Riddick

Na Pitch Black en The Chronicles of Riddick kreeg Vin Diesel in 2013 opnieuw een kans om zijn kunsten te vertonen als Riddick. Riddick kwam vrij roemloos in de bioscopen, maar krijgt nu een nieuwe kans op dvd in een Extended Director's Cut. Gunnen we Riddick nog een kans?

Riddick DVD cover

Als iemand die de film niet in de bioscoop heeft gezien, zijn de verschillen met deze extended cut mij niet bekend. Maar deze versie was in ieder geval veel te lang. De twee uur die wordt besteed aan het verhaal zijn veel te uitgebreid. Bovendien is de film te duidelijk in drie delen opgeknipt. En het eerste deel is saai, ontzettend saai. Ruim een half uur zien we Vin Diesel allenig over een verloren planeet kruipen, proberend te overleven. En uiteraard lukt dit, want je kunt je ster niet in het begin van de film laten sterven. Hoewel Vin Diesel best goed acteert, verslapt de aandacht al gauw. Zeker omdat iedereen uit de trailers al weet dat er meer gaat gebeuren.

Als de premiejagers dan eindelijk landen op de planeet nadat Riddick een noodbaken heeft gestart, verwacht je dat de actie snel zal beginnen. Maar eigenlijk weet geen van de acteurs die de premiejagers vertolken een overtuigend personage neer te zetten. Het kat-en-muisspel wat volgt wordt dus voorspelbaar, want Riddick is de slimmerik. De climax in de derde akte zou dan een en ander goed moeten kunnen maken, maar een echt spektakel blijft helaas uit.

Vin Diesel als Riddick

Riddick is al net zo verveeld als de kijker

En toch is de film niet echt slecht te noemen. Je wordt wel uitgedaagd om verder te kijken, maar dat is meer omdat je hoopt dat het beter wordt. Het wordt ook steeds beter, maar als je van heel laag komt is dat ook niet echt bijzonder. Al met al blijft er eigenlijk gewoon een weinig memorabele film over. Een mogelijk vervolg zal dan ook zeker een samenvatting moeten hebben.

De dvd begint met de obligate trailers. Na een kijkwijzerwaarschuwing verschijnt het dvd-menu. Helaas niet interactief, maar een saaie afbeelding van de poster.

Riddick screen

Voor de fans zijn er een aantal interessante korte bonusfeatures. Zo wordt er verteld over de (langdurige) ontwikkeling van deze film. Nadat de vorige film niet het succes leverde waarop was gehoopt, duurde het vrij lang voor dit deel voor de camera's verscheen. Tevens zijn er features over het karakter Riddick en over de wapens en technologieën die gebruikt worden in de film.

Al met al een dvd die alleen voor de échte fans de aanschaf waard is.