Jack Ryan: Shadow Recruit

In deze tijden van franchises en boekverfilmingen begint 2014 al vroeg met een eerste reboot. Het gaat hier om het karakter Jack Ryan, gebaseerd op de boeken van Tom Clancy. Na Alec Baldwin, Harisson Ford en Ben Affleck is nu Chris Pine (Star Trek) aan de beurt om in de huid van Jack Ryan te kruipen.

Jack Ryan Banner

De eerder gemaakte films worden compleet vergeten in deze reboot. Het verhaal van Jack Ryan wordt geactualiseerd en begint nu terwijl hij als student de aanvallen van 9/11 via de televisie volgt. Hij besluit te stoppen met zijn studie en voegt zich bij de mariniers. Maar na een ongeluk verliest hij de mogelijkheid om te vechten, waarna hij door Thomas Harper (Kevin Coster) wordt gerekruteerd om bij de CIA te komen werken. Hier komt hij een geheim complot van de Russen tegen de Verenigde Staten op het spoor, wat zou kunnen leiden tot een nieuwe depressie. Jack Ryans taak is het om de precieze details van het complot bloot te leggen en de aanval te voorkomen. De mastermind achter dit complot is Viktor Cherevin, gespeeld door Kenneth Branagh, tevens regisseur van deze film. Tevens is er een uitgebreide rol voor Keira Knightley, namelijk die van Cathy, vriendin van Jack.

Jack Ryan screen 1
Na de USS Enterprise nu aan het roer van een motor!

Het plot van Jack Ryan: Shadow Recruit is niet zoals de vorige films gebaseerd op een boek van Tom Clancy, maar is een compleet nieuw verhaal dat is geschreven voor deze film. En daar wordt direct het pijnlijke zwaktepunt van deze film duidelijk: het wordt nergens écht spannend. Het script laat weinig ruimte om het plot te laten groeien, waardoor je als kijker snel veel informatie toegespeeld krijgt. Je weet daardoor te snel hoe de vork in de steel zit. De film biedt ook geen twist aan, waardoor het allemaal formuleachtig overkomt. Als analist wordt Jack Ryan snel gedwongen zijn militaire skills weer in te zetten en uiteraard wordt zijn liefde ontvoerd door de 'bad guy'. Dit levert ook nog eens één van de meest zinloze actiescènes van de laatste jaren op, waar veel tijd aan wordt besteed, maar die evengoed geknipt had kunnen worden. Deze scène blijkt namelijk geen enkele consequentie te bevatten voor de rest van de film.

Jack Ryan screen 2
Orginaliteit ten top door een Ier met een Russisch accent als vijand van de VS neer te zetten!

Als je hierdoorheen weet te prikken, biedt de film echter voldoende vermaak voor twee uurtjes in de filmzaal. Er is een erg onderhoudende gevechtsscène en een spectaculaire achtervolging. Tevens weet Chris Pine een menselijke Jack Ryan weg te zetten, die een uitstekende lead blijkt te zijn. Ook Costner, die wederom in de rol van een soort vader wordt gebruikt, weet de sympathie en het vertrouwen van het publiek te winnen. Branaghs bad guy is jammer genoeg wat minder uitgewerkt. Zijn motivatie wordt niet echt duidelijk, waardoor het een 'villain' zonder hart blijft. Om de lijst te completeren speelt Knightley de clichévriendin, die enkel als 'plot device' aanwezig is om de hoofdrolspeler wat meer te doen te geven.

Samenvattend mag gezegd worden dat Jack Ryan: Shadow Recruit een weinig memorabele, doch enigszins onderhoudende film is. Het publiek zal echter niet snel naar een vervolg gaan, wat toch het doel van een reboot zal zijn. Een volgende film zal dichter bij de boeken van Tom Clancy moeten blijven om weer een klassieker als The Hunt for Red October op te leveren.