Zoo Tycoon

Kan de nieuwe Zoo Tycoon zich meten met de pc-game uit 2001?

Zoo Tycoon Xbox One

Laat ik maar met de deur in huis vallen: deze console-versie van Zoo Tycoon is absoluut niet beter dan de game uit 2001. Deze reboot is ontwikkeld door Frontier Developments, de studio achter Kinectimals. De originele ontwikkelaar, Blue Fang Games, bestaat ondertussen niet meer.

Deze nieuwe Zoo Tycoon heeft vier gamemodi: training mode, freeform mode, challenge mode en campaign mode. In de training mode zijn tien korte tutorials te spelen, waarin alle functies worden uitgelegd. Freeform mode is een standaard sandbox mode: een hoop geld, veel mogelijkheden en weinig uitdaging.

Zoo Tycoon Park

In challenge mode begin je met een beperkt budget en relatief weinig vrijgespeelde dieren en objecten, met als enig doel een zo tof mogelijke dierentuin bouwen. Af en toe krijg je zogenaamde 'challenges', vergelijkbaar met quests in andere games. Denk aan simpele opdrachten zoals 'maak een foto van een baby chimpansee' of 'zorg dat je een level 15 Indische olifant in je dierentuin hebt.'

Campaign mode heeft ongeveer vijftien uur aan missies in drie moeilijkheidsgraden. Met de missies op easy en normal moet je echt je best doen om te falen en ook op hard zijn de scenario's niet echt moeilijk. Dit is dan ook meteen het grootste minpunt aan Zoo Tycoon: het is helemaal geen tycoongame! Wil je de prijzen aanpassen in het spel? Dat kan, maar je hebt steeds maar drie keuzes: low, medium, high. De game mist diepgang en vooral ook uitdaging. Begrijp me niet verkeerd: een game hoeft helemaal niet lastig te zijn om leuk te zijn, maar het spel slaat hierin door: het is praktisch onmogelijk om failliet te gaan en er wordt voor de simpelste opdrachtjes al met geld gestrooid. Als je na een aantal uurtjes een grote dierentuin (voor zover dat kan) hebt gebouwd, is er eigenlijk niets meer aan. Het lijkt wel alsof de ontwikkelaar zelf niet zo goed wist voor welk publiek de game bedoeld is. Voor echt kleine kinderen is het spel te ingewikkeld, maar voor het overgrote deel van alle gamers is het gewoon te simpel.

Zoo Tycoon 2013

Een écht grote dierentuin bouwen kan overigens niet. Je krijgt een behoorlijk groot grasveld tot je beschikking waarop je kunt bouwen, maar voor alles wat je plaatst loopt er een meter vol. Als deze meter vol is, kun je niets meer neerzetten. En dan is het hartstikke leuk dat je een groot gebied hebt om in te bouwen, maar als er een 'zoo limit' is, heb je er natuurlijk niets aan. Ook is het teleurstellend dat het spel je heel erg weinig mogelijkheden geeft om je dierentuin op te zetten. Voerbakken, speeltoestellen en interactieve elementen kunnen alleen op vaste plekken geplaatst worden.

Overigens zijn de verblijven allemaal voorgefabriceerd: je hebt de keuze uit een kleine, middelgrote en grote variant van bijvoorbeeld savanne, toendra of tropisch. Die kun je neergooien op de kaart en het spel maakt dan automatisch voetpaden naar andere attracties en gebouwen.

Een ander nadeel van de Xbox 360-versie is het vrije beperkte aantal verschillende dieren. De Xbox One-versie heeft 101 dieren, de oudere broer mag het doen met maar 65 dieren. Overigens lijkt dat alsnog veel, maar het valt tegen. In dit aantal tel ik alle verschillende soorten beren, tijgers, leeuwen etc. als aparte dieren. Als ik puur naar categorieën ga kijken is het helemaal armoe troef: 24 voor Xbox One en 21 voor de 360. De Xbox One-variant heeft maar liefst tien verschillende soorten antilopen, zo kom je natuurlijk snel op 101 dieren.

Zoo Tycoon Chimp

Grafisch is de game niet geweldig, maar ook niet slecht. De dieren zijn erg fraai gemaakt, met name dieren met een vacht zien er ook op de Xbox 360 mooi uit. Helaas kan dit niet over het hele spel gezegd worden. Met name de textures van de grond en de achtergronden zijn ondermaats. Je kunt het spel spelen in first-person of in 'tycoon view', van bovenaf. Het is zeker in het begin grappig om door je dierenpark te kunnen lopen en rijden met een buggy, maar erg praktisch is het niet. Ook kun je foto's maken met een camera en vooral dan heeft de console het zwaar, de framerate zakt ontzettend in als je inzoomt met je camera en dat is erg hinderlijk.

Conclusie:
Zoo Tycoon is helemaal geen slechte game, maar het had zoveel beter kunnen zijn. Er zijn te weinig verschillende dieren en ook de bouwmogelijkheden vallen tegen. Als je geen echte uitdaging zoekt in het spel en gewoon rustig op de bank een dierentuin wilt bouwen, zul je je prima vermaken met de game, zolang je tevreden bent met een relatief klein park. Een echte tycoon is het echter niet.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Dieren grafisch mooi - Veel te simpel 6
+ - Niet veel dieren