in je eigen basisje waar onder andere de Robo-Dig, een winkeltje en een teleporter te vinden zijn. Bij het winkeltje kun je bags kopen voor meer ruimte voor loot, wapens en energy belts. De energy belt is als het ware je health bar. Door kostbare materialen te verzamelen en deze in de winkel te verkopen, kun je je belt weer upgraden, waardoor je dus makkelijker overleeft tegen sterkere vijanden.

Platformines 1

Overigens zijn deze vijanden niet erg afwisselend. Zo zijn er voornamelijk vleermuizen, soldaten en dingen zoals cirkelzagen en uitstekende messen. Als je verder in de game komt, hebben deze hooguit een ander kleurtje en wat meer health. En dat is meteen ook een van de grootste minpunten van de game: het is heel erg repetitief. Het mist dingen zoals eindbazen of in ieder geval een grotere verscheidenheid aan vijanden. Door dit gebrek aan variatie merkte ik bij mezelf dat ik op een gegeven moment maar zo snel mogelijk naar die block-cannons aan het jagen was, in plaats van dat ik echt lol had in het spelen. En dat is op zijn zachtst gezegd niet echt een compliment.

Een ander nadeel is dat Platformines vrij weinig diepgang biedt. Oké, de vijanden worden sterker, maar daar houdt het wel mee op. Het hoofdpersonage is eendimensionaal en de vier soorten wapens krijg je al snel in handen. De game was een stuk leuker geweest als deze bijvoorbeeld nog wat skills zou krijgen. Het spel heeft ook geen enkel verhaal, terwijl een simpele backstory toch leuker is naar mijn mening. Wat overigens wel een leuke vinding is, is dat je wanneer je bijna dood bent bijna niet door de 'fog of war' heen kan kijken, terwijl je bij volledige health een stuk voor je uit kunt kijken.

Platformines 1

Platformines is helemaal geen slechte game, integendeel, bugs ben ik niet tegengekomen. Grafisch ziet de game er leuk uit en ook de muziek is prima, dat is allemaal geen probleem. Het probleem is echter dat de game repetitief is. Het gebrek aan afwisseling breekt het spel helaas op. Het concept is op zich leuk en speelt prima, maar je hebt er na een aantal uur helaas geen zin meer in, puur omdat je constant hetzelfde doet. Een controller is overigens ook sterk aan te raden, de normale besturing is niet erg handig.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+Grafisch prima -Repetitief 6
+Ouderwetse 2D platformer -Controller sterk aan te raden