Dark Souls II

De Souls-games zijn bijzondere games vol innovaties die zowel gamers als ontwikkelaars hebben geïnspireerd. Demon's Souls bracht ons multiplayerelementen die feilloos in de singleplayer werden verweven. Dark Souls kwam met het bonfire-systeem en de meest gedenkwaardige open wereld ooit. Dark Souls II heeft geen grote nieuwe ideeën.

Drangleic, zo heet de meedogenloze wereld van Dark Souls II. Je bent daar om je van een vloek te ontdoen. Er wordt verteld dat je daarvoor de zielen van de sterkste monsters nodig hebt. Wat er vervolgens gebeurt is net zo cryptisch als we van de serie gewend zijn. Het is aan de speler om het uit te vogelen, net als alle andere elementen van de game.

De Souls-games zijn bij het grote publiek vooral berucht om hun relatief hoge moeilijkheidsgraad. Die reputatie heeft veel gamers aangetrokken, maar ook veel potentiële kopers doen afschrikken (waaronder onze hoofdredacteur). From Software heeft met Dark Souls II besloten om het spel toegankelijker te maken, zonder dat dit gelijk ten koste gaat van de moeilijkheidsgraad.

Het is nu mogelijk om direct tussen alle bonfires, checkpoints die jou en de vijanden helemaal herstellen, te teleporteren. Verder kun je met behulp van een item je stats resetten, waardoor je heel makkelijk een andere build kunt proberen. De grootste knieval is echter het verdwijnen van vijanden nadat je ze vijftien keer hebt vermoord. Gamers die met een gebied worstelen kunnen het dus zichzelf gemakkelijker maken door in dat gebied te grinden.

Bovenstaande veranderingen klinken misschien als godslastering in de oren van trouwe fans, maar persoonlijk heb ik er weinig moeite mee. Dark Souls II heeft opties voor de hardcore fans. Zo kun je in het begin gelijk lid worden van een covenant, waardoor je het spel direct op een hogerer moeilijkheidsgraad speelt. Daarnaast is het ook mogelijk om de vijanden van een gebied te resetten met een bepaald item dat ze bovendien sterker maakt.

Het teleporteren is ook essentieel, want in dit deel zijn de gebieden minder met elkaar verbonden. Drangleic is een stuk meer gefragmenteerd dan Lodran. Niet alleen dat, het is alsof de gebieden, die vaak verschillende thema's uitdragen, aan elkaar zijn geplakt. Ze lopen niet naadloos in elkaar over zoals in het vorige deel.

Het design van de wereld is sowieso minder. Gebieden zijn kleiner en de bonfires liggen een stuk dichter op elkaar. Tegen het eind van het spel wordt het beter, maar het niveau van klassiekers zoals Blighttown en Sen's Fortress wordt nooit gehaald. Een ander probleem is dat veel bazen als gerecyclede versies van oude bekenden aanvoelen. Alle coventants zijn ook maar nieuwe versies van oude concepten. De fantasie binnen From Software begint duidelijk wel een beetje op te raken.

Wat heeft Dark Souls II dan wel te bieden? De beste gameplay van de serie bijvoorbeeld. De spelsystemen zijn nog verder gepolijst en uitgebreid. De stats waarin je kunt investeren zijn diverser dan ooit, wat meer speelstijlen mogelijk maakt. Mijn favoriete toevoeging is de mogelijkheid om te dual wielden. Een alles-of-niets speelstijl die verwoestend kan zijn.

Wat ik tot nu toe heb geschreven klinkt wellicht teleurstellend, maar dat geldt eigenlijk alleen als je dezelfde sprong had verwacht als tussen Demon's en de originele Dark. Dark II is simpelweg een sequel. Het is echter nog steeds een verdomd goede game. Het zit nog steeds bomvol gedenkwaardige momenten. Een aantal gebieden zijn magnifiek; een aantal bazen gruwelijk en beangstigend.

De online-elementen werken gewoon (een van de misstapen van Dark Souls). New Game+ is uitgebreider en beter (ik wil niet spoilen). Het HP-systeem is een mix tussen de twee voorgaande games.  Als je in dit spel doodgaat, start je elke keer met minder HP en dit gaat door tot je maar 50% over hebt. Dit is het beste systeem tot nu toe.

Het is net als Dark Souls een gigantische game waar je tientallen uren in wordt gezogen. Er zitten heel veel dingetjes in die mysterieus zijn en waar tig mensen in fora vragen over stellen. Het is nog steeds een spel dat bijna bezit neemt van je leven. Het is een sequel, maar waarschijnlijk ook de beste game van het jaar.

Dark Souls II is niet net zo origineel, sfeervol en innovatief. Bovenal is het simpelweg niet zo memorabel als zijn voorgangers. Dit alles is alleen in vergelijking met de andere Souls-games, want vergeleken met andere games in het algemeen is het nog steeds zo'n beetje de beste game die je kunt spelen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Beste gameplay van de serie - Minder memorabel dan de vorige delen 9,5
+ Bevat nog steeds veel bijzondere momenten - Gerecyclede covenants en bazen