Diablo III: Reaper of Souls

Gaat deze uitbreiding hetzelfde doen als Lord of Destruction deed voor Diablo II?

Header

Diablo II werd door de uitbreiding nog jaren gespeeld. De endgame content, de verzameldrang om alleen de beste items te vinden door middel van bossruns en natuurlijk de bizar sterke crossbuilds die je kon maken met runewords als Enigma en als magiegebruiker gooide je natuurlijk een Infinity in de handen van je Act 2-mercenary.

En toen kwam Diablo III. Na een tijdje haakten er toch mensen af, de game werd niet zo populair als zijn voorganger. Niet dat het slecht was, maar de drang om veel te spelen was er gewoon niet. Er waren twee grote problemen. Het eerste probleem was de enorme focus op het wapen en de daarbij behorende schade. Al liep je naakt rond, als je wapen maar goed was, dan knalde je nog iedereen neer.

Diablo III: Reaper of Souls

Het tweede probleem was de Auction House. Het leek wel of dat Diablo III was in plaats van de hack & slash gameplay. Vinders van items waanden zich rijk en vroegen bizarre ‘instant win’-prijzen. Daar hoefde je natuurlijk niet voor te gaan, je kon gaan bieden. Maar als de biedperiode bijna voorbij was, dan ging de prijs nog eens drie keer over de kop, want er waren mensen die zich constant op de aflopende veilingen kapot gingen bieden. Voor de normale werkende gamer was de enige mogelijkheid zelf te gaan grinden naar items, het hele veilinggebeuren kon je beter links laten liggen. Maar er dropten erg veel items die gewoonweg kut waren. Stats die altijd maar zo zo waren, of veel class-specifieke items die je als bijvoorbeeld Demon Hunter nooit kon gebruiken.

Blizzard is wakker geworden met Diablo III: Reaper of Souls. En wel door het verwijderen van de Auction House en het implementeren van Loot 2.0. Het eerste lijkt me vrij duidelijk: het hele veilinggebeuren is er niet meer. Lopende veilingen worden nog afgerond en je kunt je aangeboden items terug in stash halen en over een maand of twee is het weg, kapotgeslagen op de Hellforge. Mooi, eindelijk weg, doei, tot nooit meer ziens. Maar hoe kan ik nu items traden Blizzard? Gold kan ik niet geven of kan ik niet 'veilig' traden middels een scherm zoals in Diablo II. Al waren daar weer genoeg scams mee te doen...

Diablo III: Reaper of Souls

Loot 2.0 zorgt voor minder drops, maar wat er dropt heeft veel meer nut voor jouw gekozen klasse. Ook zijn er flinke stat-verbeteringen op de drops, dus als er een geel item valt, is er een grotere kans dat je er wat aan hebt. Items geven je nu in ieder geval de kans veel leukere en specialistische builds te maken, omdat er simpelweg interessantere stats op de items zijn. Natuurlijk is het niet zo dat alles wat dropt meteen beter is, je zult nog steeds moeten grinden om de nieuwe moeilijkheidsgraden uit te kunnen proberen.

WIl je het lot wat helpen, dan kun je met de Mystic praten. Bij haar kun je items laten aanpassen, magisch, maar voor de Mike de Boers onder ons ook in stijl. En ja, stiekem wil je je Demon Hunter als Ezio van Assassin's Creed laten lijken, gewoon omdat het kan. De overige crafters kun je weer upgraden, maar met een beetje doorspelen heb je dat in een avond allemaal al gedaan. Dat had of iets gevarieerder mogen, door extra quests of op een andere iets uitdagendere manier: het vinden van de items om ze nu beter te krijgen is niet heel lastig.

Diablo III: Reaper of Souls

Blizzard heeft een nieuwe ‘Torment’ moeilijkheidsgraad toegevoegd. Mocht je een verdere uitdaging willen, dan kun je daar nog ‘Torment II’ of hoger van maken, zodat de echte diehards die zich lamme muis grinden voor de beste items nog een uitdaging hebben. Grinden kan overigens nu op meerdere manieren. Naast de verhaalmodus is er nu een ‘Adventure’-modus. Je start in een act en krijgt enkele mogelijke opdrachten, zoals het doden van een speciale vijand met klinkende namen als ‘Kankerrot’ of gewoonweg een vervloekte kist te openen.

Doe je alle opdrachten van een adventure-act, dan krijg je nog bonus-ervaring en extra items. Maar zelfs dan is het nog niet afgelopen: er zijn Nephalem Rifts te openen in deze modus. Als je door zo’n poort gaat, wordt er een random omgeving met random type vijanden voor je klaargezet. Vermoord je genoeg vijanden, dan komt er nog een speciale Rift-baas, die net even wat sterker is. Ben je oude bossruns dus helemaal beu, dan geeft deze adventure-modus een frisse kijk op grinden en ervaringspunten krijgen. Zeker een toevoeging.

Diablo III: Reaper of Souls

Levelen gaat daarnaast nog eens een stuk sneller in deze modus. Dat is ook niet erg, want na level 70, tien levels hoger dan in Diablo III mogelijk was, kun je nog veel verder gaan met Paragon. Paragon was eerst gecapped op 100, maar met deze uitbreiding kun je helemaal los tot oneindig. Het biedt ook veel meer voordelen dan bij het oude Paragon-systeem, want je krijgt speciale Paragon-punten. Deze zijn te verdelen over verschillende passives, zoals meer Critical Hit-kans, sneller lopen, meer dexterity of minder resourcekosten. Zo kun je je build nog verder tweaken en tunen. Mocht je niet tevreden zijn, dan reset je dit en heb je de punten weer tot je beschikking.

En dan de twee in het oog springende veranderingen in Diablo III: Reaper of Souls: een nieuwe act en een nieuwe klasse. Act V brengt ons naar Westmarch, waar Malthael, ooit de Engel van Wijsheid, zichzelf nu de engel des doods noemt. Vriendelijk als hij is, pakt hij de Black Soulstone af en de speler moet de steen met daarin de gevangen ziel van de Prime en Lesser Evils, waaronder Baal, Mephisto en Diablo zelf, weer terugkrijgen. Het verhaal is niet zo heel interessant, al is er op het eind weer genoeg voer voor een nieuwe uitbreiding of een vervolg.

Diablo III: Reaper of Souls

Westmarch zelf ziet er soms schitterend sfeervol uit, maar soms ook weer erg karig. De bewoonde wereld heeft enorm veel detail bijvoorbeeld, de gotische stad is prachtig weergegeven. De moerassen zijn dan weer erg saai, in vergelijking had het gebied Kurast in Diablo II had meer sfeer en met de laatste omgeving van deze uitbreiding kreeg ik ook het gevoel dat ik in een opgepimpte versie van het saaie Arcane Sanctuary van act 2 uit Diablo II rondliep. Het leveldesign is dus soms minder, maar dat mag de pret niet drukken.

De Crusader is het antwoord van Blizzard om een Paladin-achtig type in het spel te introduceren. En hij (of zij) is tof. Qua verdediging beter dan de Paladin en met grafisch schitterende vaardigheden die je het idee geven dat hij een stevige robbertje van zich af kan meppen. En dat kan hij dan ook. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met de geliefde ‘Blessed Hammers’ uit het tweede deel, maar ook de oude vaardigheid van de Barbarian in Diablo II, ‘Iron Skin’. Als een soort Colossus uit X-Men verandert de Crusader in een ijzeren variant. En dan zijn er zijn nieuwe vaardigheden die voor meer hemels vuurwerk zorgen.

Diablo III: Reaper of Souls gooit het origineel weer de goede richting op. Geen enkele serieuze speler gaat de Auction House missen, in plaats daarvan zorgt Loot 2.0 voor je verbeteringen, tenminste, als je mazzel hebt met drops. Probleem is dat je lastig kunt traden tussen spelers, al is het een item voor een ander item. Hopelijk komt daar nog wat verbetering in, want nu is het van het ene extreme naar het andere, namelijk haast geen trading mogelijk. Act V en de Crusader zorgen voor een uitbreiding op het verhaal en de gameplay. Grafisch wisselt de vijfde act soms van prachtig naar karig, maar grote kans dat je na het verhaal in Adventure-modus naar items gaat zoeken en daar niet al te vaak meer komt. Iedereen die het grinden in Diablo tof vindt, zal deze uitbreiding toejuichen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Auction House is opgetieft - Trading is nu de nek omgedraaid 8
+ Grinders kunnen los met Paragon en Loot 2.0 - Act V is soms grafisch karig en grauw